De Beautysalon nr 3 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 3 2023 50 Maureen de Vries is met cosmetica opgegroeid. Eerst een eigen praktijk, daarna als beauty advisor en vertegenwoordiger en sinds 2015 cosmetisch verantwoordelijk voor Vricos B.V. Voor haar is een schoonheidssalon een plek waar wordt behandeld, wordt geadviseerd en de basis wordt gelegd voor huidverbeterende programma’s. Dat maakt de klant extra tevreden en geeft het werk van de schoonheidsspecialiste meer voldoening. Zowel cosmetisch als commercieel. Dat is iets wat ik zo vaak hoor: “ik wil geen opdringerige verkoopster zijn”. Maar ik denk niet dat er zoiets bestaat als een opdringerige verkoopster! Wat wel bestaat is een klant die alleen maar naar de schoonheidssalon komt voor ontspanning en thuis geen producten wil gebruiken. Begin je met zo’n klant over het effect van thuisgebruik dan heb je de behoefte van een klant niet goed ingeschat en kan je opdringerig overkomen. Hoe kan je ontdekken of een klant jouw producten thuis zou willen gebruiken? Dat is veel gemakkelijker dan je denkt. Je vraagt het gewoon. Bij een nieuwe klant vraag je: “om mijn klantenkaart te completeren, mag ik u vragen of u thuis producten gebruikt? Dan weet ik of ik u wel of niet op hoogte moet brengen van de mogelijkheden op dat gebied!” Tegen een bestaande klant zeg je: “ik ben mijn klanteninformatie systeem weer eens aan het updaten, wat ik niet weet, ik doe dat bij jou eigenlijk nooit, of jij wilt dat ik jou op de hoogte breng van mijn productaanbiedingen voor thuis?” Bovenstaand komt nooit als opdringerig over. Je geeft de klant de keuze. En als ze zegt dat zij niet geïnteresseerd is dan respecteer je dat. Geeft zij daarentegen aan dat zij wel degelijk op de hoogte wil blijven, breid jij jouw antwoord nog wat uit: “ik zal ervoor zorgen dat ik je op de hoogte houd van de product ontwikkelingen en nu ik weet dat je dat wel eens zou kunnen interesseren, ga ik er ook voor zorgen dat ik je ook steeds op de hoogte ga houden van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van behandelingen.” Actie › informatie › resultaat Zo simpel is het. Door jouw actie krijg je altijd informatie en kom je tot een resultaat. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat een klant wil. Zo kan je jouw aanpak per klant aanpassen. De klant die geen producten wil gebruiken, bied je geen producten aan. Dat zal zij waarderen. De klant die wel in producten is geïnteresseerd, zal het juist waarderen dat je haar wel over de mogelijkheden en aanbiedingen vertelt. Sterker nog, het is mijn ervaring dat zij dat ook eigenlijk wel van je verwacht! Weet wat jouw klant wel en niet wil Of je nu een kleine of een grote praktijk hebt, 40 uur of 20 uur in de week in jouw salon werkt, de kennis die je van jouw klanten hebt, is bepalend voor het cosmetisch en economisch succes dat je kunt behalen. En zeker zo belangrijk, die kennis zorgt ervoor dat je een klant benadert op een manier die haar tevreden stelt. Wil je kennismaken met materialen die je helpen gemakkelijker producten voor thuis te adviseren aan de klanten die dat interesseert, kijk dan eens op www.vricos.nl/adviesgesprek. Voor nu een hele fijne vakantie en tot de volgende uitgave van de Beautysalon in september. WANNEER BEN JE EEN OPDRINGERIGE VERKOOPSTER? Maureen de Vries COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4