16 DE BEAUTYSALON NR 3 2024 BEDRIJFSPROFIEL: ESTHÉ-CARE COSMETIEK SCHOONHEIDSSPECIALISTEN HELPEN OM EEN SUCCESVOLLE SALON OP OF UIT TE BOUWEN Al bijna vijftien jaar is Esthé-Care Cosmetiek leverancier van het Italiaanse kwaliteitsmerk Diego Dalla Palma professional. Moeder Angelique Paulusse-Thomas en dochter Floor Paulusse zijn de stuwende krachten achter het Brabantse familiebedrijf, dat de bijpassende kernwaarden (informele omgang, hoge betrokkenheid, korte lijntjes, snelle oplossingen et cetera) in alle facetten van de onderneming uitdraagt. “Wij hebben ons takenpakket zo ingericht dat wij het grootste gedeelte van onze tijd kunnen inzetten voor wat we het liefste doen: schoonheidsspecialisten helpen om een succesvolle salon op of uit te bouwen”, stelt Angelique. Hoewel Esthé-Care Cosmetiek en Diego Dalla Palma kunnen bogen op een goede naamsbekendheid in de sector, is het voor Floor en Angelique belangrijk om te blijven onderstrepen wat de grote kracht is van hun bedrijf. “Moeder en dochter samen in een onderneming is niet uitzonderlijk, maar het is in ons geval wel een belangrijke meerwaarde, omdat wij elkaar enorm goed aanvullen. Op het gebied van klantenbenadering en relatiebeheer leer ik enorm veel van mijn moeder”, zegt Floor, die acht jaar geleden begon bij het bedrijf en per 1 januari ook compagnon is geworden van Esthé-Care Cosmetiek. Angelique vult aan: “En andersom is het zo dat ik weer veel van Floor leer op het gebied van social media en online communicatie. Onze klanten bestaan uit eenmanszaken, maar ook salons met tien man personeel. Bovendien denken jongeren of startende ondernemers weer heel anders dan salonhouders met tig jaar ervaring. Er is geen salon hetzelfde. Doordat wij elkaar goed aanvullen, kunnen wij heel gericht ondernemers helpen.” Moeder en dochter Esthé-Care Cosmetiek begon in 2011 als distributeur van Diego Dalla Palma. “Ik werkte eerder voor een cosmeticaleverancier en was daar mede verantwoordelijk voor het zoeken naar nieuwe merken. De exportmanager van Diego Dalla Palma kende mij vanuit die hoedanigheid. Hij zocht contact met mij, met de vraag of ik er niets voor voelde om het merk te gaan distribueren in Nederland”, vervolgt Angelique. “Vervolgens heb ik een jaar lang onderzoek gedaan naar het merk, de mogelijkheden en de commerciële kansen. Wat mij enorm aansprak, was de open en transparante cultuur. Het familiegevoel waar wij zoveel waarde aan hechten, komt ook in alles terug in Italië. Zij hebben bij de opstart enorm geholpen met marktonderzoek en hoe het merk het beste neergezet zou kunnen worden in Nederland. Ik ben met nul klanten begonnen, maar inmiddels hebben we een sterke basis van dépositaires, en komen er elke week nieuwe aanvragen binnen.” Voor Floor was het niet bij voorbaat een vanzelfsprekendheid om in het bedrijf van haar moeder te beginnen, al sprak de schoonheidsbranche haar als klein meisje al aan. “Mijn oma had een eigen salon en als kind speelde ik al met de crèmes die zij dan klaarzette als we daar op bezoek kwamen.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4