DE BEAUTYSALON NR 3 2024 19 COLUMN Nathalia van den Ark Nathalia van der Ark is directeur/eigenaar van opleidingscentrum Esthetica en verantwoordelijk voor de distributie van meerdere professionele beautymerken in Nederland. Ook is ze bestuurslid van brancheorganisatie De Huidprofessional. Een vaak besproken onderwerp zijn de eisen die een leverancier van een salon-exclusief merk jou stelt. Of je nou met één merk werkt of met meerdere, de wet- en regelgeving hierover is gelijk. De leverancier heeft in eerste instantie de vrijheid om ervoor te kiezen jou te leveren. Ook voor het behouden van jou als klant, kan een leverancier voorwaarden stellen. Maar wat mag een leverancier wel en niet bepalen over verkoopprijzen en over de verkoop via internet? De meeste specialisten willen graag dat de producten van ‘hun’ merk niet voor lage prijzen in de markt gezet worden. Het zou een reden voor je klant kunnen zijn om de producten bij een andere specialist te kopen, ook al is het een klant die al jarenlang trouw naar jouw salon komt voor behandelingen en bijbehorend advies. Het zou jammer zijn als dat niet beloond wordt door de aanschaf van de producten voor thuisgebruik bij jou. Echter, en hier komt-ie, een leverancier mag alleen een maximumprijs bepalen, niet een minimumprijs! Leveranciers mogen een ‘verkoopadviesprijs’ aangeven. Een vrijblijvende adviesprijs dus. Het is bij wet verboden, zie de website van de ACM, dat een leverancier eist dat een bedrijf een minimumprijs aanhoudt. Het mag gewoonweg niet! Een andere beperking die wel eens opgelegd wordt, heeft te maken met online verkoop. Mag dit nou wel beperkt worden door een leverancier of toch niet? Voor alle specialisten met een fysieke salon: het mag zeker wel via een webshop! Het is volgens de wet verboden dat een leverancier de verkoop via een webshop verbiedt. Wel mag een leverancier, buiten de fysieke salon, nog enkele eisen stellen. De leverancier mag: • Eisen dat je een minimale hoeveelheid producten offline verkoopt, dus in je salon; • Eisen dat je een aftersales mogelijkheid hebt - sowieso het geval met een fysieke salon; • Kwaliteitseisen stellen aan de webshop - deze moeten natuurlijk wel redelijk en billijk zijn. De reden die wel eens door leveranciers gebruikt wordt, dat producten onder medische producten zouden vallen en daardoor niet online verkocht mogen worden, houdt geen stand. Schoonheidsspecialisten mogen geen medische producten verkopen, dus dat is klinkklare onzin. Het verkopen via platforms zoals bol.com, Amazon en eBay, mag wel verboden worden door leveranciers, omdat dit niet via een eigen url/domeinnaam verkocht wordt. In Europees verband is daar echter (nog) geen eenduidige wetgeving voor. Er zijn specialisten die collega’s met hetzelfde merk erop aanspreken dat ze voor een te lage prijs verkopen, omdat deze wetgeving bij hen niet bekend is. Doe dat dus zelf niet. Verdiep je eerst in wat wel en niet mag. Zo kun je ook voor jezelf bepalen wat jouw strategie hierin is. Weet wat je rechten en je plichten zijn. Hoe overtuigend iemand ook is, wet- en regelgeving en bepaalde feiten kunnen toch echt anders zijn! VERKOOPADVIESPRIJZEN EN VERKOOP VIA INTERNET: EEN INZAGE IN WAT WEL EN NIET MAG Heb jij ook wel eens iemand horen zeggen: ‘Van mijn leverancier mag ik mijn producten niet voor minder verkopen’. Of ‘Ik wil niet dat mijn merk op internet wordt verkocht’. Zijn dit realistische eisen?
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4