De Beautysalon nr 3-2024 Online

42 DE BEAUTYSALON NR 3 2024 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de schoonheidsbranche. Om je te ondersteunen geven onze panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ steeds hun visie op een stelling die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. We leggen onze panelleden deze keer de volgende stelling voor: “Wie geen vegan producten aanbiedt, loopt steeds vaker klanten mis.” Azra Secerbegovic Azra Secerbegovic, afgestudeerd in scheikunde en plantwetenschap, is eigenaresse van ASPA Beauty in Den Haag en founder van Azra Botanical Simplicity. “Met de stelling ben ik het niet eens! Wel is het zo dat je klanten misloopt, wanneer je als specialist niet op de hoogte bent van wat je huid nodig heeft en waarom. Het zijn niet zozeer de dierlijke ingrediënten die slecht zijn voor het milieu en de wereld, het is de wijze waarop het ingrediënt geproduceerd is, dáár zit een essentieel verschil! Een keurmerk voor ‘goed geproduceerd’ zou treffender zijn. Wat stap 1 is: de consument kennis bijbrengen over de productie en oorsprong van cosmetica en ingrediënten. Wat goede ingrediënten zijn is veelal bekend, maar de oorsprong van het ingrediënt is eigenlijk nóg belangrijker. Alleen een claim genereert geen omzet! Advies, kennis en de juiste begeleiding wel. Langzaam, maar zeker zijn kwaliteit en oorsprong van het product, factoren die zwaarder wegen dan imago en merkbeleving. Gelukkig, maar er is nog veel te halen. Wat is vegan cosmetica eigenlijk? Bij het formuleren en creëren van de producten van Azra Botanical Simplicity ben ik uitgegaan van wat de huid nodig heeft. En vanuit daar ben ik de receptuur gaan bouwen in een laboratorium. De meeste merken kijken welke claims ze willen voeren, zoals ‘vegan’ en ‘hypoallergeen’ en bouwen daar hun product omheen. Een wezenlijk verschil! Helaas zijn keuzes voor ingrediënten meestal gebaseerd op budgetten in plaats van de impact op het milieu of de wereld. Eigenlijk zouden wij als cosmeticafabrikanten ons budget moeten investeren om de consument een stapje verder op te leiden, pas dan creëren we een nog groter ‘rimpeleffect’. Producten produceren met louter juiste ingrediënten is toch geen keuze, dit is een verplichting! Iets goed doen voor de wereld begint bij jezelf, dus maak bewuste keuzes op basis van je eigen behoeften in plaats van enkel meelopen met trends.” ‘WIE GEEN VEGAN PRODUCTEN AANBIEDT, LOOPT STEEDS VAKER KLANTEN MIS’ Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.schwillens@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van De Beautysalon!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4