DE BEAUTYSALON NR 3 2025 11 bij hannah is er ook naar. Je kunt altijd bij me binnenlopen, wie je ook bent. Dat geldt voor collega’s, maar ook voor de huidcoaches die hier komen voor een training. Ik ben geen CEO die in haar torentje uitkijkt over haar personeel. Ik geloof erin dat je voorop moet lopen in de strijd en mensen meeneemt in de keuzes die je maakt.” Doorontwikkelen Die keuzes maakt Monica inmiddels al negentien jaar namens hannah. “En ik werk al dik twintig jaar voor dit merk, maar door het overlijden van Hannie (Hannah Hakze, founder van hannah) in 2006 kwam ik ineens op de stip te staan. Ik stond volledig achter haar visie en haar gedachten over huidverzorging en -verbetering. Ik heb nooit gepretendeerd ‘de nieuwe Hannah’ te zijn. Ik vond het ook altijd vervelend als mensen zeiden: ‘Dus jij bent de nieuwe Hannah?’ Ik ben Monica, maar wat ik hier al negentien jaar doe, doe ik vanuit de overtuiging dat het past bij wat zij met haar bedrijf zou hebben gewild. ‘Geef je huid een kans’; dat is waar zij voor stond en waar ik al die jaren later nog steeds voor sta”, benadrukt Monica. “Ik ben enorm trots op hoe ons merk zich de afgelopen twintig jaar heeft doorontwikkeld”, vervolgt ze. “Er werken hier meerdere vrouwen die er ook al waren toen ik begon. Eigenwijze collega’s, in de goede zin van het woord. Ik heb ook een hele hoge waardering voor onze huidcoaches. We opereren in een bijzondere markt, met vrouwen die bereid zijn om de hele dag in een cabine behandelingen te geven om het welzijn voor hun klanten te verbeteren. Wij zijn hier heel erg bezig met hoe wij ze kunnen helpen, motiveren en stimuleren. Natuurlijk ga je je als schoonheidsspecialiste vervelen als je een half jaar dezelfde behandelingen doet. Dus nodigen wij minstens een keer per jaar uit om naar ons Coaching Center in Voorthuizen te komen om zelf een behandeling te ondergaan en te voelen wat ze zelf elke dag doen. Maar ook om trainingen te volgen en hen op die manier te stimuleren om van hun vak te blijven houden.” Enthousiasmeren Het is heel knap wat onze huidcoaches doen”, zegt Monica nogmaals. “Die trots proberen we hier te vertalen naar een passend verdienmodel. Veel schoonheidsspecialisten vinden geld verdienen een vies woord, maar winst zorgt ervoor dat je je bedrijf beter kunt maken. Zodoende helpen we bij hannah onze huidcoaches op zakelijk vlak, zoals bij een opening, feest of jubileum. En ook met hun social media. Dat is vaak iets waar ze zelf geen tijd voor hebben of minder kaas van gegeten hebben, maar wat wel heel belangrijk is. Wat kunnen we je leren om nog beter te worden in je vak? Onze bindweefselmassage is uniek, maar er is nog zoveel meer om te leren om succesvol te kunnen zijn.” Daarbij maakt het volgens Monica niet uit of je een grote salon hebt met tien medewerkers of een eenpitter, die op haar zolder werkt. “Je krijgt over het algemeen de klanten die je verdient. Zo leveren wij aan een zelfstandige jongedame in Utrecht, die alleen maar klanten met acné behandelt, maar ook aan een groot instituut in Het Gooi die 50-plussers over de vloer krijgt die er tien jaar jonger uit willen zien. Daarom is ons productaanbod heel divers. Wij waarderen onze huidcoaches op dezelfde wijze.” “Daar staat tegenover dat wij uitsluitend verkopen aan gediplomeerde beautyprofessionals. Voordat je met hannah kunt werken, kom je standaard vier of vijf dagen voor een intensieve training en als je eenmaal met ons werkt, bieden we allerlei workshops, opleidingen en terugkomdagen. Onze huidcoaches zijn zodoende vrouwen die écht voor het vak gaan. Wij belonen ze op educatie. Dat is waar onze sector tekortschiet. Wie geen basisopleiding uiterlijke verzorging heeft, zou niet in deze branche mogen werken”, vindt Monica. “Helaas zijn er nog veel merken die gewoon leveren aan dit type ‘schoonheidsspecialisten’. Een huidcoach komt minimaal twee tot drie keer per jaar voor een update en trainingen. Educatie zorgt voor onderscheidend karakter. Maar het draagt ook bij aan loyaliteit. Wij zetten een stapje harder voor een professional die voor hannah kiest en daarmee succes boekt. Daarom vind je ons ook terug in negen van de tien damesbladen. Wij willen het onze dépositaires makkelijk maken om herkend te worden als hannah huidcoach.” Merkontwikkeling In de voorbije twee decennia heeft hannah een flinke ontwikkeling doorgemaakt, weet Monica. “Inzichten veranderen continu, net als de wens van de consument. Doordat wij alles in Nederland produceren, kunnen we snel schakelen. Als ik morgen een product met champagne wil ontwikkelen, dan kan ik dat in theorie over een half jaar introduceren. En soms duurt het wat langer. Zo wilden we graag een zonneolie met een stabiele SPF, die geen witte waas zou achterlaten. Die ontwikkeling duurde wat langer, maar uiteindelijk konden we een product introduceren dat zeer hoogwaardig is en enorm gewaardeerd wordt door onze klanten. Hetzelfde geldt voor onze massages en behandelingen. Die worden continu doorontwikkeld, zodat we huidcoaches een uitdaging blijven bieden in de behandelingen die zij leren en kunnen geven. Er is niets zo erg als sleur. Wij hebben veel contact met onze huidcoaches en weten dus heel precies waar de behoefte ligt”, legt Monica uit. “Ons doel is om vrouwen te helpen om zelfverzekerd de deur uit te kunnen. Ik gun elke vrouw trots te zijn op de jas waarin ze zit. Als ik me lekker voel, voel ik me ook mooier. Een mooie huid zorgt voor zelfverzekerdheid. Als ik een vrouw hoor zeggen: ‘Ik ga dagelijks zonder make-up naar de Albert Heijn’, terwijl ze dat nog niet durfde voordat ze naar één van onze huidcoaches ging, dan is ons doel geslaagd.” Toekomstbestendig Hoe de toekomst eruitziet, vindt Monica lastig te zeggen. “Ik ben nu 63 jaar. De focus is gericht op het neerzetten van een team dat zonder mij kan functioneren. Dat lukt al gedeeltelijk. Of het nu hier is, bij de NCV, Miss Nederland (nu het platform Niet Meer Van Deze Tijd) of een goed doel: ik wil andere mensen in hun kracht zetten. Er is bij hannah ruimte voor medewerkers om op je bek te gaan. Daar leren ze van. Als je bij ons een fout maakt, moet je trakteren en sorry tegen je collega’s zeggen. Dan is het over en gaan we weer door. Zo leer ik de mensen om mij heen dat ze fouten mogen maken. Ik zit in het MT met drie personen uit mijn team die uitstekend in staat zijn om mij te vervangen. Er ontstaat vanzelf een nieuwe leider. Maar of ik vijf dagen in de week thuis kan zitten? Of zitting ga nemen in een Raad van Commissarissen: Who knows? Ik wil in ieder geval nooit een aap op de rots worden. Als je succes niet kunt delen, dan heb je geen succes.” Meer informatie: hannah SIRC Tel. 0342-476 160 info@hannah.nl www.hannah.nl ALS IK EEN VROUW HOOR ZEGGEN: ‘IK GA DAGELIJKS ZONDER MAKE-UP NAAR DE ALBERT HEIJN’, TERWIJL ZE DAT NOG NIET DURFDE VOORDAT ZE NAAR ÉÉN VAN ONZE HUIDCOACHES GING, DAN IS ONS DOEL GESLAAGD
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4