Previous Page  3 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 52 Next Page
Page Background

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

4 2 0 1 6 3

Vakinformatie voor de

totale Schoonheidsbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.debeautysalon.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Mandy Sponselee (media-adviseur)

m.sponselee@gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Beautysalon heeft

het HOI Keurmerk. Dit betekent

dat de oplage is gegarandeerd en

gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland

42,-

Per jaar in Europa

51,-

Losse verkoop

10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1572-3208

© Copyright 2016

Niets uit deze uitgave mag worden ver-

veelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie, micro-

film of welke andere wijze dan ook,

zonder voorafgaande toestemming van

de uitgever.

De Beautysalon besteedt de grootst moge-

lijke aandacht aan de juistheid van de

informatie die in het vaktijdschrift wordt

opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-

ledig uit te sluiten. De uitgever en de

auteurs zijn dan ook op geen enkele

wijze verantwoordelijk voor schade, van

welke aard ook, die is ontstaan als gevolg

van handelingen en/of beslissingen die

gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

Dat goede communicatie met je klant belangrijk is, weten we allemaal. Hoe belangrijk dit is,

werd afgelopen zomer nog maar eens bevestigd door reviewplatform Opiness (dat zich richt

op vele bedrijfscategorieën, waaronder de schoonheidsbranche).

Opiness analyseerde negentienhonderd salonreviews die geschreven zijn door consumenten

en bestudeerde onder meer welke factoren voor de klant het zwaarst wegen bij het vellen

van hun oordeel. De conclusies van die analyse zijn op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Niet

voor de hand liggende zaken als prijs, vakmanschap of wachttijd bleken namelijk doorslag-

gevend, maar in plaats daarvan de communicatieve vaardigheden, de vertrouwensband met

de schoonheidsspecialist en de sfeer in de salon.

Begrijp me niet verkeerd: vakkundig uitgevoerde behandelingen, een acceptabele wachttijd,

prijs en uitstraling van de salon zijn natuurlijk ook belangrijke zaken om de gunst van je klant

te winnen en/of te behouden, maar het is toch goed om je eens te realiseren dat communi-

catie (met de klant, maar ook tussen de medewerkers onderling) en vertrouwen op de eerste

plaats staan. Nu zou ik deze zin kunnen afsluiten met ‘volgens Opiness’, maar dat doe ik niet

aangezien ik denk dat het onderzoek het bij het juiste eind heeft. Mensen zijn nou eenmaal

sociale dieren en nemen een paar minuten extra wachttijd en zelfs een wat hogere prijs graag

voor lief mits ze tijdens hun bezoek aan de salon echt als klant behandeld worden en dus

jouw volledige aandacht krijgen. En om de klant dit gevoel te geven, kan het belang van een

vlotte, vriendelijke, duidelijke en in alle opzichten professionele manier van communiceren

dus nauwelijks worden overschat.

Trekken we deze lijn door naar de trainingsprogramma’s binnen de schoonheidsbranche

(waarvan er deze maand weer vele van start gaan), dan is er toch iets vreemds aan de hand.

Enerzijds is het mooi om te zien dat Nederlandse schoonheidsspecialisten zo actief zijn op

het gebied van educatie en er binnen de sector echt een educatie-cultuur bestaat. Dat zegt

veel over de passie die u en uw collega’s voor het beroep hebben. Maar anderzijds ligt de

focus hier misschien te nadrukkelijk op (nieuwe) behandeltechnieken en is er te weinig aan-

dacht voor het perfectioneren van de omgang en communicatie met de klant.

Kijk de cursusagenda's er maar op na: trainingen gericht op huidverbetering, massage, der-

mabrasie, peelings en ga zo maar door zijn er in overvloed. Trainingen in productverkoop

(waar communicatie uiteraard deel van uitmaakt) zijn als je wat langer doorzoekt ook wel te

vinden, maar hoe anders is dat wanneer je je communicatieve vaardigheden wilt verbeteren?

Precies: dat is een stuk lastiger. Ben je een echte fanatiekeling, dan staat dit je waarschijnlijk

niet in de weg om - eventueel buiten de beautybranche - je communicatieve skills verder te

verbeteren (en - eerlijk is eerlijk - sommige schoonheidsspecialisten beheersen dit onderdeel

van het vak tot in perfectie en hebben een dergelijke training echt niet nodig). Tegelijkertijd is

het voor de aanbieders van trainingen wel-

licht raadzaam om het educatieprogramma

nog eens kritisch te bekijken. Mocht er niet

worden voorzien in een goede communica-

tietraining, dan is dit wellicht het moment

om daar verandering in te brengen. De

consument heeft namelijk gesproken en die

heeft altijd gelijk.

Veel kijk en leesplezier toegewenst met deze

september-uitgave van De Beautysalon!

Hoofdredacteur

De Visie

Jos Kennis

HET BELANG VAN GOEDE COM-

MUNICATIE MET DE KLANT VALT

NAUWELIJKS TE OVERSCHATTEN

Vakinformatie voor de totale Schoonheidsbranche

|

September 2016

|

12e jaargang no. 4

|

Prijs

10,50

de beautysalon

JUBILEUM

MINERAL SKIN COSMETICS

REPORTAGE

MAKE-UP ARTIST OF THE YEAR

COVERSTORY

GHARIENI

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708171)

BEURS

S

PECIAL