C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
4 2 0 1 6 3
Vakinformatie voor de
totale Schoonheidsbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.debeautysalon.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlMandy Sponselee (media-adviseur)
m.sponselee@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Beautysalon heeft
het HOI Keurmerk. Dit betekent
dat de oplage is gegarandeerd en
gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
Per jaar in Europa
€
51,-
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1572-3208
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie, micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Beautysalon besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-
ledig uit te sluiten. De uitgever en de
auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade, van
welke aard ook, die is ontstaan als gevolg
van handelingen en/of beslissingen die
gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.
Dat goede communicatie met je klant belangrijk is, weten we allemaal. Hoe belangrijk dit is,
werd afgelopen zomer nog maar eens bevestigd door reviewplatform Opiness (dat zich richt
op vele bedrijfscategorieën, waaronder de schoonheidsbranche).
Opiness analyseerde negentienhonderd salonreviews die geschreven zijn door consumenten
en bestudeerde onder meer welke factoren voor de klant het zwaarst wegen bij het vellen
van hun oordeel. De conclusies van die analyse zijn op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Niet
voor de hand liggende zaken als prijs, vakmanschap of wachttijd bleken namelijk doorslag-
gevend, maar in plaats daarvan de communicatieve vaardigheden, de vertrouwensband met
de schoonheidsspecialist en de sfeer in de salon.
Begrijp me niet verkeerd: vakkundig uitgevoerde behandelingen, een acceptabele wachttijd,
prijs en uitstraling van de salon zijn natuurlijk ook belangrijke zaken om de gunst van je klant
te winnen en/of te behouden, maar het is toch goed om je eens te realiseren dat communi-
catie (met de klant, maar ook tussen de medewerkers onderling) en vertrouwen op de eerste
plaats staan. Nu zou ik deze zin kunnen afsluiten met ‘volgens Opiness’, maar dat doe ik niet
aangezien ik denk dat het onderzoek het bij het juiste eind heeft. Mensen zijn nou eenmaal
sociale dieren en nemen een paar minuten extra wachttijd en zelfs een wat hogere prijs graag
voor lief mits ze tijdens hun bezoek aan de salon echt als klant behandeld worden en dus
jouw volledige aandacht krijgen. En om de klant dit gevoel te geven, kan het belang van een
vlotte, vriendelijke, duidelijke en in alle opzichten professionele manier van communiceren
dus nauwelijks worden overschat.
Trekken we deze lijn door naar de trainingsprogramma’s binnen de schoonheidsbranche
(waarvan er deze maand weer vele van start gaan), dan is er toch iets vreemds aan de hand.
Enerzijds is het mooi om te zien dat Nederlandse schoonheidsspecialisten zo actief zijn op
het gebied van educatie en er binnen de sector echt een educatie-cultuur bestaat. Dat zegt
veel over de passie die u en uw collega’s voor het beroep hebben. Maar anderzijds ligt de
focus hier misschien te nadrukkelijk op (nieuwe) behandeltechnieken en is er te weinig aan-
dacht voor het perfectioneren van de omgang en communicatie met de klant.
Kijk de cursusagenda's er maar op na: trainingen gericht op huidverbetering, massage, der-
mabrasie, peelings en ga zo maar door zijn er in overvloed. Trainingen in productverkoop
(waar communicatie uiteraard deel van uitmaakt) zijn als je wat langer doorzoekt ook wel te
vinden, maar hoe anders is dat wanneer je je communicatieve vaardigheden wilt verbeteren?
Precies: dat is een stuk lastiger. Ben je een echte fanatiekeling, dan staat dit je waarschijnlijk
niet in de weg om - eventueel buiten de beautybranche - je communicatieve skills verder te
verbeteren (en - eerlijk is eerlijk - sommige schoonheidsspecialisten beheersen dit onderdeel
van het vak tot in perfectie en hebben een dergelijke training echt niet nodig). Tegelijkertijd is
het voor de aanbieders van trainingen wel-
licht raadzaam om het educatieprogramma
nog eens kritisch te bekijken. Mocht er niet
worden voorzien in een goede communica-
tietraining, dan is dit wellicht het moment
om daar verandering in te brengen. De
consument heeft namelijk gesproken en die
heeft altijd gelijk.
Veel kijk en leesplezier toegewenst met deze
september-uitgave van De Beautysalon!
Hoofdredacteur
De Visie
Jos Kennis
HET BELANG VAN GOEDE COM-
MUNICATIE MET DE KLANT VALT
NAUWELIJKS TE OVERSCHATTEN
Vakinformatie voor de totale Schoonheidsbranche
|
September 2016
|
12e jaargang no. 4
|
Prijs
€
10,50
de beautysalon
JUBILEUM
MINERAL SKIN COSMETICS
REPORTAGE
MAKE-UP ARTIST OF THE YEAR
COVERSTORY
GHARIENI
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708171)
BEURS
S
PECIAL