Online De beautysalon nr 4 2019

D e B e a u t y s a l o n n r 4 2 0 1 9 11 Het verhaal van NEODERMA gaat terug naar 1991. In die tijd waren er nog maar weinig professionele merken die zich bezighielden met huidverbetering op basis van peelings. Hoewel de chemische peelings wel resultaat boden, waren er risico’s aan verbonden. “Het idee ontstond om een peeling op basis van kruiden en plantenextracten te ontwikkelen, een veganistische wijze van peelen”, legt Andreas uit. “Toen deze ideeën in samenwerking met doctoren meer vorm kregen, werd het tijd om NEODERMA op te richten.” ORIGINAL BIO-PEELING NEODERMA begon begin jaren negentig met een productlijn van slechts zeven producten, met de Original Bio-Peeling als haar belangrijkste vlaggenschip. Met een sterk geloof in deze manier van peelen, presenteerde NEODERMA de producten op internationale beurzen. En met succes: binnen een aantal jaar sloeg de filosofie en werkwijze van NEODERMA aan in Azië en Europa. Ook Nederland sloot zich snel aan. “In die tijd waren er nog niet veel veganistische beautyproducten op de markt, maar NEODERMA heeft deze benadering in haar DNA zitten”, zo verklaart Andreas. “De slogan was niet voor niets ‘Back to Nature’. Onze focus lag dan ook op de Original Bio-Peeling. Sterker nog, deze behandeling was de basis voor de naam NEODERMA. De andere producten waren erop gericht om het effect van de peeling te ondersteunen.” Het eerste decennium floreerde NEODERMA en op internationaal niveau raakten professionals overtuigd van de veganistische wijze van huidverbetering. Het was tijd voor de volgende stap: een breder assortiment. “We zochten nieuwe samenwerkingen met deskundigen in onder andere Zwitserland, Frankrijk en de Verenigde Staten om de beste formules samen te stellen. Binnen een relatief korte tijd breidden we het assortiment van NEODERMA rap uit van zeven producten naar zeker tachtig. Het waren de golden years . We hebben onszelf toen echt op de kaart gezet.” AIRLESS SKINCARE: DE NIEUWE STANDAARD NEODERMA was inmiddels uitgegroeid tot een premium skincare brand met producten voor een breed programma aan behandelingen. Bovendien werkten beautyprofessionals over de hele wereld reeds met de producten die je tot het hoge segment kunt rekenen. Volgens Andreas was NEODERMA daarom klaar voor een rebranding om het merk naar een hoger niveau te tillen. Hijzelf had een grote rol in deze upgrade. “We keken niet alleen naar de uitstraling en het design van het merk, maar ook naar de verpakking. We besloten deze in zijn geheel te vernieuwen. In 2007 hadden we al een belangrijke verpakkingsinnovatie geïntroduceerd - de Polyfoil verpakking - waarbij in de tube een gepatenteerde aluminium laag is aangebracht om het product in een beschermende omgeving te bewaren. Hierdoor blijft het product stabiel en behoudt het zijn effectiviteit. Toen we in 2017 de gehele verpakking vernieuwden, hebben we er een stap bovenop gedaan. We hebben de verpakkingen vrij van lucht weten te maken, dit noemen we Airless Skincare. Deze nieuwe manier van verpakken zorgt ervoor dat onze producten voldoen aan farmaceutische standaarden. Ik ben er ook van overtuigd dat álle cosmetica luchtvrij moeten worden verpakt, anders wordt het vervuild door de lucht die erbij komt. Het moet altijd geseald zijn om de beste resultaten te garanderen. Het kostte ons een fortuin, maar het was een grote innovatie in de cosmetica-industrie. NEODERMA gaat niet mee in tijdelijke trends. We innoveren alleen als we geloven dat het een duurzame verbetering is. Een nieuwe standaard.” DUIDELIJKE VISIE LEIDT TOT COMPLEET NIEUWE FABRIEK NEODERMA wordt geproduceerd in thuisland Cyprus, maar ontwikkeld door R&D-centra verspreid over de wereld. Deze kennis wordt ingezet om te blijven innoveren. Daarbij is Andreas groot voorstander van de strengere regelgeving van de Europese Unie als het gaat om cosmetica. NEODERMA doet er dan ook alles aan om de producten op alle facetten te blijven verbeteren. “In deze tijd zie je steeds meer ‘natuurlijke’ producten op de markt verschijnen, maar het begrip ‘natuurlijk’ is te breed geworden. Veel merken claimen natuurlijk of organisch te zijn, maar zijn dat in feite niet. Het is belangrijk dat de producten daadwerkelijk doen wat ze beloven, maar ook dat de producten veilig zijn en op de juiste manier geproduceerd worden. Dat geldt uiteraard ook voor NEODERMA. En dus begonnen we een aantal jaar geleden aan een nieuw groot project: de bouw van onze nieuwe hightech fabriek.” “We namen het productieproces in zijn geheel onder de loep”, gaat Andreas verder. “Ik wilde vanaf nul beginnen en een productielijn neerzetten volgens farmaceutische standaarden. We hebben de oude fabriek gesloopt en deze helemaal opnieuw opgebouwd. Daarbij hebben we een productieomgeving gecreëerd waar de producten zich continu in een steriele omgeving bevinden, beschermd tegen schadelijk invloeden van buiten. Daarnaast voldoen onze processen aan de ISO 22716, de internationale norm voor Good Manufactoring Practices (GMP). Dit is verplicht in de farmaceutische industrie, maar nog niet in de cosmeticabranche. Je moet het zo zien; mochten we ooit medicijnen gaan produceren, dan zou dat in deze fabriek dus kunnen. Het kostte veel tijd en geld. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de risico’s van zo’n verbouwing, maar we zijn nu helemaal klaar voor de toekomst. Inmiddels produceren we zestig producten per minuut en zijn we weer helemaal up and running . We hebben de lat wederom een beetje hoger gelegd. Ik hoop dat de beauty-industrie gaat inzien dat deze klinische manier van produceren ontzettend belangrijk is voor de kwaliteit van de skincare producten en de effectiviteit van de behandeling.” NEODERMA AMSTERDAM NEODERMA is als het ware herboren. Niet alleen zijn de verpakking en de formules technisch gezien verbeterd, de nieuwe, minimalistische uitstraling van het merk is ook niet onopgemerkt voorbij gegaan. “De uitstraling moet vooral luxe uitstralen, passend bij de kwaliteit van de inhoud. In elk land lanceren we het ‘nieuwe NEODERMA’, maar Nederland heeft een speciaal plekje in ons hart”, aldus Andreas. “De Nederlandse beautybranche is professioneel en handhaaft hoge standaarden. Voor NEODERMA zoeken we juist naar díe salons die een stapje verder gaan en high-end service bieden. Behalve goede salons, biedt Nederland ons zoveel meer. Zo hebben we twee kantoren in Nederland; één in hartje Amsterdam en het onlangs geopende Experience Centre in de pittoreske vestigingsstad Naarden. Dankzij de uitstekende logistieke mogelijkheden exporteren we onze producten vanuit Nederland naar andere Europese markten. We hebben onlangs ons derde distributiecentrum hier geopend.” De distributie in Nederland wordt sinds een aantal jaar dus zelf door NEODERMA georganiseerd. We kunnen het dan ook niet onbesproken laten dat de wegen van NEODERMA en haar vaste distributeur wegens de grote veranderingen twee jaar geleden scheidden. Hoewel Andreas graag vooruit wil kijken, zegt hij daar het volgende over. “We hebben al die jaren een ontzettend fijne samenwerking gehad met onze voormalig distributeur in Nederland en we zijn deze partij daarom erg dankbaar. De laatste jaren is er veel veranderd. NEODERMA groeit ontzettend snel en we weten dat sommige veranderingen ingrijpend waren. Maar het heeft NEODERMA wel gemaakt tot het merk dat het nu is en waar we trots op zijn. Zo worden onze producten inmiddels in 178 landen over de hele wereld verkocht.” GROOTSE PLANNEN Als we over de toekomst praten, verschijnt er een grote glimlach op het gezicht van Andreas. Hij heeft namelijk nog grootste plannen. “Wat je tot nu toe gezien hebt, is nog maar het begin. Nu het productieproces naar een hoger niveau is getild en het merk opnieuw op de kaart is gezet, zijn we het laatste jaar weer druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten. Ik kan in ieder geval zeggen dat 2020 een druk jaar wordt met onder andere lanceringen, masterclasses en trainingen. We zijn er klaar voor om de Nederlandse beauty professionals kennis te laten maken met de volgende ontwikkeling; het topje van de piramide”, sluit Andreas cryptisch af. NEODERMA heeft speciaal voor schoonheidsspecialisten een platform ontwikkeld, waar zij zich kunnen informeren over het merk en de producten. Bel voor meer informatie naar +31 (0)20-225 1202 of registreer je op het Professional’s Platform via: http://neo.club/register

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4