De Beautysalon nr4-2021

C o l u m n ELKE SALON MOET AAN MARKETING DOEN. WANT ZONDER MARKETING KRIJG JE GEEN NIEUWE KLANTEN. EN ZONDER KLANTEN, HEB JIJ GEEN GOEDLOPENDE SCHOONHEIDSSALON. IN DIT ARTIKEL VIJF SLIMME MARKETINGIDEEËN DIE JE DIRECT IN KUNT ZETTEN! VIJF SLIMME IDEEËN VOOR DE MARKETING VAN JOUW SCHOONHEIDSSALON MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY, FASHION EN LIFESTYLE VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. 1. EEN STERK MERK NEERZETTEN Waarom veel mensen liever Coca Cola drinken dan de cola van het huismerk? Omdat mensen graag geloven dat dit merk beter is. Wanneer een bedrijf een sterk merk creëert kan het bedrijf meer geld vragen dan zijn concurrenten en mensen zijn loyaal en komen terug. Met jouw schoonheidssalon kun je hetzelfde creëren. Vind jij duurzaamheid heel erg belangrijk? Schrijf op wat jouw salon een onderscheidend merk maakt en voer dit overal door. In het gevoel wat je neerzet op je website, hoe je overkomt op social media, in je salon en op de andere plekken waar je zichtbaar bent. 2. CREËER AMBASSADEURS Een andere manier waarop veel nieuwe klanten eens bij je aankloppen is doordat zij van hun vriendin/moeder/nicht/kennis hebben gehoord dat jij zo goed bent. Je hoeft deze nieuwe klanten ook bijna niet meer uit te leggen wat je doet en wat jouw filosofie is, omdat jouw huidige klanten – je ambassadeurs – dit al haarfijn hebben uitgelegd. Sommige klanten doen dit uit zichzelf en anderen kun je beter een klein duwtje in de goede richting geven. Denk aan de vriendinnenkorting. 3. WERK SAMEN MET ANDEREN Je kunt samenwerken met anderen zo breed zien als je zelf wil. Heb je een schoonheidssalon in Amsterdam? Dan kunnen influencers interessant zijn om mee samen te werken. Heb jij je salon in een dorp? Bekijk dan eens welke andere winkeliers of bedrijven bij jou in het dorp waardevol zijn om mee samen te werken. Voor elke partij waarmee je samenwerkt geldt: hun klanten of hun volgers dienen ook jouw potentiële klanten te zijn. Anders heb je er niets aan. 4. DOELGERICHT NIEUWE KLANTEN BEREIKEN MET ADVERTEREN Heb je al veel dingen gedaan om nieuwe klanten te vergaren en ben je toe aan de volgende stap? Bekijk dan eens de mogelijkheden van adverteren. Met een budget van 100 euro kun je al adverteren op social media en voor wat meer kun je ook in Google-posities inkopen. Allebei ontzettend relevant, want op Google kun je adverteren op zoektermen zoals ‘schoonheidssalon Assen’. Zo heb je altijd mensen die naar jouw dienst op zoek zijn, die je motiveert om een kijkje te nemen op jouw website. Adverteren is een eenvoudige manier (die wel geld kost) om nieuwe klanten te werven. 5. VERZAMEL E-MAILADRESSEN Het mooie aan het verzamelen van e-mailadressen is dat dit klantenbestand altijd van jou blijft. Steek dan ook tijd in het verzamelen van e-mailadressen. Zorg voor een inschrijfformulier op je website, verzamel de e-mailadressen van je klanten en ga actief op zoek naar nieuwe e-mailadressen. Manuela Warnar XoXo Fotografie: Carola Doornbos D e B e a u t y s a l o n n r 4 2 0 2 1 66 Nieuwsgierig naar meer marketingtips? Lees mijn andere artikelen over marketing of volg me op Instagram op @xoxomarketing

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4