De Beautysalon nr4 2022 Online

De Be a u t y s a l o n n r 4 2 0 2 2 58 Co l u m n MISSCHIEN HEB JE ER WELEENS VAN GEHOORD: DE ZEVEN BEÏNVLOEDINGSPRINCIPES VAN CIALDINI. ZEVEN METHODES OM HET MENSELIJK GEDRAG TE BEÏNVLOEDEN. BEDRIJVEN ZETTEN DEZE METHODES SUCCESVOL IN OM MEER TE VERKOPEN. HOE JE DEZE PRINCIPES KUNT INZETTEN VOOR SOCIAL MEDIA? IN DEEL I DEEL IK DE EERSTE VIER PRINCIPES. DEEL I: 7 PRINCIPES OM JE SOCIAL MEDIA VOLGER MEE TE BEÏNVLOEDEN MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. 1. SOCIALE BEWIJSKRACHT Mensen zijn sociale dieren en willen horen van anderen of iets een goede keuze is. Vandaar dat reviews het zo goed doen. Op Facebook kunnen je volgers een review achterlaten waarin ze je aanbevelen. Ook kun je mensen stimuleren om te reageren op je social media berichten om zo te laten zien dat veel mensen betrokken zijn bij je. Stel vragen in je posts om zo reacties uit te lokken. 2. AUTORITEIT We kopen graag van van mensen die autoriteit uitstralen: mensen die weten waar ze over praten en daar iets van kopen. Een dokter die een medicijn voorschrijft in het ziekenhuis zonder doktersjas geloven we toch minder snel. Jouw ‘doktersjas’ is natuurlijk voor jou: jij of je team in werkkleding. Deel een foto van deze professionele look en laat zien dat je jouw werk serieus neemt. Deel daarnaast berichten over dat je weet waar je het over hebt: dat je cursussen en trainingen volgt, beurzen afgaat en ook vaktijdschriften leest. Deel bijvoorbeeld dit artikel op social media! Zo word je sneller gezien als de huidexpert die je bent. 3. SCHAARSTE Dingen waar er niet veel van zijn die wil je eerder hebben dan dingen die op voorraad zijn. Op social media kun je gebruikmaken van dit principe door bijvoorbeeld te delen dat er een plekje vrij is gekomen aankomende week in jouw drukke agenda. Dit tijdslot is zo gevuld wanneer je dit deelt, omdat mensen de schaarste voelen. Dit kun je ook toepassen voor evenementen die je organiseert of voor specifieke producten. 4. CONSISTENTIE & COMMITMENT Door consistent te communiceren op social media houd je de aandacht vast van je volgers. Zo kun je ze langzaamaan naar een aankoop begeleiden. Deel bijvoorbeeld over de nieuwe behandeling die je binnenkort gaat invoeren. De training die je ervoor volgt, de producten die je aankoopt en dan uiteindelijk dat mensen de behandeling kunnen boeken. Een ander trucje is het foot-in-the-door principe. Als we ergens voor gekozen hebben, dan gaan we daar al snel voor. Door eerste twee vragen met ‘ja’ te beantwoorden, zal het antwoord op de derde vraag hoogstwaarschijnlijk ook ‘ja’ zijn. Bijvoorbeeld: ‘Mooi weer he?’ ‘Kopje koffie?’ ‘Koekje erbij?’ ‘Gelijk een nieuwe afspraak maken?’ Manuela Warnar XoXo Fotografie: Sophie Oelrich Zo zorg je ervoor dat de klant gelijk een nieuwe afspraak inplant zodat jij verzekerd bent van terugkerende omzet. Dit kun je ook gebruiken in je teksten voor social media: “Wil jij ook een jeugdige huid? En wil je binnen vijf minuten klaar zijn? Volg dan het stappenplan van X..!” Probeer het maar eens uit volgende week in je salon en sta versteld van hoeveel mensen dan ‘ja’ zeggen op je laatste vraag. In de volgende editie lees je deel II met de laatste drie principes!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4