De Beautysalon nr 4 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 4 2023 41 Carla Scheurwater, eigenaar van XoXo Marketing (©Studio Annemarije) PRODUCTVERKOOP Verander je mindset “Allereerst is het belangrijk om je mindset te veranderen. Zie de verkoop van producten niet als het aansmeren van iets wat de klant misschien niet wil. Zie het als het bieden van een oplossing voor een probleem of behoefte van de klant; jouw product gaat de klant helpen. Met jouw vakkennis weet je precies waar je het over hebt. Vertrouw hier dan ook op wanneer je productadvies gaat geven. Jij weet wat de klant nodig heeft en jouw product gaat de klant écht helpen. Lees deze alinea nog een keer en laat het op je inwerken!” Verkoop de oplossing, niet het product “Nu je gelooft in jezelf en in je producten, is het belangrijk om dit op de juiste manier te communiceren naar je klant. Focus je hierbij op de oplossing die het product biedt in plaats van op de eigenschappen van het product. Ik denk dat onderstaand voorbeeld dit het beste kan illustreren.” Opsommen van eigenschappen: ‘Dit supplement bevat silicium, zink en koper. Van natuurlijke afkomst. Inhoud 300 ml. Een eetlepel per dag.’ Verkopen van oplossing: ‘Ontdek de kracht van natuurlijke schoonheid. Onze unieke formule met silicium, zink en koper draagt bij aan gezond haar, sterke nagels en een egale huid. Met onze ingrediënten van natuurlijke oorsprong kies je bewust; onze formule is zorgvuldig samengesteld om je het beste te bieden vanuit de natuur. Bij de aanbevolen inname van één eetlepel per dag gaat een fles tot wel een maand mee.’ Wacht niet met productadvies tot aan het afrekenen “De laatste tip die ik je wil geven is om de klant al tijdens de behandeling productadvies te geven. Zo maak je de klant alvast warm voor je aanbod tijdens het afrekenen. Geef duidelijk aan welke producten je gebruikt, waarom dit past bij de huid van de klant en wat dagelijks gebruik voor verschil kan maken voor de klant. Of merk op dat de klant een doffe huid heeft en geef aan dat je supplementen in je assortiment hebt voor een mooie glow.” “Met deze eerste stappen weet ik zeker dat je meer producten gaat verkopen én dat je er zelfs plezier uit gaat halen! Ik kan nog veel meer tips geven, onder andere over de inzet van social media. Kun je hier hulp bij gebruiken? Stuur mij een e-mail naar info@xoxomarketing.nl of bekijk mijn website: www.xoxomarketing.nl.” ‘VERKOPEN IS NIKS VOOR MIJ.’ HERKENBAAR? “Regelmatig hoor ik dat beautyprofessionals het lastig vinden om producten te verkopen in de salon. Het voelt al snel te geforceerd en opdringerig en je bent bang dat de klant er helemaal niet op zit te wachten. Je kan alles vertellen over de producten, maar wanneer je er geld voor moet gaan vragen, wordt het lastig. Zonde, want de verkoop van producten kan je omzet een flinke boost geven”, aldus Carla Scheurwater van XoXo Marketing. “In dit artikel geef ik je tips om hiermee om te gaan. Om bij het thema van deze uitgave aan te sluiten, richt ik de voorbeelden op supplementen. De tips gelden natuurlijk ook voor andere producten.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4