De Beautysalon nr 4 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 4 2023 50 Maureen de Vries is met cosmetica opgegroeid. Eerst een eigen praktijk, daarna als beauty advisor en vertegenwoordiger en sinds 2015 cosmetisch verantwoordelijk voor Vricos B.V. Voor haar is een schoonheidssalon een plek waar wordt behandeld, wordt geadviseerd en de basis wordt gelegd voor huidverbeterende programma’s. Dat maakt de klant extra tevreden en geeft het werk van de schoonheidsspecialiste meer voldoening. Zowel cosmetisch als commercieel. Het verschil tussen een schoonheidssalon en een schoonheidsonderneming is eigenlijk niet zichtbaar. Ook heeft het niets te maken of je ‘met personeel werkt’ of niet. De basis is eigenlijk hetzelfde, het is een plek waar schoonheidsbehandelingen worden gegeven. Ook het feit of je nu thuis werkt, of in een pand, klein, groot, met of zonder luxe uitstraling maakt niets uit. In al die gevallen kun je als schoonheidssalon werken of als schoonheidsonderneming. Wat is dan wel het verschil? Dat is eigenlijk niets meer en niets minder dan het feit of je bepaalde doelstellingen hebt gesteld. Wat wil je precies met de zaak die je ooit bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven. Ik geef een paar voorbeelden: Heb je een omzetdoelstelling? Heb je een sociale doelstelling? Heb je een jaarplan? Weet je waar je wil staan over een paar jaar? Heb je erover nagedacht wanneer je wel en niet wil werken? Heb je een idee gevormd wat je financieel wil bereiken? Een schoonheidssalon wordt een schoonheidsonderneming als je een doel nastreeft. Dat kan van alles zijn. Of je nou een zogenoemde éénpitter bent of dat je een salon met personeel runt. Wat is dan de rode draad? Dat is een plan maken, je doelen voor ogen houden en bijhouden of het lukt. Opnieuw geef ik een paar voorbeelden: In de komende drie maanden wil ik proberen zes nieuwe klanten te verwerven. Deze maand ga ik luxere behandelingen promoten en ik wil daarvoor graag drie afspraken maken. Ik ga mijn klanten wijzen op het nut van een specialiteit die zij nog niet thuis gebruiken en in de komende twee maanden wil ik bij acht klanten erin slagen dat zij zo’n specialiteit aanschaffen. Je bent dan begonnen met ondernemen, je hebt plannen en probeert die te verwezenlijken. Mijn advies op dit punt is te beginnen met één of twee doelstellingen, die realistisch zijn en waarvoor je jezelf een beperkte periode geeft. Dan blijft het overzichtelijk. Daarbij is het dan weer belangrijk dat je van tevoren momenten vaststelt waarop je nagaat of je de doelstelling haalt. Je zult overigens zien dat het uitdagend is en voldoening geeft je eigen doelstellingen te bepalen en te behalen. Plan maken, klankbord en start! Mocht het je aanspreken om wat meer ondernemersgericht te gaan werken, dan raad ik je aan een plan te gaan maken en je doelstellingen te bepalen. Heb je daarover een idee gevormd, dan is het goed om een klankbord te hebben. Bijvoorbeeld: je wil specialiteiten voor thuis adviseren, dan kan het zijn dat je daarvoor wat hulpmiddelen nodig hebt. Neem dan contact op met jouw leverancier die kan daarbij uitstekend dienen als klankbord en je helpen jouw plan verder uit te werken. Is dat gebeurd, dan gewoon starten. Heel veel succes bij de start van het najaar en met je eerste doelstelling! HEB JIJ EEN SCHOONHEIDSSALON OF EEN SCHOONHEIDSONDERNEMING? Maureen de Vries COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4