De Beautysalon nr 4 2024 Online

36 DE BEAUTYSALON NR 4 2024 SKINCARE FOR MEN ‘MEN3 IS BEWUST COMPACT EN SPEELT DAARMEE IN OP DE WENSEN VAN DE MODERNE MAN’ De tijd dat mannen stiekem de nachtcrème van hun vrouw opsmeren als hun partner naar bed is, ligt gelukkig alweer enige tijd achter ons. De mannenhuid vergt dan ook een heel ander soort verzorging. Katleen Vrombaut van CosMENtis was twintig jaar geleden één van de pioniers op dit vlak. De door haar ontwikkelde MEN³-producten zijn toegespitst op mannen: niet alleen qua werking, ook qua concept. ‘Keep it simple’, noemt zij dat. “MEN3 verenigt eenvoud en complexiteit tot in perfectie. Mannen willen niet meerdere potjes op de plank, maar bij voorkeur een all-in-one-product. Onze lijn is bewust compact en speelt daarmee in op de wensen van de moderne man.” Tegenover de overtuiging dat de man een consumentendoelgroep is die een andere benadering vergt, staat het besef dat mannen vaak meer overtuiging nodig hebben alvorens zij durven te kiezen voor een huidverzorgingsproduct. “Productontwikkeling en het helpen van salons, vormen de hoofdmoot van mijn dagelijkse werkzaamheden, maar awareness creëren is ook nog altijd noodzakelijk. Veel mannen weten bijvoorbeeld niet dat zij 50 procent meer kans hebben op huidkanker. Vrouwen hebben van zichzelf de overtuiging dat ze de huid moeten verzorgen, mannen hebben net wat vaker een duwtje in de rug nodig”, lacht de Vlaamse, die apothekeres is van beroep en vanuit haar passie en expertise aan de slag is gegaan met de ontwikkeling van skincare voor de mannenhuid. “Iedereen poetst zijn tanden en gebruikt zonnebrandcrème, maar als het om algemene huidverzorging gaat, dan vinden mannen het ineens minder nodig. Veel mannen verzorgen hun lichaam door te sporten, maar vergeten dat hun huid het grootste orgaan is dat hen beschermt. Daarom is het zo belangrijk dat ze hier ook belang aan hechten. Eigenlijk zou elke man zijn huid goed moeten verzorgen.” Enorme verschillen “Meerdere instituten wilden graag iets specifieks voor mannen aanbieden, maar er was feitelijk niks op de markt”, herinnert Vrombaut zich hoe het twintig jaar geleden begon. “Mannen zagen voorheen af van verzorgingsproducten. Veel producten roken naar bloemen of zorgden na gebruik voor een blinkende, vettige huid. Logisch, want de mannenhuid verschilt enorm veel van de vrouwenhuid. Denk aan PH, structuur (grotere poriën), microcirculatie, hydratatie… Allemaal verschillen die te wijten zijn aan het mannelijk testosteron. Doeltreffende en handige mannenproducten op de markt brengen werd mijn eerste passie. Ik ontwikkelde een crème met daarin onder meer zijdepeptiden en Annonasense CLR™ als belangrijkste werkstoffen. De producten zijn ook op basis van olie in wateremulsie. De textuur is heel anders. Dat was zeker in mijn begintijd ongekend. Maar ook nu ben ik nog altijd op zoek naar manieren om te blijven vernieuwen en innoveren. De MEN3 Time-out Moisturizer bevat het uiterst innovatieve en baanbrekende ingrediënt Annonasense CLR™ (een gepatenteerd actief bestanddeel, ontwikkeld door David Julius en Ardem Patapoutain, die

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4