42 DE BEAUTYSALON NR 4 2024 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de schoonheidsbranche. Om je te ondersteunen geven onze panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ steeds hun visie op een stelling die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. We leggen onze panelleden deze keer de volgende stelling voor: “Te veel schoonheidsspecialisten hebben onvoldoende kennis van de mannenhuid.” ‘TE VEEL SCHOONHEIDSSPECIALISTEN HEBBEN ONVOLDOENDE KENNIS VAN DE MANNENHUID’ Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.schwillens@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van De Beautysalon! “Als huidspecialiste, natuurtherapeute en eigenaar van KRAEM zie ik een grote diversiteit aan huidtypes in mijn praktijk. Het is waar dat de mannenhuid specifieke aandacht vereist. Deze stelling bevat zeker een kern van waarheid. Historisch gezien richtte de schoonheidsindustrie zich vooral op vrouwen, wat ertoe leidde dat veel opleidingen en trainingen zich voornamelijk op de huidbeelden- en problemen van de vrouwenhuid concentreerden. Dit kan resulteren in een kenniskloof bij schoonheidsspecialisten als het gaat om de unieke eigenschappen en behoeften van de mannenhuid. De mannenhuid verschilt op verschillende manieren van de vrouwenhuid. Ze is doorgaans dikker, heeft meer talgklieren en is vaak vatbaarder voor bepaalde problemen zoals ingegroeide haren door het scheren. Daarnaast spelen hormonale verschillen een belangrijke rol, met name de invloed van testosteron, die kan leiden tot een hogere productie van talg en daardoor een grotere kans op acne. Het is belangrijk dat elke cliënt, ongeacht geslacht, de best mogelijke zorg krijgt. Dit vraagt om een goede kennis van huidtypen en aandoeningen, inclusief die van mannen. En uiteraard heeft dit alles ook weer te maken met de manier van werken. Welke soort behandelingen worden er aangeboden met welke producten? Indien er holistisch wordt gewerkt en ook de totale mens wordt meegenomen in het afstemmen van het behandelplan en van de huidverzorgingsproducten voor thuis, dan ben je veel meer met een individu bezig en diens tekorten of blokkades, dan met iemands huid of het geslacht. Met een holistische werkwijze voorkom je dat mensen in een bepaald hokje worden geplaatst. Dat geldt ook voor huidproblemen. Zo kun je bijvoorbeeld eczeem in een hokje plaatsen, net zoals acne, psoriasis, enz. Maar het hokje zegt niets over de oorzaak van het huidbeeld of huidprobleem. Dat kan voor iedereen, vrouwen, mannen en kinderen, anders zijn. Elk individu is uniek en heeft zijn/haar unieke combinatie aan huidverzoringsproducten nodig, eventueel aangevuld met inwendige ondersteuning. Toegepaste kinesiologie wijst ons de weg naar de juiste combinatie van producten voor het individu.” Eric & Inge Pluijmakers zijn de oprichters van het merk KRAEM en zijn overtuigd van de kracht van natuurlijke ingrediëntexn én toegepaste kinesiologie. Ook runt schoonheidsspecialist en natuurgeneeskundig therapeute Inge haar eigen beautysalon Diferencia op basis van deze visie. Eric & Inge Pluijmakers
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4