DE BEAUTYSALON NR 4 2024 43 “Huidverzorging gaat verder dan de grenzen van geslacht en identiteit. Moeten mannen andere behandelingen ondergaan? Dan is mijn antwoord nee. Ja, mannen hebben over het algemeen een dikkere huid, meer poriën en een vettere huid, maar huidtherapeuten zijn goed opgeleid om verschillende huidtypen, condities en problemen te behandelen, ongeacht of het om mannen of vrouwen gaat. Ook zijn behandelingen bijna altijd op maat gemaakt, wat aansluit bij de wens van de client én de behoeften van de huid. Moeten mannen andere huidverzorgingsproducten gebruiken? Ook dan is mijn antwoord nee. Tegenwoordig gaan de meeste skin brands uit van universele producten die matchen bij de meeste skin concerns. Het gaat echt om de werkstoffen en wat ze doen voor de huid! De afgelopen tien jaar hebben we gemerkt dat er steeds meer mannen als klant komen. We vinden het heerlijk om ze als klant te hebben omdat ze erg loyaal zijn en zich echt aan hun routines houden. Het belangrijkste is dat de huidverzorgingsroutine niet te lang en ingewikkeld is. Dit past perfect bij onze manier van huidbehandeling. Huidtherapeuten moeten een gedegen kennis hebben van de huid en huidverzorgingsingrediënten, ongeacht of de klant man of vrouw is.” Azra Secerbegovic, afgestudeerd in scheikunde en plantwetenschap, is eigenaresse van ASPA Beauty in Den Haag en founder van Azra Botanical Simplicity. Azra Secerbegovic “Over het algemeen ervaar ik dat de kennis er wel is, maar er in praktijk in veel salons nog altijd weinig mannen komen. Hierdoor raakt het soms een ‘ondergeschoven kindje’ en verdwijnt de kennis naar de achtergrond. Want het geldt natuurlijk wel dat als je meer mannen in de stoel hebt gehad, je met de ervaringen en feedback van deze mannen je producten en behandelingen nog beter kunt afstemmen en je expertise over de mannenhuid toeneemt. Hoewel het merendeel van de salons dan wel nog altijd vooral vrouwelijke klanten heeft, is het wel steeds normaler geworden om als man een salon te bezoeken en neemt de kennis dus ook verder toe. Ik denk dat vooral de afgelopen tien jaar steeds meer heren hun weg naar de salon weten te vinden. Je ziet ook vaker mannelijke influencers en BN’ers hierover posten op social media, zoals recent nog Andre Hazes jr.. Hij liet op Instagram zien dat hij weer een gezichtsbehandeling heeft ondergaan. En je kent zelf waarschijnlijk ook wel voorbeelden van mannen die hun ‘skincare routine’ delen op de socials. Tel daarbij de talloze producten en behandelingen op die er speciaal voor mannen op de markt gekomen zijn in laatste jaren. Het aantrekken van heren naar je salon, en het opbouwen van je kennis van deze doelgroep, kan een slimme zet zijn. Zeker als er in je omgeving nog weinig salons zijn die dit doen. Een aparte mannenlijn is hierbij niet eens per se nodig, gezien veel merken bestaande producten hebben die (ook) voor mannen geschikt zijn. Een ander voordeel van mannelijke klanten, wat ik van saloneigenaren vaker terug hoor, is dat mannen over het algemeen trouwe adviesopvolgers zijn. Als je na je behandeling een goed productadvies kunt geven voor thuis, geeft dit ook voldoening en helpt het om mooie resultaten te boeken en behouden.” Hanna van Oordt is operationeel manager bij het beautybedrijf Mineral Skin Cosmetics, importeur van diverse merken die gestoeld zijn op de bijzondere kracht van mineralen uit de Dode Zee. Hanna van Oordt
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4