B
E D R I J F S R I S I C O
’
S
& P
R E V E N T I E
EEN VASTE RUBRIEK IN VAKTIJDSCHRIFT DE
BEAUTYSALON IS ‘BEDRIJFSRISICO’S EN PREVENTIE’,
DIE GEMAAKT WORDT IN SAMENWERKING MET
INTERPOLIS. HET DOEL VAN DEZE RUBRIEK IS OM JE
MEER BEWUST TE MAKEN VAN DE RISICO’S DIE HET VAK
VAN SCHOONHEIDSSPECIALIST MET ZICH MEEBRENGT.
IN DEZE UITGAVE KIJKEN WE NAAR DE MOGELIJKHE-
DEN DIE SALONS HEBBEN OM DE KANS OP AANSPRA-
KELIJKHEID EN EEN SITUATIE WAARIN JE RECHTSBIJ-
STAND NODIG HEBT ZO KLEIN MOGELIJK TE MAKEN.
WE DOEN DIT SAMEN MET ANTOINE VAN EIJCK, DIE
ALS RISICO- EN PREVENTIEADVISEUR BIJ INTERPOLIS
GESPECIALISEERD IS IN DE BEAUTYBRANCHE.
TIPS TER VOORKOMING VAN AANSPRAKELIJKHEID
“Situaties waarin een schoonheidsspecialist aansprakelijk gesteld kan worden, kunnen bijna
onmogelijk helemaal weggenomen worden”, vertelt Antoine van Eijck. “Dit komt omdat in
beautysalons gewerkt wordt met producten en apparatuur die schade aan een persoon kunnen
toebrengen. Denk bijvoorbeeld aan producten waar een klant huiduitslag van kan krijgen of
een behandelstoel die niet meer goed functioneert, waardoor de klant letsel kan oplopen. Om
deze situaties zoveel mogelijk te voorkomen, is het van belang dat schoonheidsspecialisten
goed weten uit welke stoffen de producten bestaan die ze gebruiken en dat ze informeren bij
de klanten of er stoffen zijn waar hun huid niet goed op reageert. Ook wanneer er een appa-
raat niet meer goed functioneert, is het van belang deze te vervangen om schade te voorko-
men.”
Overigens adviseert Antoine om met de klant te communiceren wanneer je als schoonheidsspe-
cialist het gevoel hebt dat degene ontevreden is. “Tegenwoordig kun je heel snel imagoschade
oplopen wanneer een klant via sociale media negatieve ervaringen deelt. Als er iets mis gaat,
neem dit dan serieus en blijf vanaf een vroeg stadium met de betreffende klant in contact.”
TIPS TER VOORKOMING VAN RECHTSBIJSTAND
In sommige gevallen van aansprakelijkheid kunnen schoonheidsspecialisten geholpen worden
door een advocaat. “Dit is met name het geval wanneer er onenigheid bestaat op contractni-
veau. Hiermee doel ik op alle mogelijke contracten die er bestaan binnen een salon, zoals tus-
sen werkgever en werknemer of huurder en verhuurder. Om het inschakelen van rechtsbijstand
zo veel mogelijk te voorkomen, raad ik aan om contracten op te laten stellen of te laten toetsen
door professionals. Het is namelijk belangrijk dat het voor beide partijen duidelijk is hoe de
verantwoordelijkheid komt te liggen. Het is beter om hier vooraf over te discussiëren dan pas
achteraf, want achteraf heb je meestal al een conflict.”
TIPS VOOR DE BESTE VERZEKERING
Als schoonheidsspecialist kun je zowel een aansprakelijkheids- als rechtsbijstandsverzekering
afsluiten. “Ruim 81% van de beautysalons met een Interpolis ZekerVanJeZaak-polis is verze-
kerd voor aansprakelijkheid. Voor rechtsbijstand is dit percentage slechts 29%. Dit verschil
komt vooral doordat schoonheidsspecialisten zich situaties kunnen voorstellen waarin ze aan-
sprakelijk gesteld kunnen worden. In gevallen van rechtsbijstand is dat veel minder het geval,
terwijl een dergelijke verzekering je in het geval van een juridisch conflict veel tijd en geld kan
besparen.”
Meer informatie:
Interpolis Preventiedesk
Tel. 013-462 26 22
www.interpolis.nl/bedrijfsaansprakelijkheidAANSPRAKELIJKHEID
,
RECHTSBIJSTAND
EN
PREVENTIE
Antoine van Eijck is als risico- en preventieadviseur
bij Interpolis gespecialiseerd in de beautybranche
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 6 39
Interpolis ZekerVanJeZaak®: hét pakket voor
ondernemers waarin jouw verzekeringen met
je meeveranderen. Ook nieuwe kansen die je
pakt zijn gewoon meeverzekerd!
Sluit ZekerVanJeZaak voor 1 december af
via uw Rabobank en betaal 1 jaar lang geen
premie voor je bedrijfsaansprakelijkheidsver-
zekering.
Wil je meer weten over aansprakelijkheid?
Bekijk onze dossierpagina via www.interpo-
lis.nl/bedrijfsaansprakelijkheid.