de beautysalon nr5 2018

D e B e a u t y s a l o n n r 5 2 0 1 8 13 C o l u m n Hoezo is alles wat uit de natuur komt veilig? Wel eens in de brandnetels gelegen? Enkele jaren geleden heb ik het ook al eens gehad over de zogenaamde eetbare cosmetica, waarin veiligheid gesuggereerd wordt op basis van het feit dat een lipstick of crème ook eetbaar is. Ook zo’n onzinverhaal. De nieuwste trend op dit gebied lijkt ‘vegan’ te worden. Met vegan wordt bedoeld dat er geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) en ook geen dierlijke bestanddelen (zoals leer en wol) bij de totstandkoming van een product worden gebruikt. Het aantal veganisten in Nederland neemt snel toe. Dat is te merken aan het stijgend aantal veganistische ijswinkels, veganistische producten in de supermarkt en veganistische restaurants. Vegan is hip. Het meest recente onderzoek geeft een schatting van zo’n 70.000 tot 100.000 veganisten in Nederland. Dat is dus ongeveer 0,5 procent van de Nederlandse bevolking. Dit lage percentage veganisten staat in schril contrast met de vele producten en bedrijven die zichzelf van het stempel veganistisch voorzien. Dat is vreemd. Al die vegan producten en vegan bedrijven kunnen simpelweg niet bestaan als ze het qua omzet alleen van de veganisten zouden moeten hebben. Dat roept de vraag op waarom mensen die geen veganist zijn, toch opeens interesse hebben in veganistische producten. Uit onderzoek blijkt dat het met name jonge, hoog opgeleide vrouwen uit de grote stad zijn die zich met deze veganistische trend bezighouden. Volgens het Voedingscentrum zijn veganisten over het algemeen gezonder dan niet-veganisten, maar is dat niet toe te schrijven aan het veganistische eten. Het hangt namelijk samen met het feit dat deze groep vaker gezonder leeft. Ze roken minder en bewegen meer. Blijkbaar hangt er rond veganisme dus een sfeer van gezond, hip en modern en dat is een imago waar marketeers altijd graag van willen profiteren. En dat gebeurt dan ook volop. Ook in cosmeticaland. Tijdens de afgelopen beurzen konden er al diverse ‘vegan’ cosmetica en make-up merken gespot worden en naar verluid komt L’Oreal binnenkort ook met vegan cosmetica. Dat doen ze vast niet alleen voor die halve procent van de bevolking, maar vooral voor iedereen die de klok heeft horen luiden en denkt te weten waar de klepel hangt. Oftewel voor iedereen die denkt dat vegan cosmetica beter, veiliger en natuurlijker is dan andere cosmetica. Maar dat is dus niet zo! Kijkend naar de ingrediënten is veel cosmetica van zichzelf al vegan zonder dat dit op de verpakking staat. In cosmetica kom je namelijk maar een paar van dieren afkomstige grondstoffen tegen zoals bijvoorbeeld honing, royal jelly en collageen van vissen. Op de meeste cosmetica zou je dus sowieso al het label vegan kunnen plakken. Sterker nog: je kunt op die manier minder populaire grondstoffen van een natuurlijk sausje voorzien. Wat te denken bijvoorbeeld van een massageolie op basis van minerale olie? Daar is geen dier aan te pas gekomen en dit zou zomaar als een vegan massage olie aangeprezen kunnen worden. Als alle fabrikanten deze trend gaan volgen, staat straks op bijna elke cosmeticaverpakking een vegan logo. Lekker informatief voor de consument! Nee, net als eetbare cosmetica is vegan cosmetica simpelweg een marketing truc om producten zogenaamd natuurlijker en veiliger te laten lijken. Zowel kopers als verkopers lopen meestal gewoon op leren schoenen en gaan gekleed in modieuze wollen truien en zijn dus allerminst overtuigd veganist. Vegan cosmetica heeft dan ook niets te maken met de productveiligheid. Het kan niet genoeg benadrukt worden dat alle cosmetische producten sowieso altijd veilig zijn voor gebruik óp het lichaam. Daar wordt bij de ontwikkeling al naar gekeken en de wetgeving garandeert de veiligheid van deze producten. Laat u dus niet meeslepen door deze zoveelste hype rond ‘natuurlijke veiligheid’, maar denk liever nog een keer na als u weer eens leest dat u dit skincare of make-up product vooral moet gebruiken omdat het vegan is. IN EERDERE COLUMNS HEB IK REGELMATIG GESCHREVEN OVER HYPES DIE OP DE EEN OF ANDERE MANIER SUGGEREREN DAT EEN PRODUCT VEILIG IS. WE KENNEN ALLEMAAL AL DE CLAIMS ZOALS ‘WIJ DOEN GEEN DIERPROEVEN’, ‘100 PROCENT NATUURLIJK’ EN ‘BEVAT GEEN INGREDIËNT X,Y EN Z’. HET GAAT HIER OM CLAIMS DIE IN FEITE NERGENS OP SLAAN EN IN DE MEESTE GEVALLEN OOK NOG EENS RONDUIT MISLEIDEND ZIJN. VOORAL DE GEDACHTE DAT EEN NATUURLIJK PRODUCT ZOU MOETEN PREFEREREN BOVEN ANDERE PRODUCTEN LIJKT NIET UIT TE ROEIEN IN ONZE BRANCHE. VEGAN Jan Zwoferink Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics “VEGAN COSMETICA HEEFT NIETS TE MAKEN MET PRODUCTVEILIGHEID”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4