De Beautysalon Nr5-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 5 2 0 2 1 11 “ER ZOU STANDAARD EEN MODULE OVER DE KINDERHUID TOEGEVOEGD MOETEN WORDEN AAN DE OPLEIDING TOT SCHOONHEIDSSPECIALIST” cosmeticalijn op te starten. Toen vrienden van ons de huidproblemen van hun kinderen bespraken, motiveerde dat mij om me specifiek op deze doelgroep te gaan richten. De kinderhuid vraagt namelijk om heel andere verzorging dan die van een volwassene.” DE START VAN PUUR COMPANY Dieke besloot haar droom te verwezenlijken. Om zich te oriënteren bezocht ze in 2013 de Cosmoprof in Bologna. Al snel werd duidelijk dat er op dat moment nog maar weinig merken waren die zich specifiek op kinderen en pubers richtten. Extra blij was Dieke toen zij daar tegen het Australische merk eco.kid aanliep. “Dat was a match made in heaven . De man achter dat merk had precies dezelfde visie als ik. eco.kid is een biologisch merk voor kinderen, zonder kustmatige conserveringsmiddelen, kleurstoffen, geurstoffen of agressieve ingrediënten. Bijzonder aan dit merk is bijvoorbeeld het product Outback Jack, gericht op het weren van insecten. Deet kan gevaarlijk zijn voor kinderen en zeker voor zwangere vrouwen. Outback Jack kan je bij wijze van spreken drinken. Het is wel ontzettend vies, maar niet schadelijk als het in de mond van kind terechtkomt. Hoewel ik dus op zoek was naar ideeën om een eigen lijn te starten, ontstond ineens het idee om eco.kid op de Nederlandse markt te introduceren”, zegt Dieke. “Omdat ik alsnog een eigen productlijn wilde ontwikkelen, besloten we een bedrijf op te richten om meerdere labels onder te kunnen brengen. Het betekende in 2013 de start van Puur Company.” COSMETICA VOOR HET HELE GEZIN Zoals de naam van het bedrijf al aangeeft, werkt Dieke het liefst met producten die zo puur mogelijk zijn. Natuurlijke ingrediënten, al dan niet biologisch of vegan, voeren de boventoon in het aanbod dat inmiddels is verdeeld over vijf labels. Naast eco.kid startte Dieke namelijk al gauw een samenwerking met Lady Green, een cosmeticalijn voor jonge meiden en later Manetik voor jongens. Onlangs nog voegde Puur Company het merk Suncoat Girl toe aan het portfolio, waardoor het bedrijf nu ook een ecologische peel-off nagellaklijn op waterbasis en een kleine lijn make-up aanbiedt voor kinderen. Dat brengt ons bij het laatste label, de eigen productlijn waar Dieke al die tijd van droomde: Loverock natural for kids. “Waar Lady Green zich focust op jonge meiden die worstelen met een onrustige huid en make-up, en Manetik een uitkomst biedt voor stoere jongens die hun puberpukkels onder controle willen houden, is Loverock een merk dat voor hele gezin te gebruiken is”, legt Dieke uit. “Van jonge kinderen tot aan hoogbejaarde mensen.” De producten van Loverock zijn vrij van agressieve synthetische stoffen, siliconen, parabenen, phenoxyethanol, sulfaten, kleurstoffen en minerale oliën. Het bevat uitsluitend pure en natuurlijke ingrediënten die een positief effect hebben op de kinderhuid, maar eigenlijk op élke huid. “Alle producten zijn vanuit de ECOCERT-richtlijnen ontwikkeld. Ook zijn alle producten vegan, behalve de shampoo en de conditioner. Er zit geen dierlijk ingrediënt in, wel zijde extract voor mooi glanzend haar. Zijde extract wordt geproduceerd door de zijderups, waardoor het product niet vegan genoemd mag worden. Verder hebben we bewust gekozen niet te werken met etherische oliën, omdat dat bij een gevoelige huid een reactie kan geven. In plaats daarvan hebben we samen met een parfumeur een hypoallergeen parfum ontwikkeld waar zelfs de Voedsel- en Warenautoriteit van onder de indruk was. Ook hebben we kritisch naar ons productieproces gekeken om zoveel mogelijk duurzaam te werk te gaan. Zo werken we samen met een producent in Nederland, hebben we geen onnodige verpakkingen meer en heeft alles een frisse uitstraling. En de producten gaan lekker lang mee, mits je niet je kleine kinderen laat doseren”, zegt Dieke met een knipoog. MEER AANDACHT NODIG VOOR DE KWETSBARE KINDERHUID Een productlijn voor kinderen kan een mooie aanvulling zijn op het aanbod van een schoonheidsspecialist. We vroegen Dieke hoe de Nederlandse beautybranche reageerde op de natuurlijke producten, speciaal voor de kinderhuid. “De introductie van onze merken op de Nederlandse markt viel mij aan de ene kant heel erg mee en aan de andere kant ook wel tegen. Om met het negatieve te beginnen: ik verbaasde mij destijds over de gebrekkige kennis van de schoonheidsspecialisten over de kinderhuid. Er wordt blijkbaar in de opleiding weinig aandacht aan besteed. Ik zie het daarom als mijn missie om meer bewustzijn te creëren als het gaat om de behoeften van de kinderhuid. Ik pleit er daarom ook voor dat er standaard een module komt voor deze specifieke doelgroep tijdens de opleiding, want juist de professionals kunnen aan de consument duidelijk maken dat bepaalde werkstoffen oor volwassen juist ongeschikt en soms zelfs schadelijk kunnen zijn voor het kind. Tot twaalf jaar is de huid niet te vergelijken met de volwassen huid; de huid is namelijk tot wel vijf keer dunner en droger. De natuurlijke balans moet zo min mogelijk verstoord worden. Als je kinderen telkens weer in een bad met chemicaliën zet, met schuimvormers waar je een auto mee kan wassen, dan haal je alle talg uit de huid. Het gevolg is een nóg drogere huid en nog meer jeuk.” “Het positieve was dat schoonheidsspecialisten ook leergierig zijn en op zoek naar nieuwe ontwikkelingen om zich te kunnen onderscheiden met hun salon”, gaat Dieke verder. “Dus we kregen veel aanvragen van schoonheidsspecialisten die meer wilden weten over deze productgroep. Het mooie is dat onze merken voor bijna elke salon een interessante en betaalbare aanvulling kunnen zijn, omdat het vaak een hele andere doelgroep betreft dan bij de merken die zich veelal op volwassen richten. Met onze merken kun je behandelingen bieden aan kinderen en jongvolwassenen met een lastige huid. Het is ook een mooi merk om op een laagdrempelige manier te verkopen in de salon, vaak via de ouders. De producten zijn vriendelijk geprijsd, zo tussen de vijftien en dertig euro.” KWALITEIT BEWIJST ZICHZELF Dieke heeft een druk leven aangezien ze haar ondernemerschap combineert met haar functie als gemeenteraadslid voor De Rotterdamse VVD. Ze geeft toe dat het af en toe lastig is om de balans te vinden, maar ze wordt met name gemotiveerd door de parallellen die ze tussen beide rollen ziet. “Mijn werk voor Puur Company en mijn inzet als raadslid in Rotterdam hebben zoveel raakvlakken met elkaar. Het komt erop neer dat ik mij gewoon graag wil inzetten voor andere mensen; of het nou gaat over het aanleggen van veilige zebrapaden in de stad of om het beschermen van de kinderhuid tegen de felle zon. Natuurlijk zie ik Puur Company graag groeien, maar wel op een gezonde manier. Ik heb niet de illusie om een enorm bedrijf te runnen. Ik geloof in een organische groei. Zolang je de kwaliteit van de producten voorop zet, zorgt dat er uiteindelijk voor dat mensen overtuigd raken en je nieuwe klanten aantrekt. Daarnaast blijf ik natuurlijk hameren op het belang van huidverzorging voor kinderen. Je kinderen zijn je kostbaarste bezit. En de huid van een kind is veel kwetsbaarder dan de meeste mensen denken. Het is daarom belangrijk om daar al op tijd mee bezig te zijn om juist later weer een hoop problemen te voorkomen”, concludeert Dieke. Meer informatie: Puur Company Tel. 010-8465471 www.puurcompany.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4