De Beautysalon Nr5-2021 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 5 2 0 2 1 58 C o l u m n HET SALONCONCEPT. ER WORDT AL EEN AANTAL JAREN VEEL OVER GESPROKEN EN OOK STEEDS MEER SALONS ZIJN ERMEE BEZIG. MAAR WAT IS EEN SALONCONCEPT NU? EN HOE KAN JE ER ZELF CONCREET MEE AAN DE SLAG? VIER STAPPEN NAAR EEN STERK SALONCONCEPT MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY, FASHION EN LIFESTYLE VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. HET BELANG VAN EEN SALONCONCEPT De naam zegt het al: een salonconcept is het concept dat je doorvoert in de salon. Een bepaalde visie voor hoe je wil dat je salon eruit ziet en hoe deze ervaren wordt door je klant. Je kunt bijvoorbeeld een heel ‘groen’ concept hebben en dit doorvoeren in de kleinste detail. Denk aan desinfectiegel bij de ingang die 100% groen is of de theeblaadjes die je gebruikt voor een ‘groen’ kopje thee. Het kan ook zijn dat je gelooft in 100% pure ontspanning door doodse stilte. Dat je geen muziek in de salon draait en ook niet praat in de salon, omdat je juist wil dat de klant volledig tot stilte en innerlijke rust komt. Wat het salonconcept ook is, je ziet dat een salonconcept echt sterk is wanneer het tot de kleinste detail is uitgewerkt en waarbij de vier pijlers kloppen. VIER PIJLERS VAN EEN SALONCONCEPT Wat je concept ook is, het moet iets zijn wat bij je past, waar je 100% achter staat en wat je met liefde doorvoert in je salon. In mijn optiek zijn er vier pijlers waaraan je kunt werken voor een sterk salonconcept: 1. Klant. Kies voor je absolute lievelingsklant. Voor wie ben jij je salon begonnen? Waar heeft deze klant behoefte aan, wat vindt deze klant belangrijk en wat maakt deze klant nu zo leuk? 2. Aanbod. Bied aan waar de klant behoefte aan heeft, maar waar jij ook heel blij van wordt. Vind je masseren niets aan? Dan bied je dit niet meer aan. Gaat je hart sneller kloppen van PMU en wil je dit 80% van je tijd doen? Ga hier dan voor! Een aanbod waar jij en je klant blij van worden past in een sterk salonconcept. 3. Kernboodschap. Waar sta jij voor? Wat is de basis van je concept? Pure ontspanning, huidverbetering, inside out filosofie of iets heel anders? Durf hier bewuste keuzes in te maken. 4. Visie. Hoe zie jij je toekomst voor je? Wat wil je bereiken met je salon, binnen je bedrijf en hoe zie je de wereld voor je? De moeilijkste pijler volgens veel salonondernemers, maar het helpt om te kiezen waar je echt voor wil gaan. ZELF AAN DE SLAG Ga met deze vier pijlers aan de slag en schrijf of werk visueel uit hoe dit binnen jouw salonconcept werkt. Wat maakt je nu uniek ten opzichte van een andere salon? Mocht je hier vragen over hebben, stuur mij een berichtje via social media of via de Beautysalon. Ik help je met liefde verder! Manuela Warnar XoXo Fotografie: Carola Doornbos

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4