De Beautysalon nr5 2022 Online

DE BEAUTYSALON NR 5 2022 50 5. SYMPATHIE Mensen kiezen graag voor een salon waarvan ze de eigenaar of het team sympathiek vinden. Dit geldt voor elk bedrijf of merk, maar voor een salon nog net wat meer. Mensen stellen zich namelijk heel kwetsbaar op om bij jou in de stoel te komen liggen met een gezicht zonder make-up en met huidproblemen. Ze moeten zich comfortabel bij je voelen om die kwetsbaarheid ook te durven laten zien. Je vindt ook mij sympathiek of niet. En mocht je me sympathiek vinden, dan is de kans groot dat je overtuigd bent van wat je nu leest. Dat is hoe sympathie werkt! Als iemand die sympathiek is, positief is over een bepaald merk, dan vergroot dat de kans dat iemand hierdoor wordt overtuigd. Vandaar dat mond-tot-mond reclame ook zo goed werkt! Op social media kun je dit toepassen door jezelf meer te laten zien. Laat jezelf en je team zien! En nee, je hoeft niet alles te laten zien. Je bepaalt zelf wat je laat zien. 6. WEDERKERIGHEID Wanneer iemand oprechte interesse in jou toont en iets voor je doet, dan ben je sneller geneigd om iets terug te doen. Geeft iemand jou een compliment, dan kun je sterk de neiging hebben om een compliment terug te geven. Op je social media kun je ook dingen ‘geven’ aan je volgers, zodat zij sneller geneigd zijn om iets voor je terug te doen. Zoals een product kopen, naar je evenement komen of een afspraak inplannen. Deel bijvoorbeeld waardevolle informatie en tips op social media voor een perfecte huid, een goede doorbloeding of sterke nagels. Geef eens iets gratis weg via social media of feliciteer iemand op zijn of haar verjaardag via een e-mail of privéberichtje. 7. EENHEID Iedereen heeft de behoefte om ergens bij te horen. Dat zit helemaal in onze hersenen verwerkt dat we ‘bij de groep moeten blijven’, omdat we dan het veiligst zijn. Vroeger was dit bij het populaire groepje op school, hedendaags kan het zijn dat dit op een andere manier te zien is. Bijvoorbeeld dat je bij een bepaalde groep wil horen met een specifieke leefstijl, zoals helemaal veganistisch eten. Dit principe is lastig op in te zetten, omdat je eigenlijk van je social media volgers een soort van community wilt creëren. Dat mensen willen horen bij jouw klantgroep. Wanneer je jouw persoonlijke merk erg scherp hebt en goed uitstraalt op jouw social media-kanalen, dan trek je vanzelf de mensen aan die bij jou passen en creëer je een community. De basis voor dit principe ligt dus bij het creëren van jouw persoonlijke merk. Ik ben heel erg benieuwd, hoe ga jij deze principes inzetten? Stuur me een berichtje naar @xoxomarketing op Instagram en ik kijk graag met jou mee! IN DE VORIGE EDITIE DEELDE IK DE EERSTE VIER VAN DE BEÏNVLOEDINGSPRINCIPES VAN CIALDINI. ZEVEN METHODES OM HET MENSELIJK GEDRAG TE BEÏNVLOEDEN. BEDRIJVEN ZETTEN DEZE METHODES SUCCESVOL IN OM MEER TE VERKOPEN. HOE JE DEZE PRINCIPES KUNT INZETTEN VOOR SOCIAL MEDIA? IN DEEL II DEEL IK DE OVERIGE PRINCIPES. DEEL II: 7 PRINCIPES OM JE SOCIAL MEDIA VOLGER MEE TE BEÏNVLOEDEN XoXo Manuela Warnar MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY, FASHION EN LIFESTYLE VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. Fotografie: Sophie Oelrich COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4