De Beautysalon nr 5 2023 online

DE BEAUTYSALON NR 5 2023 50 Maureen de Vries is met cosmetica opgegroeid. Eerst een eigen praktijk, daarna als beauty advisor en vertegenwoordiger en sinds 2015 cosmetisch verantwoordelijk voor Vricos B.V. Voor haar is een schoonheidssalon een plek waar wordt behandeld, wordt geadviseerd en de basis wordt gelegd voor huidverbeterende programma’s. Dat maakt de klant extra tevreden en geeft het werk van de schoonheidsspecialiste meer voldoening. Zowel cosmetisch als commercieel. Dat is eigenlijk geen logische volgorde: ‘de start van 2024 en de afsluiting van 2023’ Het is ook één van de grootste uitdagingen van een schoonheidsspecialiste die vaak alles alleen moet regelen. Waar leg je de prioriteit? In het hier en nu of in de toekomst? Hebben bij jou de dagelijkse werkzaamheden prioriteit? Perfect en gastvrij klanten ontvangen, een mooie professionele behandeling geven en de verkoop van je producten promoten. Of denk je na over het feit dat het alweer bijna 2024 is en zet je je doelen alvast op een rijtje voor volgend jaar? In de praktijk zie je dat natuurlijk de dagelijkse werkzaamheden voorrang krijgen en dat over toekomstplannen vluchtig wordt nagedacht. Probeer dat te doorbreken door met een vaste frequentie je agenda vrij te houden en na te denken over wat je wilt verbeteren of veranderen. Zo’n brainstorm doe je het gemakkelijkst met een collega die je goed kent. De ene keer worden jouw ideeën besproken en de andere keer die van jouw collega. Schrijf op wat het plan is en kom daar dan de volgende keer op terug. Je zult zien dat er altijd een gebrek aan tijd is om alle ideeën te realiseren, maar door er met elkaar over in gesprek te blijven kun je de doelen uiteindelijk samen gaan realiseren. Structuur aanbrengen Heb je een volle agenda? Dan is het belangrijk om meer structuur aan te brengen in je tijdsverdeling om je doelen te kunnen bereiken. Overigens is niets prettiger dan gewoon eens een middag of zelfs een dag vrij te kunnen plannen voor jezelf. Zulke momenten hebben mij vaak op de beste ideeën gebracht. Structuur helpt natuurlijk ook bij het dagelijks contact met de klant. Investeren in een goed sociaal contact met de klant is namelijk belangrijk voor de basis van de relatie die je met de klant opbouwt. En heb het daarbij niet alleen over koetjes en kalfjes, maar neem daarin ook je kunde als schoonheidsspecialiste mee. Dat gaat vaak hand in hand: die heerlijke vakantie van de klant in het zonovergoten Zuid-Europa, heeft ook invloed op de huid. Je kunt deze informatie meenemen en de behandeling daarop aanpassen. Denk er dan bijvoorbeeld aan om een hydraterend serum voor thuis aan te bevelen. Ben je dan te commercieel bezig? Nee, dat ben je nooit als je jouw benadering maar aanpast aan de wensen van de klant. De één komt alleen voor ontspanning en is niet echt geïnteresseerd in de staat van de huid. Met die klant praat je dan ook nauwelijks over de huidconditie. De ander komt naar jouw praktijk omdat hij of zij meer wil dan een behandeling en een vluchtig advies. Deze klant wil de conditie van haar huid verbeteren en rekent dan ook op een deskundig advies. Speel daarop in! Heel veel succes met jouw toekomstplannen en tot de volgende editie van De Beautysalon! DE START VAN 2024 EN DE AFSLUITING VAN 2023 Maureen de Vries COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4