De Beautysalon nr6 2019

D e B e a u t y s a l o n n r 6 2 0 1 9 58 M a r k e t i n g t i p s Stilstaan is achteruit gaan en als ondernemer dien je te beschikken over (als het goed is) een sterke drang naar informatie. Een gezonde dosis nieuwgierigheid, zullen we maar zeggen. De voorbeelden van ondernemers die de gehele administratie hebben uitbesteed en zelf niet meer weten wat de financiële gezondheid is van het eigen bedrijf, zijn legio. Ik begrijp dit eerlijk gezegd niet. Je financiën zijn het kloppende hart van je bedrijf en vertellen veel, dan wel niet alles. In deze column bespreek ik graag de kernwaarden waar iedere ondernemer zich aan zou moeten houden. Zes zijn er wat veel, dus in deze column ontvang je de eerste drie, de volgende column de laatste drie. FINANCIËN De financiële cijfers zijn de spiegel van jouw salon. Deze cijfers voorspellen niet de toekomst, maar herbergen wel het verleden. Het is belangrijk om te kijken naar de jaarcijfers en naar de omzet(groei), de inkoopwaarde, margeverhoudingen, kostenstructuur en efficiëncy. Het is helemaal fantastisch en krachtig wanneer je een benchmark verricht (jouw salon vergelijken met die van concurrenten). Zo kom je er achter of jouw salon een goed, gemiddeld of laag rendement draait en hoe je bepaalde zaken kunt verbeteren. De volgende onderwerpen zijn een onderdeel van het financiële kernbegrip, let hier dus op: • Omzet & groei • Marges en verhoudingen • Kostenstructuur • Belastingdruk • Kostprijs van je salon • Kostprijsberekening per m 2 , klant of behandeling MARKT Iedere salon concurreert in een regionale markt. Gemiddeld is er 1 schoonheidssalon op de 1.000 inwoners. Een consument uit een gemiddelde stad van 100.000 inwoners heeft dus de keuze uit 100 salons. Analyseer jouw regionale markt, kijk naar je concurrent en waar je dan precies op concurreert. De volgende onderwerpen zijn een onderdeel die jouw aandacht vereisen: • Marktkenmerken • Marktomvang • Concurrentieveld • Kansen en bedreigingen • Sterkten en zwakten MARKETING Over 'marketing' heersen nogal wat misverstanden. Velen denken dat marketing een ander woord is voor 'reclame'. Echter 'marketgetting' staat voor commercieel strategisch beleid. Hierbij wordt er beleid gemaakt op basis van marktonderzoek dat gericht is op de korte, midlange en lange termijn. De 17 P's uit de marketingmix zijn een leidraad voor marketing. De volgende hoofd onderwerpen zijn een onderdeel: • Prestatie (doelen) • Problem solving (innovatie) & Passion statement • Positionering & Propositie • Plaats & Periferie • Product- & Prijsbeleid • Processen & Performance • Personeel & Personal skills DE SNELLE ONTWIKKELINGEN IN DE MARKT, DWINGEN ONDERNEMERS VAN ALLE MARKTEN THUIS TE ZIJN. EN EIGENLIJK NIET ALLEEN IN THUIS TE ZIJN, MAAR VOORAL SPECIALIST IN TE ZIJN. WEBSITES, SOCIAL MEDIA, TEKSTEN, NIEUWSBRIEVEN, INKOOP & VERKOOP, ADMINISTRATIE EN NATUURLIJK NIET TE VERGETEN; JE EIGEN VAK! NATUURLIJK IS HET ALTIJD GOED OM JE TE FOCUSSEN OP JOUW EIGEN ACTIVITEITEN EN ZAKEN WAARIN JE MINDER GOED BENT, UIT TE BESTEDEN AAN DE SPECIALIST. DAT ZAL JE SALON UITEINDELIJK VEEL MEER OPLEVEREN DAN ALLES ZELF DOEN. MAAR TOCH IS HET WEL BELANGRIJK OM JEZELF TE BLIJVEN VERDIEPEN, OOK IN ONDERWERPEN DIE JE MINDER LEUK VINDT. Dit zijn de zes stappen waardoor KLEINE SALONS GROOT WORDEN DESKA DE VRIES VAN JOUWSALONONLINE.NL GEEFT IN ELKE EDITIE HANDIGE MARKETINGTIPS AAN SALONEIGENAREN. Deska de Vries Heb je deze stappen weleens besproken met je accountant, marketingadviseur, personeel of wie dan ook die dicht bij jou en je salon staat? Hartstikke goed; je denkt bewust na over je bedrijf en wat je wilt bereiken. Wil je een objectief persoon die een nabeschouwing en uitgebreide scan van jouw salon doet? Kijk dan eens op desalonscan.nl Komen bovenstaande punten je maar vaag bekend voor? Geen probleem. Ook dan is de Salonscan een oplossing voor jou!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4