De Beautysalon nr6-2020 Online

D e B e a u t y s a l o n n r 6 2 0 2 0 13 C o l u m n ZODRA EEN KLANT OVER JE DREMPEL STAPT, VORMT HIJ BINNEN DRIE SECONDEN EEN EERSTE INDRUK VAN JOUW BEDRIJF. EEN KRACHTIG MOMENT, WANT ZO’N INDRUK KRUIPT IN HET ONDERBEWUSTZIJN EN IS VAN INVLOED OP DE ERVARING IN EEN SALON. IK MERK HET OOK KEER OP KEER ALS IK EEN WINKEL, SALON OF BEDRIJF BINNENSTAP. DE EERSTE INDRUK WEEGT ZWAAR MEE IN HOE IK OVER EEN BEDRIJF DENK. BEN JIJ ER BEWUST VAN HOE EEN KLANT BIJ JOUW ONDERNEMING OVER DE DREMPEL STAPT? WAT ERVAART HIJ OF ZIJ? SLUIT DAT AAN BIJ WAT JIJ UIT WILT STRALEN OF ZIJN ER EIGENLIJK NOG WEL WAT VERBETERPUNTEN? HOE MAAK JE EEN STERKE eerste indruk bij je klant? TOM SEBASTIAN IS AMBASSADEUR VAN DE BEAUTY ONDERNEMER EN GEEFT IN ZIJN COLUMNS VOOR DE BEAUTYSALON HANDIGE TIPS & TRICKS AAN VAKGENOTEN Tom Sebastian is initiatiefnemer van GROW Support, een organisatie die de ondernemende beautybranche naar een hoger niveau wil tillen. Kijk voor meer informatie op www.tomsebastian.com. DE EERSTE INDRUK IS GOUD WAARD Een eerste indruk ervaring die mij nu te binnenschiet is het moment waarop ik bij de heerlijk ruikende Scotch en Soda winkel in Breda binnenkwam en vriendelijk werd begroet. De postbode die met een glimlach aanbelde om een pakketje af te geven die niet door de brievenbus paste. Of juist bij die ene juwelier waar niemand op of omkeek toen ik binnenstapte, omdat ze te druk met elkaar in gesprek waren. Ik ben meteen weer omgedraaid. Het zijn de kleine dingen die van invloed zijn over hoe jij terugdenkt aan een bepaald moment én hoe jij op dat moment of later reageert. Die lach van de postbode was besmettelijk en deed iets positiefs met mijn gevoel. Het was daarnaast natuurlijk ook erg fijn dat hij een leuk pakketje kwam brengen en geen dikke blauwe envelop! KIJKEN EN KOPEN De eerste indruk is een belangrijke factor op het uiteindelijke koopgedrag. Stel je voor dat je een rommelige salon binnenstapt waar een vreemde geur hangt en je niet begroet wordt. Je voelt je meteen minder op je gemak en niet gezien. Zonde, want misschien had jij een waardevolle, terugkerende klant kunnen worden. Nu wil je eigenlijk gewoon meteen rechtsomkeert maken. Naast een vriendelijk “hallo” en opgeruimde ruimte speelt geur hierbij een belangrijke rol. We laten het onbewust onze emoties beïnvloeden en het weegt mee in wat iemand van een bedrijf of de medewerkers vindt. Voel jij je op je gemak en is het resultaat goed? Grote kans dat jij een terugkerende klant wordt. In jouw salon werkt het niet anders! WAT GEEF JIJ JE KLANTEN MEE? De vraag die ik je vooral wil stellen is: welke eerste indruk wil jij mensen geven? Ik snap dat je een enorme to-do list hebt, maar het is goed om daar wel bewust mee bezig te zijn. Gebruik al je zintuigen wanneer je jouw zaak binnenstapt of vraag bekenden wat zij ervaren. Bedenk welke zaken jij aan moet passen voor een goede eerste indruk en hoe je deze daarna kunt begeleiden naar de tweede indruk en uiteindelijk een vaste, goede klantrelatie. Die eerste indruk is echt goud waard! Ellen van Doorn Photography

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4