De Beautysalon nr6-2022 Online

DE BEAUTYSALON NR 6 2022 52 ONDERNEMEN ER KOMT HEEL WAT BIJ KIJKEN OM ALS ONDERNEMER SUCCESVOL TE ZIJN IN EEN SECTOR DIE ZO COMPETITIEF IS ALS DE SCHOONHEIDSBRANCHE. OM JE TE ONDERSTEUNEN GEVEN ONZE PANELLEDEN IN DE RUBRIEK ‘ONDERNEMEN’ STEEDS HUN VISIE OP EEN STELLING DIE VERBAND HOUDT MET EEN BEPAALD ASPECT VAN HET ONDERNEMERSCHAP. WE LEGGEN ONZE PANELLEDEN DEZE KEER DE VOLGENDE VRAAG VOOR: “BESTAAT KLANTLOYALITEIT NOG?” CAROLINE DEN HOLLANDER “Ik denk dat klantloyaliteit richting de schoonheidsspecialist zeker nog bestaat. Of je inderdaad ook loyale klanten hebt, hangt allereerst af van de manier waarop je je klantenkring hebt opgebouwd. Met Groupon acties of hele scherpe aanbiedingen en kortingen trek je immers per definitie geen loyaal publiek. In de beautybranche is de vertrouwensband met de klant cruciaal als het gaat om loyaliteit. Daarnaast hangt loyaliteit volledig samen met klanttevredenheid. Een tevreden klant (dat wil zeggen: aan wiens verwachtingen wordt voldaan) is een loyale klant. Ook een ‘doorsnee’ behandeling kan een tevreden klant opleveren, zolang de verwachtingen maar matchen met de beleving. Daar kun je als saloneigenaar rekening mee houden in je marketing: laat zien wat je biedt en waar je voor staat en maak het niet mooier dan het is. Aangezien een vaste klantenkring goud waard is, is je klantendatabase je waardevolste bezit. Het geeft inzicht in ieders bestedingspatroon en voorkeuren en daar kun je op inspelen. Dat is ook veel duurzamer dan werken met kortingen. De koopjesjagers van vandaag zijn de ‘zeurklanten’ van morgen en daar wordt niemand blij van. De meerwaarde moet dus echt zitten in de klantbeleving. Je klant prikkelen en motiveren met je kennis en kunde, gepersonaliseerde behandelingen, geweldige service en adviezen is iets dat je kunt blijven herhalen zonder dat het geld kost, zoals kortingen. Dat gezegd hebbend; zelfs de meest trouwe klant zal iets van haar loyaliteit opgeven als de portemonnee het niet (meer) toelaat. Maar ook dan kun je inspelen op de behoeften, kijken welke behoeften er alsnog wel zijn en samen met de klant kijken wat wél mogelijk is, bijvoorbeeld investeren in een paar extra goede producten voor thuis en ze hierin begeleiden. Onder alle omstandigheden is het belangrijk om scherp te blijven op je toegevoegde waarde en deze goed over te brengen.” Caroline den Hollander is eigenaar/oprichter van Skindependent; distributeur van de cosmeceutische merken Alpha-H, Esthemax en Institute BCN. “BESTAAT KLANTLOYALITEIT NOG?”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4