De Beautysalon nr6-2022 Online

DE BEAUTYSALON NR 6 2022 53 INGE WIELINGA VAN DER MEULEN “Waar zouden we zijn zonder klantloyaliteit in onze branche? Het is een wisselwerking tussen jou en de klant. Kun jij haar bieden wat ze zoekt en doe jij je best voor je klant dan komt ze ook graag bij je terug. Een goede band met je klant bouw je dan naar mijn mening op door wederzijdse binding. Begin eerste met het in kaart brengen van haar huid- of behandelwens. Stem daar een plan op af zodat jullie elkaar vaker zullen zien. Om echt huidverbetering te kunnen bewerkstelligen en een band op te bouwen met je klant is het belangrijk dat zij vaker je salon bezoekt. Maar los daarvan is het belangrijk om oog te hebben voor het individu dat in je behandelstoel ligt. Wie is ze? Toon simpelweg belangstelling. En is je klant loyaal? Verras haar eens met een gepersonaliseerd cadeautje of een aanbieding. Laat zien dat je het waardeert dat ze regelmatig bij je in de salon komt als vaste klant. Voor veel klanten is het ook belangrijk om gewoon in the picture te blijven. Herinner haar er vaak aan wat je voor haar kunt betekenen en waar ze je kan vinden. Denk aan promotie via socials. Of stuur simpelweg een gepersonaliseerd mailtje dat jullie elkaar al een tijdje niet hebben gezien en of ze misschien weer eens een nieuwe afspraak wil maken.” Inge Wielinga van der Meulen is medisch schoonheidsspecialiste en eigenaresse van Schoonheidssalon Inge. In 2021 won zij de Beauty Award in de categorie Schoonheidsspecialiste van het jaar regio Noord. NICOLE PAPPOT “Ik weet nog goed dat toen het bedrijf van mijn vader in 1977 verkocht werd, er door de kopers een flinke som geld voor ‘goodwill’ betaald werd. Geld betalen voor het klantenbestand als je een bedrijf overnam, was in die tijd heel normaal. Helaas is die tijd al lang voorbij, mede door de komst van internet. Consumenten kunnen overal terecht en ‘shoppen’ zich suf. Hoe zit dat eigenlijk in de beautybranche? Als je bijvoorbeeld een gezichtsbehandeling wilt, scroll je op internet en pik je een willekeurige salon uit. De keuze is reuze zeg maar. Maar hoe zorg je er nou voor dat de klant naar jouw salon komt en blijft komen? Dan kom ik toch weer uit bij het kiezen van de ideale klant. Op het moment dat jij duidelijk maakt wie jij precies kunt helpen en welk resultaat jij kunt bieden, dan zal de klant geen moment twijfelen om bij jouw salon een afspraak in te plannen. Dan heb ik het dus niet over welke methodes je beheerst in je salon. De consument heeft namelijk geen flauw idee wat al die ingewikkelde behandeltechnieken voor haar/hem kunnen betekenen. Door hier mee aan de slag te gaan, ga je klanten als een magneet naar jouw salon trekken. Doordat jij de expert wordt zal de consument niet snel naar een andere salon gaan, omdat het vertrouwen dat ze/hij bij jou in de juiste handen is steeds groter wordt. Hoe zit dat bij jou? Communiceer jij naar je klant dat je een 1000-dingen-doekje bent of maak jij al duidelijk voor welk specifiek resultaat de klant bij jou moet zijn?” Nicole Pappot heeft 25 jaar een eigen instituut voor huidverbetering gehad en is nu businesscoach voor beauty ondernemers die hun salon succesvol(ler) willen maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4