De Beautysalon nr6-2022 Online

DE BEAUTYSALON NR 6 2022 58 IN DECEMBER ONTKOM JE NIET AAN ALLE BERICHTEN OVER REFLECTEREN, HET JAAR AFSLUITEN EN HET NIEUWE JAAR POSITIEF INGAAN. IN DEZE COLUMN - MIJN LAATSTE COLUMN - HEB IK HET OVER DE KRACHT VAN STOPPEN. DE KRACHT VAN STOPPEN: FRIS 2023 IN! XoXo Manuela Warnar MANUELA STARTTE IN 2018 MET HAAR EIGEN MARKETINGBUREAU XOXO, WAARMEE ZIJ PROFESSIONALS IN BEAUTY, FASHION EN LIFESTYLE VOORZIET IN PASSEND MARKETINGADVIES. Fotografie: Carola Doornbos COLUMN DURVEN TE STOPPEN Het woord stoppen heeft bij veel mensen een negatieve lading. Stoppen; ergens mee ophouden, de handdoek in de ring gooien, niet doorgaan maar juist opgeven. Een aantal negatieve associaties die mensen hebben bij stoppen. Bij stoppen kies je bewust om ergens mee op te houden. Om niet te door te gaan met iets wat je niets meer oplevert, waar je geen energie meer uithaalt en waar je niet meer blij van wordt. Maakt dat stoppen juist niet heel erg krachtig? Om iets op te geven wat je niet meer blij maakt en juist iets te starten wat je wel blij maakt? Durf dan ook te kiezen. Te kiezen om te stoppen met dingen die je energie kosten en te gaan voor nieuwe dingen. DE STOPLICHTMETHODE Ik vind de stoplichtmethode een hele fijne manier om te bepalen waarmee ik wil stoppen en waarmee ik wil doorgaan. Logischerwijs bestaat de stoplichtmethode uit drie onderdelen: rood, oranje en groen: • Rood = levert geen energie of omzet op en wil je direct mee stoppen • Oranje = ga je mee door omdat het je genoeg oplevert • Groen = ga je nog meer van doen, want je vindt het onwijs leuk Durf eens kritisch te kijken naar je salon. Met welk merk je werkt, welke producten je verkoopt, de behandelingen die je aanbiedt, de klanten die je dient, hoe je salon eruit ziet, wat je online doet en meer. Kun je aan al deze dingen een kleur geven? Misschien ontdek je wel dat je echt geen zin meer hebt in Facebook, dat het je ook weinig oplevert en dat je daar dan wel de kleur rood aan geeft. Of dat je het onwijs leuk vindt om video’s van jezelf op te nemen waarbij je demonstraties geeft en wil je hier wel veel meer aan doen. Dus de kleur groen. En misschien ontdek je ook wel dat er een aantal klanten zijn die je echt niet leuk vindt om te behandelen, maar die wel elke keer producten afnemen. Dan levert het nog wel genoeg op om ermee door te gaan, oranje dus. Welke kleuren ken jij toe aan deze onderdelen van jouw salon? En waar ga je mee stoppen? OOK IK DURF TE STOPPEN Iedereen vindt het moeilijk om te stoppen. Ook ik. Soms laten we dingen zo lang doorgaan dat er geen andere uitweg is dan te stoppen, om zo het geluk weer te vinden. Bij mij zat er al een lange tijd een beslissing aan te komen en ik durf nu gelukkig daar ook voor te kiezen. Ik stop per 1 januari 2023 met XoXo Marketing en doe geen marketing meer voor beauty ondernemers. Dit betekent ook dat dit mijn laatste column is bij De Beautysalon. Ik vond het ontzettend gaaf om berichtjes van jullie te krijgen dat jullie me weer gespot hadden en ik ben De Beautysalon dan ook erg dankbaar voor deze column. Het was me een waar genoegen! Wat ik in 2023 ga doen? Dat weet ik nog niet. Ik ga in ieder geval mijn nieuwe bedrijf Salon Stationery verder uitbreiden. Je kunt me volgen op @salon_stationery voor alle productupdates.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4