De Beautysalon nr 6 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 6 2023 18 WEBECOS EXPERIENCE Het is nog vroeg op de ochtend als een zestal schoonheidsspecialisten zich verzamelt in de trainingsruimte van Corrective Cosmetics in Amstelveen. Op zichtafstand van de opstijgende vliegtuigen die Schiphol verlaten voor meer zonnige oorden, tekenen Jan Zwoferink en Ingrid Lohbeck (trainster en tevens salonhoudster) een ander vergezicht voor de schoonheidsspecialisten die overwegen om over te stappen of te beginnen met Webecos. De één is al ervaren, de ander net begonnen. De gemene deler is dat alle deelnemers aan de Experience nog zoekende zijn. “Beauty Trade Special in Utrecht biedt een ideale mogelijkheid voor schoonheidsspecialisten om zich te oriënteren, maar veel tijd voor een persoonlijk gesprek is er tijdens een vakbeurs helaas niet. Daarom houden wij meerdere ‘DE BESTE MANIER OM WEBECOS TE LEREN KENNEN, IS VIA EEN PERSOONLIJKE ONTMOETING’ keren per jaar een Webecos Experience. Dat werkt twee kanten op: wij leren onze klanten persoonlijk kennen, waardoor we ze van een gerichter advies kunnen voorzien. Tegelijkertijd leren potentiële salons ons écht kennen doordat ze met eigen ogen kunnen zien hoe onze producten ingezet worden. En bovenal omdat ze kennismaken met onze visie en werkwijze. Het totaalplaatje moet immers passen.” Eerlijk over de inhoud De minicursus ingrediënten, die Zwoferink bij de start van de Experience Day aan de aanwezigen geeft, is direct een eye-opener. “Veel merken hebben de neiging om hetgeen wat ze juist niet gebruiken in hun producten van de daken te schreeuwen. ‘Onze producten bevatten geen parabenen’, staat in bijna elke advertentie. Onze producten bevatten ook geen parabenen, maar onderzoek heeft allang aangetoond dat het gebruik van parabenen niet schadelijk is. Het is een gangbaar conserveringsmiddel, maar in het verleden is er ooit één onderzoek geweest waarin een link werd gelegd tussen parabenen en kanker. Dat is achterhaald, maar in deze sector geldt al snel: waar rook, is vuur.” Andersom is volgens Zwoferink ook waar: producten moeten (bij voorkeur) vegan zijn. “Maar de benzine of diesel die u vanochtend in uw auto gooide om hier te komen, is ook vegan, maar volgens mij zijn we het allemaal eens dat olie schadelijk is voor het milieu. De marketing rondom vegan is gigantisch positief, maar het betekent niet veel meer dan dat het geen dierlijke bestanddelen bevat. Twintig jaar geleden waren veel van die ingrediënten ook al vegan, maar toen was het nog geen modeterm en werd het dus nog niet op de verpakkingen gezet”, weet Zwoferink. Ook Webecos heeft tal van vegan producten. “Mijn klanten eisen dat ook”, lacht één van de deelneemsters. “Dus voor de verkoop moet het erop staan.” Zwoferink: “Dat is ook de reden dat wij bewust vegan op onze verpakkingen zetten. De consument eist het, zeker de jonge doelgroep. Dan moet je daar op inspelen.” Om eraan toe te voegen dat hij er veel waarde aan hecht ‘dat schoonheidsspecialisten goed nadenken over wat zij gebruiken, adviseren en verkopen’. “Daarom vind ik het belangrijk om ze te informeren over de ingrediënten die wij gebruiken. Bovendien gebruiken wij ook alleen maar ingrediënten die ook iets doen. Teveel merken hebben allerlei toevoegingen die in principe geen werking hebben.” Periodiek systeem In het trainingscentrum staat een metersgrote wand waarop het periodiek systeem der elementen staat afgebeeld. Ga, Av, Mg en Ch verwijzen naar ingrediënten die Webecos gebruikt in de producten, zoals Glycolic Acid (glycolzuur), Aloë Vera, Corrective Cosmetics houdt meermaals per jaar een zogeheten ‘Experience’ van de verschillende merken die het voert: Webecos, UNG en Thalion. Schoonheidsspecialisten die overwegen om met één van deze merken te gaan werken in de salon, worden dan een dag lang door directeur-eigenaar Jan Zwoferink en de trainsters van Webecos bijgepraat over de producten, behandelingen en ingrediënten. De BeautySalon bezocht onlangs een Webecos Experience. “Wij hechten veel waarde aan persoonlijk contact met onze klanten. Wat motiveert hen en hoe kunnen wij daarbij helpen? Door ze een kijkje in onze keuken te geven, weten ze precies of Webecos bij ze past”, vertelt Zwoferink. ▲ Ingrid Lohbeck vertelt de deelnemers aan de Webecos Experience alles over de producten en behandelingen Demonstratie lipstift maken tijdens de Experience in Amstelveen ▼ Rondleiding door de productiefaciliteit door Jan Zwoferink ▼

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4