De Beautysalon nr 6 2023 Online

DE BEAUTYSALON NR 6 2023 42 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de schoonheidsbranche. Om je te ondersteunen geven onze panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ steeds hun visie op een stelling die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. We leggen onze panelleden deze keer de volgende stelling voor: “Verduurzaming van de salon moet een hoge prioriteit hebben in 2024”. Hanna van Oordt Hanna van Oordt is operationeel manager bij het beautybedrijf Mineral Skin Cosmetics, importeur van diverse merken die gestoeld zijn op de bijzondere kracht van mineralen uit de Dode Zee. “Verduurzaming zal misschien niet bewust bovenaan het prioriteitenlijstje van alle salons met doelen voor 2024 staan. Maar in de praktijk ontkom je er niet aan om erbij stil te staan. Alleen al door de gestegen energieprijzen zal elke saloneigenaar ook nadenken/nagedacht hebben of hier winst te behalen valt door bijvoorbeeld betere isolatie of een ander deurbeleid. De consument vraagt hierbij ook steeds meer om duurzaamheid, waardoor de beauty-industrie wordt aangemoedigd om te innoveren. Dit kan voor merken bijvoorbeeld zijn door de vervangingen van ingrediënten voor meer duurzame en groene alternatieven. Waar mogelijk, kiezen we zelf bij gelijke werkzaamheid tegenwoordig altijd voor ingrediënten met een COSMOS- en Ecocert-label. Hierbij blijft de markt in ontwikkeling en is het vinden van betaalbare, effectieve en duurzame alternatieven soms wel een uitdaging. Behalve de ingrediënten is er veel winst te behalen op verpakkingen. Onze leverancier van GIGI was halverwege vorig eeuw één van de eerste cosmeticamerken die in cellofaan verpakte. Sinds afgelopen jaar hebben ze dit ingewisseld voor een stickertje om doosjes te sealen. Hoewel cellofaan helpt beschadiging te voorkomen en bijdraagt aan een chiquere uitstraling, is het duurzame argument dan doorslaggevender. Ik denk bij verpakkingen ook aan het gebruik van samples. Vaak zijn deze niet duurzaam verpakt, om ze er ook aantrekkelijk uit te laten zien, en alleen geschikt voor eenmalig gebruik. Samples dienen natuurlijk een belangrijk doel, namelijk om consumenten een product te laten testen voordat ze het aanschaffen. Toch worden ze veelal (ook) ingezet om bijvoorbeeld mee te nemen op vakantie, het product niet te hoeven kopen. Ook belanden ze relatief vaak ongeopend in de prullenbak. Achter de schermen wordt door veel merken nagedacht over het vervangen van de traditionele samples voor een hervulbare samplevariant en manieren om het ‘in de winkel testen’ te stimuleren. Voor langere (thuis)testen ben ik daarbij zelf ook voorstander van kleine verpakkingen. Hiermee hebben consumenten de kans een product langer te testen, wat meer recht doet aan de werking. En je biedt ook gelijk een handzamer formaat voor op reis.” “VERDUURZAMING VAN DE SALON MOET EEN HOGE PRIORITEIT HEBBEN IN 2024” Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.schwillens@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van De Beautysalon!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4