Interview
p. 10
Celebration Benelux is sinds 1998 voor veel juweliers de betrouwbare partner met
merken in het portfolio als TW Steel, Marc Coblen, Tutti Milano, Speedometer official
en voorheen Nomination. Daar is verandering in gekomen. Niet dat het bedrijf is
opgehouden te bestaan – zeer zeker niet – maar voortaan gaat Celebration onder een
nieuwe naam door het leven: TimeDistrict.com. “Dit dekt voor ons veel meer de lading
van wie wij zijn en wat wij doen”, zo vertelt William Lensselink in een gesprek met vak-
tijdschrift De Juwelier, samen met zijn zus Lisette. Dit betreft een grote verandering,
want een naam verander je natuurlijk niet zomaar. “Wij willen een stap maken in onze
bedrijfsvoering en in de exposure van onze merken.”
Jewels & Watches Voorjaarsbeurs
De Jewels & Watches Voorjaarsbeurs belooft één groot feest voor trendwatchers, juwe-
liers en detaillisten van de betere accessoires te worden. Jewels & Watches gaat ver-
rassen, zo horen wij van Loes Kelders van de Jaarbeurs: “Iedereen die er toe doet in de
branche geeft acte de présence. Jewels & Watches heeft inmiddels ook een hoog ‘zien’
en ‘gezien worden’-gehalte. We zijn daar blij mee, dat past binnen het luxe-karakter
van Jewels & Watches. De Voorjaarsbeurs is niet voor niets één van de belangrijkste
inkoopmoment voor de branche.” De boodschap is duidelijk: u kunt het zich eigenlijk
niet permitteren om op zondag 8, maandag 9 of dinsdag 10 maart niet even een kijkje
te nemen in Utrecht.
Tien jaar d-sign Denemarken
Tien jaar geleden waren ze daar opeens met Trollbeads tijdens de Voorjaarsbeurs
in 2005. Dorte Moesgaard en Hans Klein vieren dit jaar met hun bedrijf d-sign
Denemarken het tienjarig jubileum. Een decennium lang ervaring in de juweliersbran-
che heeft de twee marketeers/ondernemers gevormd tot de personen die ze nu zijn.
Het begon allemaal met een toevallige ontmoeting in Kopenhagen, waar de beide
geboren Denen Peter en Lise Aagaard (de drijvende krachten achter Trollbeads) let-
terlijk tegen het lijf liepen. Van het één kwam het ander en zo kan het dat wij tien jaar
later met Dorte en Hans terugblikken op tien jaar d-sign Denemarken.
3
de
juwelier
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
GPmedia B.V.
Coen de Jager (Hoofdredacteur)
E-mail:
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
Per jaar in Europa
€
51,-
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de infor-
matie die in het vaktijdschrift wordt opge-
nomen. Fouten zijn echter niet volledig
uit te sluiten. De uitgever en de auteurs
zijn dan ook op geen enkele wijze verant-
woordelijk voor schade, van welke aard
ook, die is ontstaan als gevolg van han-
delingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
de juwelier
C O L O F O N
Inhoud De Juwelier nr. 1, 2015
DE VISIE
Het nieuws over de waardestijging van de Zwitserse frank heeft u natuurlijk op de voet gevolgd. Voor degenen die het niet
weten: geheel onverwacht schoot de waarde van de Zwitserse frank midden januari naar een recordniveau nadat de Zwitserse
centrale bank (SNB) had besloten de koers los te laten. De waardestijging ten opzichte van de euro bedroeg ruim twintig
procent en één van de gevolgen hiervan is dat Zwitserse goederen minder aantrekkelijk zijn op de internationale markten.
De precieze gevolgen van de koersstijging voor de Zwitserse horlogeindustrie beginnen langzaam maar zeker duidelijk te
worden. De hardere Zwitserse frank betekent dat de prijzen van ‘Swiss Made’-horloges gaan stijgen en de eventuele prijs-
stijging heeft ook consequenties voor de prijs die de eindconsument betaalt voor een ‘Swiss
Made’-horloge. Ik heb al prijsstijgingen gehoord van twintig procent. Distributeurs houden
echter zo lang mogelijk vast aan de marge voor u als juwelier. Het is dus voornamelijk de
consument die de pisang is, maar gaat dit ook zorgen voor een daling in de verkoop? Mensen
die een Zwitsers horloge willen kopen, worden niet tegengehouden door een hogere prijs
denk ik. Swiss Made is en blijft een keurmerk van kwaliteit. Het is wel zaak dat u als verkoper
uw verhaal klaar heeft. Het zal iets meer overtuigingskracht vergen om een duurder product
te verkopen, maar dat is u als specialist wel toevertrouwd.
Heel veel leesplezier met deze Jewels & Watches Voorjaarsbeurs-special!
Coen de Jager
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlEn verder…
Hadden wij een interview met Laurens van Rens, Manager Cursus & Training Vakschool Schoonhoven
p. 6
De eerste column van Alon Ben Joseph voor vaktijdschrift De Juwelier over ‘Shopping2020’
p. 114
p. 112
Vanaf p. 19