C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
J
U W E L I E R
N R
1 2 0 1 6 3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan
ook, zonder voorafgaande toestemming
van de uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijd-
schrift wordt opgenomen. Fouten zijn
echter niet volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook
op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd
zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
Februari 2016
|
16e jaargang no. 1
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
MILLER/CO
BEZOEK AAN
MICHEL HERBELIN
NIEUWE DISTRIBUTEUR
ICE-WATCH
de juwelier
S
PECIAL
JEWELS &
WATCHES
VOORJAARSBEURS
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb mijn bedenkingen over de
toekomst van Jewels & Watches. Het eens zo indrukwekkende beursconcept lijkt zijn
glans te verliezen. Waar ooit de gehele sector aanwezig was om – als exposant – de
laatste noviteiten te tonen en – als bezoeker – te bewonderen, lijkt de laatste jaren
de interesse vanuit de branche minder en minder te worden. Het aanbod op Jewels
& Watches loopt wat terug en laten we eerlijk zijn: u ziet de beurs als juwelier blijk-
baar ook niet als dé plek om trends, nieuwe merken en nieuwe collecties te zien. De
bezoekersaantallen vallen tegen en het lijkt er steeds meer op dat het vooral tijdens
het uitserveren van de lunch druk is op de beursvloer. Wat is toch het probleem?
Aan de overgebleven exposanten ligt het in mijn ogen niet. Ze nodigen klanten uit
om naar de beurs te komen en ze starten initiatieven om de bezoekersaantallen te
verhogen. Het helpt niet mee dat de afgelopen jaren een aantal vooraanstaande
bedrijven de beursvloer hebben verlaten (recent nog IBB), maar vergis u niet in het
overgebleven aanbod: de PDA Group, Kasius, Fossil, Casio, TW Steel, MelanO, MY
iMenso, Drijfhout, Weisz, Daniel Wellington en zo kan ik nog wel even doorgaan zijn
nog allemaal aanwezig. Alleen dat moet toch al genoeg reden zijn om de beurs te
bezoeken. Waarom lijkt een groot deel van de juweliers dan toch niet bereid om op
zondag 6, maandag 7 of dinsdag 8 maart naar Utrecht te rijden? Heeft het te maken
met een gebrek aan innovatie? Een gebrek aan financiële mogelijkheden? Angst om te
moeten kopen? Ik durf het niet te zeggen.
Het gevolg zou straks zo maar kunnen zijn dat er straks geen vakbeurs meer à la
Jewels & Watches is. Een plek waar u als ondernemer overzichtelijk en snel de groot-
ste bedrijven kunt bezoeken wanneer u het uitkomt en waar u merken kunt zien die
u normaal niet ziet. De opzet van Jewels & Watches is uniek in de wereld. Nergens
anders vindt u een dergelijke beurs, neem dat van mij aan. Wij hebben ons ook altijd
ingezet om de Voor- en Najaarsbeurs specifiek te promoten en dat doen we ook dit
jaar uitgebreid. We hopen dat te mogen blijven doen.
Wil ik u tot slot ook nog even wijzen op deze uitgave van De Juwelier. Vorig jaar heb-
ben wij een nieuwe weg ingeslagen om ons ‘future proof’ te maken. Dit jaar zetten wij
die koers voort en ziet u dat wij de lay-out van ons magazine een opfrisbeurt hebben
gegeven en wij gaan onze online uitingen (website, social media en nieuwsbrieven)
beter toespitsen om u te informeren op een multimediaal niveau. Een uitdaging voor
ons, maar noodzakelijk om u te blijven triggeren om na te denken over uw vak, uw
ondernemerschap en uw toekomst.
Heel veel leesplezier gewenst met deze Jewels & Watches Voorjaarsbeurs-special!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager