De Juwelier nr1-2018 Online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Vak t i j ds chr i f t voo r de t o t a l e j uwe l i e r s - en b i j out e r i eb ranche | Feb r ua r i 20 1 8 | 1 7 e j aa r gang no. 1 | P r i j s € 1 0, 50 de juwelier Special VOORJAARSBEURZEN COVERSTORY INSIGNETY NIEUWE RUBRIEK ONDERNEMEN

Co l o f o n e n De Vi s i e De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 3 Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Accountmanager: Gerdo van de Peppel g.peppel@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamers van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: Studio Intensive Telefoon: +31 (0)24 3 246140 info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2018 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Vak t i j ds chr i f t voo r de t o t a l e j uwe l i e r s - en b i j out e r i eb ranche | Feb r ua r i 20 1 8 | 1 7 e j aa r gang no. 1 | P r i j s € 1 0, 50 de juwelier Special VOORJAARSBEURZEN COVERSTORY INSIGNETY NIEUWE RUBRIEK ONDERNEMEN Er is weer veel gebeurd de afgelopen maanden, vooral als we kijken naar de beurzen in de juweliersbranche. Wel of geen verbouwing van Jewels & Watches, leveranciers die dan weer wel en dan weer niet op Out of the Box gingen staan. Nu alle stofwolken zijn opgetrokken lijkt er weer wat meer duidelijk, maar dat betekent niet dat het bij voorbaat al een uitgemaakte zaak is welke beurs u het beste kunt bezoeken. Out of the Box heeft het afgelopen jaar een leegte opgevuld in het beurslandschap waar Trade Mart en de Jewels & Watches-etage die ruimte niet konden invullen. Jewels & Watches heeft te lang stilgestaan en de organisatie van Out of the Box zag haar kans schoon om met een nieuw, laagdrempelig concept u als juwelier een nieuwe beurs voor te schotelen. Het was een wake-up call voor Jaarbeurs dat er iets moest veranderen op de Jewels & Watches en samen met een aantal vooraanstaande bedrijven uit de juweliersbranche is er de afgelopen maanden hard gewerkt om het beursplatform te vernieuwen. Dat is in ieder geval gelukt, maar dat kostte ook veel tijd en geld. U kunt op 11, 12 en 13 maart met uw eigen ogen zien hoe de nieuwe Jewels & Watchesetage vorm heeft gekregen. Dat is inderdaad een week later dan we gewend zijn, maar geloof ons, de organisatie en de bedrijven konden alle tijd gebruiken om de eerste etage van Trade Mart volledig af te breken én weer op te bouwen. Het nieuwe concept is simpel. Er wordt een winkelstraat gecreëerd met showrooms waar vaste exposanten die zich gecommitteerd hebben aan het Jewels & Watches-concept terug te vinden zijn, en er is een centraal plein gecreëerd met veel ruimte voor gastexposanten. Met deze mix verwacht Trade Mart een verfrissend aanbod te kunnen garanderen om u als bezoekers weer te verrassen, want zeker de laatste jaren was de verrassing van het bezoeken van een Voor- of Najaarsbeurs ver te zoeken. In mijn ogen is Jewels & Watches nog steeds de beurs met de meeste uitstraling en meerwaarde voor u als juwelier. U vindt een groot deel van de leveranciers waar u mee werkt en de basis van uw assortiment terug op de Jewels & Watches-etage. Belangrijk dus om te bezoeken. Maar als u zich wil onderscheiden met de rest van uw assortiment, zou ik Out of the Box momenteel zeker niet overslaan. Daar vindt u namelijk merken en bedrijven terug die doorgaans niet op Jewels & Watches te vinden zijn. U heeft het heel druk, dat begrijp ik heel goed, maar wellicht is het dit voorjaar noodzakelijk om twee beurzen te bezoeken. Het zou wel mijn advies zijn, want ik weet zeker dat u op beide beurzen verrast gaat worden. Maar mocht u op voorhand al voor een groot deel willen weten wat u kunt aantreffen op beide beurzen, lees dan deze uitgave van De Juwelier aandachtig door. Heel veel leesplezier met deze nieuwe uitgave van vaktijdschrift De Juwelier gewenst! Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl DE VISIE Coen de Jager “WELLICHT IS HET DIT VOORJAAR NOODZAKELIJK OM TWEE BEURZEN TE BEZOEKEN”

I n h o u d De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 4 P. 10 INTERVIEW ARJAN VAN ZUYLEN TI SENTO – Milano veranderde onlangs van eigenaar, er werd een nieuwe strategie uitgerold, maar er bleef ook zeker wel wat bij het oude. Zo is Arjan van Zuylen ‘meeverhuisd’ naar het nieuwe TI SENTO – Milano en is hij zodoende nog steeds verantwoordelijk voor het sieradenmerk. P. 48 OUT OF THE BOX Op zondag 4 en maandag 5 maart vindt alweer de derde editie van Out of the Box plaats. Dit voorjaar zijn er in de Werkspoorkathedraal in Utrecht meer dan driehonderd verschillende merken te vinden, waar ook een aantal inhoudelijke workshops georganiseerd worden. 10 14 P. 14 COVERSTORY INSIGNETY Insignety biedt consumenten de mogelijkheid om hun persoonlijke visie op sieraden tot leven te brengen. “Insignety wil de traditionele wereld van sieraden opschudden door het gebruik van technologische innovaties”, zo horen wij onder meer van CEO van Insignety, Mark Bos. P. 22 ESPRIT Op 15 januari jongsleden werd het ‘nieuwe’ Esprit voorgesteld aan een grote groep belangstellende juweliers. In DeFabrique in Utrecht toonde de PDA Group in een ontspannen sfeer hoe Esprit ‘nieuwe stijl’ eruit ziet en hoe men de grote doelgroep van Esprit wil bereiken. 48

66 I n h o u d De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 5 96 P. 96 JUWELIER IN BEELD Eind vorig jaar vierde Nellissen Juwelen uit Venlo het 125-jarig jubileum. Een zeer heugelijke dag werd nog mooier, toen Nellissen Juwelen op die dag ook nog eens beloond werd voor de prachtige geschiedenis met het predicaat Hofleverancier. P. 90 ONDERNEMEN We introduceren een nieuwe rubriek waarin wij antwoorden proberen te geven op vraagstukken die u als ondernemer bezig kunnen houden. In deze eerste ‘ondernemen’ hebben wij deskundigen gevraagd naar de kansen en valkuilen van social media P. 66 JEWELS & WATCHES Het had nogal wat voeten in aarde, maar Jewels & Watches is vernieuwd. Met een groot aantal vooraanstaande bedrijven uit de juweliersbranche die zich hard hebben gemaakt voor het beursconcept, heeft de eerste etage in het Beatrixgebouw in Utrecht een totale make-over gekregen. 90

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 6 Be u r s a a n k o n d i g i n g Even wat feitjes over Carat+ 2017: in totaal kwamen er ruim drieduizend bezoekers uit maar liefst 33 landen naar de eerste editie van Carat+ en waren er 130 exposanten uit 13 landen aanwezig. Dit jaar is de organisatie er alles aan gelegen om deze cijfers te verbeteren en daarvoor wordt niets aan het toeval overgelaten. UITBREIDING Carat+ is een beurs die uitsluitend is gewijd aan diamanten, diamantjuwelen en aanverwante diensten. De beurs bestrijkt daarmee het volledige spectrum van de grotere diamanthandel en verbindt kopers met leveranciers op alle niveaus. In 2018 wordt het exposantenaanbod uitgebreid met bijvoorbeeld bedrijven uit de gekleurde edelsteen-sector, zoals Paul Wild, maar ook is er plaats voor Chinese fabrikanten en professionals van de Shanghai Diamond Exchange. Aanvullend op hun aanwezigheid wordt er op 8 mei ook een Carat+ China Night evening event georganiseerd in het iconische Havenhuis van Antwerpen. NA EEN ZEER GESLAAGDE EERSTE EDITIE, WORDT OOK DIT JAAR WEER CARAT+ ‘THE WORLD’S PREMIER DIAMOND EVENT’ GEORGANISEERD IN ANTWERPEN. OP 6, 7 EN 8 MEI WORDT DE ANTWERP EXPO OMGETOVERD TOT HET DOMEIN VAN DE DIAMANTWERELD, WAAR ANTWERPEN DE REST VAN HET JAAR NATUURLIJK OOK AL HET EPICENTRUM VAN IS. Carat+ TWEEDE EDITIE VINDT PLAATS VAN 6 TOT EN MET 8 MEI NOT-TO-BE-MISSED EVENT Evenement oprichter en organisator van Carat+, Filip van Laere, kijkt al enthousiast uit naar de tweede editie van het event voor de gehele diamantwereld. “De diamant business heeft de afgelopen vijftien jaar veel meegemaakt en er is veel veranderd. Het is mijn overtuiging dat de sector een innovatief en aantrekkelijk ontmoetingspunt moet hebben om te laten zien waar ze voor staan. Diamanten zijn nog steeds het meest luxueuze product in de wereld. De volgende editie van Carat+ vult de leegte op en biedt een ieder de mogelijkheid om in te kopen, te netwerken en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de internationale diamantindustrie. Carat+ vindt plaats na BaselWorld en voor JCK Las Vegas, waardoor het een not-to-be-missed event is voor de branche.” Meer informatie: Carat+ T.+32 (0)473 712672 www.caratplusantwerp.com

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 8 Ni e u w s NIEUW POLIJSTGEREEDSCHAP VAN BUSCH NIEUW NEDERLANDS HORLOGEMERK FUIJCK MAAKT INDRUK Aanvullend op de standaard polijstgereedschap, heeft Busch nu een zogenaamde twee fasen cool-process polijstsysteem voor metalen in haar productassortiment opgenomen. De opengewerkte polijstschijven zorgen voor een effectieve manier van het polijsten van sieraden onder gereduceerde temperaturen. De polijstschijven kunnen voor alle metalen gebruikt worden. Meer informatie: Busch & Co. Tel. +49 (0) 2263 860 www.busch.eu “Fuijck richt zich op de succesvolle man. Onze stijl is wat betreft de horloges tijdloos en sportief”, zo horen wij van Tjerk Beuker van Fuijck. “Een horloge van Fuijck is veel meer dan een accessoire waarop je tijd kan zien, het is een beleving, een stijl. We willen de beleving van een hoogwaardig Zwitsers horloge terug laten komen in een horloge voor onder de € 500,-. Er zijn momenteel twee collecties: de Timeless en Chronograph. Alle horloges zijn Swiss made, hebben saffierglas en zijn uitgevoerd met een lederen band. De modellen uit de Timeless collectie zijn uitgevoerd met een Ronda-uurwerk en bij de Fuijck-chronografen wordt gebruik gemaakt van een hoogstaand Eta-uurwerk.” Meer informatie: Fuijck Tel. +31 (0)6 44 17 17 72 www.fuijck.com HET ASSORTIMENT GEREEDSCHAPPEN EN HULPMIDDELEN VOOR DE JUWELIER, GOUD-, ZILVER- EN EDELSMEDEN VAN BUSCH IS ZEER UITGEBREID EN WORDT STEEDS RUIMER. NIEUW ZIJN DE COOL-PROCESS POLIJSTERS. IN ONZE ZOEKTOCHT NAAR NOVITEITEN, NIEUWE MERKEN EN OPVALLENDE HORLOGES EN SIERADEN, KWAMEN WIJ ONLANGS IN AANRAKING MET FUIJCK. DIT NEDERLANDSE HORLOGEMERK STAAT NOG IN DE KINDERSCHOENEN, MAAR KAN NU AL BOGEN OP EEN ZEER LEUKE COLLECTIE, WAARIN KWALITEIT TEGEN EEN SCHERPE PRIJS DE BOVENTOON VOERT.

SPRING/ SUMMER 2018 OUT OF THE BOX: STAND B025 • WIJ VERHEUGEN ONS OP UW BEZOEK. RICHARD.GUENTHER@COEUR.DE, 06 86 692 961 • TESSA.TOUSSAINT@COEUR.DE, 06 57 279 966 • WWW.COEUR.DE

I n t e r v i e w Ar j a n v a n Zu y l e n, T I S E N T O – Mi l a n o TI SENTO – Milano en IBB zijn jarenlang een eenheid geweest die een garantie was voor succes. Toch werd begin 2016 besloten om afstand te doen van het merk. “De aandeelhouders en de directie – waartoe ikzelf ook behoorde destijds – had besloten om voor een koerswijziging te kiezen. We hadden al heel veel geprobeerd, maar door de veranderende markt en de omstandigheden binnen het familiebedrijf, werd de keus gemaakt om een aantal onderdelen van IBB, waaronder TI SENTO – Milano, te verkopen. Dat was een emotioneel besluit zoals je je kunt voorstellen, want TI SENTO – Milano is groot geworden bij IBB en ik heb zelf een grote rol gespeeld in dit succes. Ik ben twintig jaar geleden gestart bij IBB en heb daar een geweldige tijd gehad, maar toen de beslissing kwam om TI SENTO – Milano te verkopen, heb ik wel besloten dat ik daar een rol in wilde spelen.” NIEUWE EIGENAAR “Nadat het besluit definitief was om TI SENTO – Milano te verkopen, werden er partijen benaderd en aangedragen die interesse konden hebben of hadden. Uiteindelijk zijn we een investeerder tegengekomen waar ik nog steeds heel blij mee ben, want wij zijn samen de nieuwe eigenaar van TI SENTO – Milano geworden. Zodoende is op 1 juli vorig jaar de sleuteloverdracht geweest en is TI SENTO – Milano een zelfstandig bedrijf geworden.” IBB Dat klinkt makkelijk, maar dat was het zeker niet. “TI SENTO – Milano was geen BV, maar een merk dat helemaal verweven was met IBB. Daarom hebben we ook gekozen om TI SENTO - Milano in stappen te ontkoppelen en sinds 1 januari draaien we volledig zelfstandig.” Helemaal afstand van IBB heeft TI SENTO – Milano nog niet genomen, want ze delen nog hetzelfde pand. Zo kan het ook dat je bij binnenkomst eerst door het kantoor van IBB loopt, om vervolgens bij TI SENTO – Milano terecht te komen. Ogenschijnlijk in perfecte harmonie leven IBB en TI SENTO – Milano nog naast elkaar na het beëindigen van de lange relatie. No hard feelings, maar heel blij voor elkaar dat ze er allebei zo goed uitgekomen zijn en dankbaar voor de geweldige tijd die ze samen hebben doorgebracht. DE AFGELOPEN MAANDEN WAS ER VEEL TE DOEN RONDOM TI SENTO – MILANO. HET SUCCESVOLLE SIERADENMERK VERANDERDE VAN EIGENAAR, ER WERD EEN NIEUWE STRATEGIE UITGEROLD, MAAR ER BLEEF OOK ZEKER WEL WAT BIJ HET OUDE. ZO IS ARJAN VAN ZUYLEN ‘MEEVERHUISD’ NAAR HET NIEUWE TI SENTO – MILANO EN IS HIJ ZODOENDE NOG STEEDS VERANTWOORDELIJK VOOR HET SIERADENMERK DAT HIJ AL ZO LANG ALS ZIJN KINDJE ZIET. WIJ GINGEN OP BEZOEK BIJ ARJAN EN ZIJN TEAM OM ERACHTER TE KOMEN WAAR HET NIEUWE TI SENTO – MILANO VOOR STAAT EN WAAR ZE NAARTOE WILLEN. “TI SENTO – MILANO HEEFT ZOVEEL POTENTIE EN MET ONZE NIEUWE, STERKE PARTNER KAN VERDER GEÏNVESTEERD WORDEN IN HET MERK, IN DE VERDERE DIGITALISERING, DE COLLECTIE EN HET INTENSIVEREN VAN DE SAMENWERKING MET ONZE KLANTEN”, ZO HOREN WIJ ONDER MEER VAN ARJAN. TI SENTO - Milano VAART EEN NIEUWE KOERS De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 10

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 11 GEZELLIGHEID Als we het dan toch over het kantoor hebben: als we binnenkomen is het gezellig druk op de werkvloer. Wij nemen altijd een fotograaf mee om foto’s te maken van de persoon in kwestie (in dit geval Arjan) en dat levert mooie taferelen op. De ‘grote baas’ achter een werkbank met vieze handen, gadegeslagen door zijn team die massaal foto’s maken met hun telefoon. Voor Arjan aanleiding om hen ook te betrekken bij de fotoshoot. Al snel maakt iedereen zijn handen vies (een verwijzing natuurlijk naar het nieuwe DNA van TI SENTO – Milano, maar daarover leest u straks meer) om op de foto te gaan. Er hangt een gevoel van saamhorigheid, waarbij gezelligheid en enthousiasme toch wel de boventoon voeren. “Er wordt ook heel hard en serieus gewerkt hoor”, zo klinkt het. DIGITALISERING “Er is nogal wat veranderd in het team”, vertelt Arjan na het maken van de foto’s. “We hebben nieuwe kennis binnengehaald en het team verjongd. Er is een mooie balans in ons team en we kunnen ons nu focussen op hetgeen dat belangrijk is: investeren in TI SENTO – Milano. We richten ons nadrukkelijk op digitalisering, TI SENTO – Milano komt met een nieuw online platform en daarvoor hebben we de juiste mensen gevonden. Dit natuurlijk naast focus op de collectie en het intensiveren van de samenwerking met onze klanten.” VERANDERINGEN Op de vraag wat de belangrijkste veranderingen zijn, is Arjan duidelijk. “Door de nieuwe organisatiestructuur en doordat we een sterke partij achter ons hebben staan, zijn we in staat snel besluiten door te voeren en snelheid te maken. Daarnaast hebben we onze focus op maar één ding en dat is TI SENTO – Milano. We zijn geen onderdeel van een groter bedrijf dat haar aandacht moet verdelen over meerdere merken – maar een gefocuste organisatie met één persoon aan het stuur. Tot slot is er vernieuwde energie en een andere cultuur. Het is geweldig om hier deel van uit te maken. Je voelt aan alles dat we met iets heel cools en groots bezig zijn.” “De collectie heeft ook een nieuwe twist gekregen”, zo vervolgt Arjan. “Het is allemaal wat meer pepper, zonder dat we het oude TI SENTO – Milano uit het oog verliezen. Qua design en qua kwaliteit konden en kunnen we ons meten met de top. Daarom zetten we in onze uitingen ook zo in op het vakmanschap van TI SENTO – Milano. We zijn goudsmeden die zilver smeden. Dat weet de juwelier, maar de consument nog niet. Daarom gaan we dat van de daken schreeuwen. Zo zie je in onze campagnes het ‘making our hands dirty’ principe terug. We doen alles voor onze klanten, maken onze handen letterlijk vuil voor ze, om ze het merk én het product te geven dat ze willen. We love to get our hands dirty, to make yours shine. Daarbij zoeken we in onze uitingen naar contradicties. Het klopt als het niet klopt. Dat is ons nieuwe DNA en we proberen dat in al onze geledingen door te voeren.” EVENT De nieuwe stijl en strategie van TI SENTO – Milano werden begin januari gepresenteerd. In DeFabrique in Utrecht was een 200-tal genodigden aanwezig om kennis te maken met het nieuwe TI SENTO – Milano. “We hebben op 1 juli onze trouwe klanten een brief gestuurd en hebben ons vervolgens gestort op de nieuwe strategie. Het event was het perfecte moment om onze klanten kennis te laten maken met het nieuwe TI SENTO – Milano. De reacties waren allemaal positief en we kregen geweldige reacties op het feit dat we veertig trouwe fans hadden uitgenodigd, die op de eerste rij zaten, om als eerste kennis te maken met het nieuwe TI SENTO – Milano. Bij ons staat de consument centraal.” ‘WE LOVE TO GET OUR HANDS DIRTY, TO MAKE YOURS SHINE’ ONLINE “Wij gebruiken het online kanaal voor het bouwen van het nieuwe TI SENTO - Milano. We investeren in het merk en in techniek. Niet zozeer in hardware, maar in technische kennis. We doen iets wat nog niemand heeft gerealiseerd in de sieradenbranche, dus dat vergt nogal wat van ons, maar we geloven heilig in de digitalisering van TI SENTO – Milano. Het gehele online platform wordt vernieuwd en we zorgen voor meer en meer beleving. We betrekken onze fans er ook bij, want middels een supergeheime besloten V.I.P TI SENTO – Milano Secret Society waar men voor gevraagd moet worden, kunnen zij invloed uitoefenen op ons. Zij bepalen mede wat er met TI SENTO – Milano gebeurt.” SUPERSTORES Arjan sprak al eerder over het intensiveren van de samenwerking met partners in de juweliersbranche. Hoe ziet hij dat? “We zijn afgelopen jaar gestart met het openen van TI SENTO – Milano superstores. Dat houdt in dat we met geselecteerde partners een zeer intensieve samenwerking aangaan. Zij krijgen de beschikking over onze gehele collectie en wij kunnen alles laten zien binnen de beleving van ons merk. De juwelier is de retailspecialist, dat onderkennen wij, dus zij zijn het beste in het verkopen van merken. De eerste superstore die geopend is, is Strego Haarlem en de eerste verkoopcijfers zijn heel goed. We gaan deze superstores dus in samenwerking met onze klanten op strategische locaties in Nederland en in Europa openen.” Dit jaar is het zaak om alle plannen die gemaakt zijn uit te voeren, zo is Arjan duidelijk. “Het is het jaar van de executie. Dat is wellicht het moeilijkste. Het verzinnen van een strategie is slechts het begin, maar het in de praktijk brengen van je ideeën en de langetermijnstrategie in het oog houden, dat gaat het verschil maken.” Meer informatie:TI SENTO – Milano Tel. 088-1342800, www.tisento-milano.com, Out of the Box-stand: A017

WWW.SILKJEWELLERY.NL

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 13 Be u r s v e r s l a g Onder de 10 best vertegenwoordigde landen is met name het bezoekersaantal van de volgende vier landen aanzienlijk gestegen: Portugal (+24%), de U.S.A. (+22%), Nederland (+16%) en het Verenigd Koninkrijk (+12%). HOSTED BUYERS Deze beurseditie werd gekenmerkt door een stabiel aantal bezoekers van hoge kwaliteit. Het aantal inkoopmanagers is aanzienlijk gestegen, onder andere dankzij de organisatie van een speciaal ‘Hosted Buyers’- programma. In lijn met de september-editie, is eveneens een sterke groei geconstateerd in de aanwezigheid van online winkels, met +45% vergeleken bij de editie van januari 2017, en een toenemende aanwezigheid van groothandelaren en importeurs (+15%). De vakbeurs trekt voornamelijk winkels met fantasie sieraden en juwelen. Ontwerpers bezoeken de beurs voornamelijk om de trends van het seizoen te identificeren. SEPTEMBER Tenslotte ging de aandacht tijdens deze beurseditie uit naar Elizabeth Leriche, de nieuwe artistiek directeur, met nieuwe beursruimtes en creaties van de Fashion Trends en de Element Gallery. In samenwerking met de Académie des Métiers d’Art werden dagelijks vijf workshops en tevens demonstraties georganiseerd voor het belichten van de knowhow en expertise van professionals uit de sector. De aankomende editie van de Bijorhca Paris vindt plaats van 7 tot en met 10 september 2018. Voor meer beursinformatie: www.bijorhca.com DE SIERADENVAKBEURS BIJORHCA PARIS VOND PLAATS VAN 19 TOT EN MET 22 JANUARI JL. IN PARIJS EN VERWELKOMDE ER 309 EXPOSANTEN, WAARVAN 52% INTERNATIONAAL, EN BIJNA 12.000 VAKBEZOEKERS, WAARVAN 29% INTERNATIONAAL. TIJDENS DE AFGELOPEN JANUARI-EDITIE BEVESTIGDE DE VAKBEURS OPNIEUW HAAR POSITIE ALS INTERNATIONAAL TREFPUNT VOOR ALLE PROFESSIONALS VAN DE INTERNATIONALE SIERADENBRANCHE. PROFESSIONALS UIT 95 VERSCHILLENDE LANDEN BEZOCHTEN DE BIJORHCA PARIS, 7 MEER DAN TIJDENS DE VORIGE JANUARI-EDITIE. Bijorhca Paris TREKT 16% MEER NEDERLANDERS A d v e r t e n t i e

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 14 Co v e r s t o r y Mark Bos richtte Insignety een aantal jaren geleden op uit frustratie. Het traditionele ontwerpproces van sieraden beperkte hem in zijn vrijheid als designer en beperkte tevens de kwaliteit van het eindproduct. Ook zag hij dat consumenten vaak afhankelijk waren van standaard producten. Mark ging op zoek naar digitale technologieën die hem konden helpen. Hij bracht de werelden van eeuwenoud vakmanschap en state-of-the-art technologie samen en de unieke Insignety Design Studio was geboren. Met de Design Studio kunnen juweliers samen met hun klanten op eenvoudige en intuïtieve wijze in een virtuele wereld sieraden ontwerpen en personaliseren. VAN TRADITIONELE NAAR UNIEKE, GEPERSONALISEERDE RINGEN Insignety is een nieuw sieradenmerk in het affordable luxury segment en een absolute ‘gamechanger’ in de markt. “We maken het mogelijk voor de klant om speciale momenten in het leven te vereeuwigen in een ring. Samen met de juwelier ontwerpt de klant deze unieke ring in de Insignety Design Studio in slechts vier eenvoudige stappen. Het ontwerpproces begint met het kiezen van de perfecte ring uit een selectie van 576 pasringen. Hierna kiest de klant het materiaal, kleur en gewenste afwerking. Vervolgens kan de klant allerlei persoonlijke features toevoegen, zoals een hartslag, een vingerafdruk of een persoonlijke, handgeschreven boodschap. Dit allemaal zonder extra kosten. Het sieraad wordt binnen tien werkdagen in ons eigen atelier in Amsterdam door vakkundige goudsmeden vervaardigd”, zo citeren wij Mark Bos. UNIEKE BELEVENIS VOOR DE KLANT De Design Studio is zo ontworpen dat de klant vanaf het begin volledig bij het designproces wordt betrokken. Mark: “Klanten zien hun sieraad, dat zij samen met de juwelier ontwerpen, direct voor hun ogen tot leven komen. Daarnaast kunnen zij allerlei persoonlijke features toevoegen, die zij realtime in hun sieraad kunnen zien. Ook biedt de Design Studio realtime pricing en 3D afbeeldingen, zodat de klant altijd weet wat de sieraden gaan kosten en hoe ze eruit gaan zien. De ervaring die Insignety hiermee biedt is uniek in de markt.” DE VERWACHTINGEN VAN DE CONSUMENT WORDEN STEEDS HOGER. ZIJ WILLEN ZICH IDENTIFICEREN MET AUTHENTIEKE MERKEN, DIE ONE-OF-A-KIND PRODUCTEN MAKENWAARMEE ZE HUN EIGEN LEVENVORMKUNNEN GEVEN ÉN DIE EEN UNIEKE ERVARING BIEDEN. OOK HEBBEN CONSUMENTEN STEEDS MEER DE BEHOEFTE OM TECHNOLOGIE EN EMOTIE TE COMBINEREN IN DE PRODUCTEN DIE ZE AANSCHAFFEN. INSIGNETY SPEELT HIEROP IN MET HAAR DESIGN STUDIO, EEN CLOUDBASED 3D DESIGN TOOL WAARMEE CONSUMENTEN OP EEN EENVOUDIGE MANIER UNIEKE RINGEN KUNNEN ONTWERPEN, SAMEN MET DE JUWELIER. INSIGNETY BIEDT CONSUMENTEN HIERMEE DE MOGELIJKHEID OM HUN PERSOONLIJKE VISIE OP SIERADEN TOT LEVEN TE BRENGEN. “INSIGNETY WIL DE TRADITIONELE WERELD VAN SIERADEN OPSCHUDDEN DOOR HET GEBRUIK VAN TECHNOLOGISCHE INNOVATIES”, ZO HOREN WIJ ONDER MEER VAN CEO VAN INSIGNETY, MARK BOS. IS KLAAR OM DE Insignety SIERADENMARKT TE VERANDEREN

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 15 FLAGSHIP STORE In december heeft Insignety haar eerste flagship store geopend in Amsterdam. Consumenten kunnen hier kennis maken met de wereld van Insignety en krijgen een totale brand experience. Voor de retailers waarmee Insignety samenwerkt wordt de flagship store ingezet als opleidingsfaciliteit en als platform om de totaaloplossing optimaal te kunnen presenteren. GROOTSE PLANNEN 2018 Insignety maakte afgelopen jaar haar Europese debuut op Inhorgenta 2017 en lanceerde het merk succesvol in Engeland tijdens de International Jewellery London-beurs (IJL). Insignety sleepte in London zelfs de prestigieuze ‘Exhibitor of the Year award’ in de wacht. Op dit moment heeft Insignety verkooppunten in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf dit jaar is het merk ook verkrijgbaar in Engeland en Spanje. Het doel voor 2018? “Minimaal 250 nieuwe verkooppunten in deze landen realiseren”, zo is Mark stellig. “Daarnaast hechten wij veel waarde aan een nauwe samenwerking met onze retailers. Het verder uitbouwen van langetermijnrelaties met onze retailpartners is daarom ook een belangrijk doel. Verder gaan we onze productiecapaciteit flink uitbreiden door het openen van een nieuwe faciliteit in Cordoba, Spanje. “INSIGNETY WIL DE TRADITIONELE WERELD VAN SIERADEN OPSCHUDDEN DOOR HET GEBRUIK VAN TECHNOLOGISCHE INNOVATIES” Ook zijn we met een aantal hightech bedrijven de mogelijkheden die augmented reality biedt verder aan het ontwikkelen, zodat klanten in de toekomst een nog uniekere ervaring gaan krijgen. Er staat dus genoeg op de planning en we blijven werken aan het verder ontwikkelen van het concept. Alles om onze klanten te helpen de verwachtingen van de consument te overtreffen.” Voor meer informatie: Insignety Tel. +31 (0)20 785 2528, www.insignety.com De nieuwe Flagship Store van Insignety

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 16 Vo o r j a a r s b e u r z e n GARMIN FENIX: EXCLUSIEVE GPS-SMARTWATCHES VOOR IEDERE GELEGENHEID Naast de bestaande fenix Chronos zijn nu ook nieuwe fenix 5 modellen verkrijgbaar. De fenix 5S is de lichte en kleinere multisport-smartwatch die altijd past. Ideaal voor de kleinere pols zonder verlies van de multisport-functionaliteiten. fenix 5X Sapphire is de hoogwaardige GPSsmartwatch met voorgeladen TOPO-kaarten in kleur en uitgebreide outdoor navigatiefuncties. De derde variant zit net als de huidige fenixmodellen boordevol trainings- en sportfuncties, zodat iedere sportieve uitdaging kan worden aangegaan. Dankzij het nieuwe QuickFit™ systeem is het wisselen van de polsband heel eenvoudig. De drager kan kiezen uit stijlvolle leren, stoere metalen of sportieve siliconen polsbanden om de persoonlijke stijl te uiten. De fenix 5X Sapphire is standaard uitgerust met een krasbestendige lens van saffierglas, een extra siliconen QuickFit™ polsband en Wi-Fi® functionaliteit. fenix 5 en 5S zijn in zowel reguliere als Sapphire edities beschikbaar. Voor aanvullende informatie: Garmin Nederland BV Jeroen Bartels Tel. 06-51443704 www.garmin.nl jeroen.bartels@garmin.com Out of the Box-stand: B067 DE GROTE TOENAME VAN SMARTWATCHES GAAT DIT JAAR ONVERMINDERD VERDER EN OOK TIJDENS DE VOORJAARSBEURZEN KUNT U EEN GROOT AANTAL AANBIEDERS VAN SMARTWATCHES BEZOEKEN. GARMIN IS EEN SPECIALIST ALS HET GAAT OM SMARTWATCHES EN HEEFT DAT AL BEWEZEN. MET DE GARMIN FENIX SMARTWATCHES INCLUSIEF ACTIVITY TRACKING, HARTSLAGMETING OP DE POLS, SMARTPHONE MELDINGEN EN VERSCHILLENDE APPS, WIDGETS EN WIJZERPLATEN HEEFT GARMIN EEN COLLECTIE WAARMEE U ZOWEL DE STIJLVOLLE CONSUMENT ALS DE SMARTWATCH-FAN AAN U BINDT. EIGENTIJDSE KLASSIEKERS VAN DANISH DESIGN De nieuwste Danish Design modellen 1236, 1239 en 1243 zijn eigentijdse klassiekers. Met geïntegreerde leren of Milanese banden zorgen de nieuwe modellen voor een prachtig geheel en comfortabel draaggemak. De wijzerplaten zijn sunray voor de chique uitstraling. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 www.weiszgroup.com J&W-stand: n.n.b. DE NIEUWE COLLECTIE VAN DANISH DESIGN IS TIJDLOOS PUNCTUEEL, MET EEN VLEUGJE NOSTALGIE. TIJDENS DE JEWELS & WATCHES VOORJAARSBEURS IS DEZE COLLECTIE ONDER MEER TE BEWONDEREN OP DE NIEUWE STAND VAN DE WEISZ GROUP.

Met Lars Larsen heeft Gamsa Jewels & Watches een prachtig Deens horlogemerk in het portfolio dat aan populariteit aan het winnen is. Yoon Hee: “Niet alleen is de kwaliteit van de modellen zeer hoog, ook worden de horloges ontworpen en vervaardigd in Denemarken. Daarbij wint het merk aan naamsbekendheid, want steeds meer consumenten worden geënthousiasmeerd voor het merk via social media-campagnes. Er ligt dan ook voor Johan de schone taak om het Lars Larsen een groter dealernetwerk te geven.” Johan: “Ik ben in september 2017 door Yoon Hee gevraagd om sales agent te worden van het prachtige merk Lars Larsen en daar ben ik gretig op ingegaan.” YOON HEE SCHOONDERBEEK HEEFT MET HAAR EIGEN BEDRIJF GAMSA JEWELS & WATCHES DE LAATSTE JAREN ONDER MEER DE DISTRIBUTIERECHTEN VOOR LARS LARSEN WATCHES, NOMINATION EN GEMINI ARMBANDEN WETEN TE VERWERVEN. “DAT MERKENPORTFOLIO IS DIT VOORJAAR VERDER UITGEBREID MET ONDER MEER ARTUR SCHOLL JEWELRY, MAAR OOK MOOIE MERKEN ALS MARIA E LUISA JEWELRY, MINIORO GOUD EN ZILVER EN ZEADES JEWELRY ZIJN TERUG TE VINDEN IN HET AANBOD VAN GAMSA JEWELS & WATCHES. OM DE JUWELIERS ZO GOED MOGELIJK VAN DIENST TE ZIJN, HEB IK SINDS KORT DAN OOK HULP VAN JOHAN RIDDERS, DIE ALS ZELFSTANDIG AGENT MEDEVERANTWOORDELIJK IS VOOR LARS LARSEN WATCHES, GEMINI EN ZEADES JEWELRY”, ZO VERTELT YOON HEE SCHOONDERBEEK ONS. VERNIEUWD MERKENPAKKET EN NIEUWE SALESAGENT VOOR Gamsa Jewels &Watches IEDER1 Als eigenaar van een goedlopende horecazaak besloot Johan in 1994 om professioneel golfer te worden. “Dit heb ik ruim twintig jaar fulltime gedaan. Zowel het technische als mentale aspect in de sport spreekt mij nog steeds erg aan. Nu ik de laatste jaren golf als parttimer heb doorgezet, heb ik samen met mijn vriendin Irene van Lieshout vier jaar geleden met het starten van Boutique Goudsmid Atelier iEDER1, onze droom mogen realiseren. Dat heeft natuurlijk mede geleid tot deze stap die ik als zelfstandig agent in de juweliersbranche zet.” SAMENWERKEN “Omgang met mensen, kansen benutten en verkopen is en blijft mijn passie en geloof erg in de kracht van het samenwerken en meedenken. Ik werk vanuit service en gevoel en denk positief en probleemoplossend waarbij een goede relatie met de klant altijd centraal staat. Als salesagent vind ik het een voordeel om als geboren en getogen ondernemer mij te kunnen verplaatsen in u als onze klant. Ik zal al mijn energie en medewerking geven aan het onderhouden en verder opbouwen van het prachtige, stijlvolle merk Lars Larsen, Gemini armbanden en Zeades Jewelry”, zo besluit Johan. Meer informatie: Gamsa Jewels & Watches Tel. +31 (0)6 46166983 www.gamsa.nl yoonhee@gamsa.nl I n t e r v i e w De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 18

Openingstijden showroom: ma t/m vr 8.30-16.30 uur Keienbergweg 12 - 1101 GB Amsterdam www.drijfhoutnl.com - info@drijfhoutnl.com t. (+31) 020 564 8 520 Sinds 1827 ECHTE JUWELIERS VERKOPEN ECHT GOUD GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT SpinnerZ wv 149,- incl. collier ECHTE JUWELIERS VERKOPEN ECHT GOUD GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT CubicZ wv 189,- incl. collier

Kies voor de voordelen van verzekering bij úw Onderlinge! De verzekeraar voor juweliers, goud- en zilversmeden en uurwerkherstelbedrijven JUWON Juwon Onderlinge Schade Maatschappij U.A. Postbus 92, 3400 AB IJsselstein, Poortdijk 34-a, 3402 BS IJsselstein Telefoon 030-687 81 59 info@juwon.nl | www.juwon.nl Risico-inventarisatie, preventie- en verzekeringsadvies: • JUWON Blockpolis en Rechtsbijstandverzekering • Advies en bemiddeling voor verzekering tegen overige zakelijke risico’s • Risico-inventarisatie, preventie- en verzekeringsadvies • Professionele slachtofferhulp bij een traumatische gebeurtenis • Samenwerking met gespecialiseerde beveiligings- en schadeherstelbedrijven • Winstdeling en inspraak in het te voeren beleid via de Ledenvergadering Neem gerust contact met ons op voor een adviesgesprek en een passende offerte. 674.2018_JUWON advertentie Goudsmit 214 x 148 mm.indd 1 7-2-2018 13:53:26 @

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 21 Vo o r j a a r s b e u r z e n SGS Fabriek ‘TOONT ZOALS GEBRUIKELIJK NIEUWE COLLECTIES VAN VERSCHILLENDE MERKEN’ HET IS BIJNA ZOVER. DE JEWELS & WATCHES VOORJAARSBEURS OPENT OP 11, 12 EN 13 MAART DE GEHEEL NIEUWE BEURSVLOER MET DAAROP VEEL INTERESSANTE AANBIEDERS VOOR U ALS JUWELIER. OOK SGS FABRIEK BV ZAL AANWEZIG ZIJN MET EEN VOLLEDIG NIEUWE STAND (STAND 245). “ZOALS TRADITIONEEL GEBRUIKELIJK ZULLEN DE NIEUWE COLLECTIES GETOOND WORDEN VOOR DE VERSCHILLENDE MERKEN”, ZO VERTELT BAS STIJNIS. “De collectie Fjory wordt uitgebreid met een nieuwe Fjory Exclusive lijn. Een armband, ring, oorsteker en hanger voorzien van een sterrenhemel in twee verschillende uitvoeringen. Gebaseerd op de sterrenhemel boven de Noord- en de Zuidpool. Hiermee ontstaat een mooi verschil in het aantal briljanten dat gebruikt wordt en komen de sets in een hogere en lager prijsklasse te liggen. Beide zijn leverbaar in witgoud en geelgoud en kunnen op verzoek zelfs in roségoud geleverd worden. Zoals bij alle Fjory sieraden wordt gebruik gemaakt van de combinatie 14 karaats goud gevuld met zilver zodat duurzaamheid en prijs een mooie balans vormen.” CAMPAGNE “De introductie van het eerste campagnemodel van Mori Diamond biedt de juwelier de mogelijkheid landelijke zichtbaarheid te creëren in verschillende weekbladen. De deelnemende juweliers krijgen een voorsprong op de juweliers omdat de sets het eerste halfjaar na plaatsing van de advertentie alleen via de vooraf ingeschreven deelnemers zal worden geleverd. Afhankelijk van het aantal deelnemers worden advertenties geplaatst in één of meerdere landelijke damesbladen met naamsvermelding van de deelnemers. De sets worden vanaf de beurs aangeboden, maar zullen in het najaar geleverd worden. De plaatsing van de advertenties zal gericht zijn op de decemberverkoop van 2018.” MORI FASHION DIAMOND “Afgelopen najaar heeft de introductie van Mori Fashion Diamond plaatsgevonden. Een uitgebalanceerde collectie diamantsieraden in een prijsklasse van € 229,- tot € 679,-. De collectie wordt geleverd inclusief display, verpakkingsmateriaal en diamant-certificaten. De collectie kan direct uit voorraad geleverd worden en bestaat uit maar liefst 27 sets.” CHICO D’ORO “De Chico d’Oro collectie krijgt een hele nieuwe uitstraling. Veel nieuwe modellen en een opvulling in de prijsopbouw zorgen voor een uitgebalanceerde collectie met voor iedere man een eigen stijl. De series zijn makkelijk met elkaar te combineren voor een luxe of stoere uitstraling. Niet voor niets is de lijfspreuk van Everon Jackson Hooi: ‘Bronze is unacceptable, Silver won’t do, I go for Gold.’” NIEUWEN COLLECTIE “De nieuwste loot aan de SGS-stam is de geheel nieuwe collectie massief gouden kettingwerk. Deze bestaat uit armbanden en colliers in de populaire prijsklasse die lange tijd moeilijk te vinden was. Elke lengte is op bestelling mogelijk. De collectie wordt aangeboden in geelgoud en bicolor, maar kan op bestelling in andere samenstellingen gemaakt worden. In deze collectie zijn ook lengtecolliers in verschillende schakels beschikbaar. Gemaakt in de eigen legering van SGS levert dit een constante kleur op. Alle colliers worden voorzien van een karabijnsluiting.” Meer informatie: SGS Fabriek BV Tel. 0591-794047 verkoop@mori-sieraden.nl J&W-stand: 245

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 22 I n t e r v i e w Esprit heeft in de negentiger jaren als eerste modemerk een belangrijk marktaandeel verworven in de verkoop van modehorloges en sieraden bij de juwelier. Een segment dat in die periode helemaal nieuw was en waar Esprit jarenlang toonaangevend is geweest. Zoals ieder merk heeft ook Esprit een mindere periode doorgemaakt. De markt veranderde en er stonden nieuwe merken op die Esprit qua populariteit voorbij streefden en ook met horloges en sieraden hun intrede binnen de juweliersbranche hebben gemaakt. Het was voor het merk Esprit de laatste jaren daarom zoeken naar de juiste formule en zaak om op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen. Hoewel de naam Esprit heel sterk is, was vernieuwing in het collectiebeeld noodzakelijk om met de tijd mee te gaan en het merk weer glans te geven. TMS Esprit heeft de samenwerking gezocht met een nieuwe licentiehouder die de afgelopen zes maanden hard heeft gewerkt om niet alleen een nieuwe collectie horloges en sieraden samen te stellen, maar ook nieuwe displays, verpakkingen en andere marketingmaterialen te realiseren. “Het was ook voor ons even afwachten hoe het nieuwe Esprit eruit zou komen te zien, maar tijdens de eerste distributeursbijeenkomst half september 2017 waren ervan overtuigd dat de nieuw ingeslagen weg ons prachtige kansen zou gaan bieden. We waren vanaf de eerste gesprekken met TMS enthousiast over de samenwerking. TMS CEO Marco Sieber was in de jaren ’90 één van de mensen die Esprit mede op de kaart heeft gezet en tijdens de gesprekken signaleerden wij een hele duidelijke visie. Met de ‘oude’ garde achter het stuur zie je nu al dat Esprit een hele andere koers vaart waar wij heel veel vertrouwen in hebben en wat ook goed bij onze eigen visie past. Alles is herzien en waar nodig aangepast. Innovatie in de collectie, nieuw POS-materiaal, nieuwe uitingen, een andere strategie. Je kunt spreken van een heel nieuw Esprit, maar de oude waarden en het DNA zijn wel gebleven.” ESPRIT-EVENT Ondanks het hele slechte weer en lange files hebben een groot aantal juweliers de moeite genomen het event dat de PDA Group begin januari organiseerde om iedereen kennis te laten maken met het nieuwe Esprit, te bezoeken. “De reacties OP 15 JANUARI JONGSLEDEN WERD HET ‘NIEUWE’ ESPRIT VOORGESTELD AAN EEN GROTE GROEP BELANGSTELLENDE JUWELIERS. IN DEFABRIQUE IN UTRECHT TOONDE DE PDA GROUP IN EEN ONTSPANNEN SFEER HOE ESPRIT ‘NIEUWE STIJL’ ERUIT ZIET EN HOE MEN DE GROTE DOELGROEP VAN ESPRIT WIL BEREIKEN. LIEKE STOKWIELDER DIE ALS BRANDMANAGER VAN ESPRIT TIME & JEWELS VERANTWOORDELIJK IS VOOR HET MERK BINNEN DE PDA GROUP VERTELT ONS ENTHOUSIAST: “ESPRIT IS HELEMAAL VERNIEUWD EN HIERDOOR OOK WEER HELEMAAL TERUG.” PDAGroup PRESENTEERT HET NIEUWE ESPRIT

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 23 over de horloges en de sieraden waren uitsluitend positief. Voor mij persoonlijk als aanvoerder van ons Esprit team was het heel fijn om te constateren dat Esprit bij heel veel juweliers een speciaal plekje heeft. Iedereen die we gesproken hebben, is enthousiast. De collecties vallen weer op, terwijl Esprit als merk nog steeds heel duidelijk herkenbaar is. Onze eigen ambities hebben wij in een mooi plan vastgelegd. Onderdeel van dit plan is echter wel dat wij in 2018 met maximaal 200 verkooppunten zullen starten. We willen met Esprit alleen daar komen te liggen waar de dealer ook echt enthousiast is om Esprit te verkopen, waardoor Esprit weer een belangrijk merk binnen het assortiment van de juwelier wordt. COLLECTIE Fris, nieuw, commercieel, opvallend, herkenbaar en revolutionair: dat is de nieuwe omschrijving van de Esprit Spring/Summer collectie van dit jaar, die tijdens het Esprit-event werd gepresenteerd. “Esprit heeft een frissere look gekregen, maar er is zeker vastgehouden aan het DNA, waar Esprit natuurlijk ook jarenlang de markt mee heeft gedomineerd. De collectie van Esprit heeft dus een nieuw design gekregen en is onderverdeeld in de segmenten Refresh & Lab. Refresh bestaat uit iconen uit het verleden, maar in een hedendaags en hip jasje gestoken. Lab is daarnaast een collectie sieraden en horloges waarmee Esprit de trends van morgen laat zien. Een andere verandering is dat Esprit iets lager is gegaan in prijsklasse. Met veel modellen onder de € 100,- en het zwaartepunt op € 129,90. Hierdoor zijn wij zeer concurrerend. Daarnaast is de marge op de sieraden voor de juwelier hoger dan voorheen. Alleen maar winnaars dus.” MARKETING Ook als het gaat om marketing is de strategie veranderd. Waar Esprit voorheen via de bekende kanalen haar doelgroep probeerde te bereiken, is nu gekozen om de vooral jongere doelgroep op een andere manier te benaderen. “Zo hebben wij de YouTube-ster en zangeres Davina Michelle als gezicht van Esprit mogen verwelkomen. Zij gaat voor ons de jongere doelgroep aanspreken via Instagram en YouTube, social media kanalen waar Esprit tot nog toe nog niet zichtbaar genoeg is. Dat is een mooie stap en we zien nu al dat het werkt. We moeten online goed zichtbaar zijn, want daar is onze doelgroep voor een deel ook te vinden. Samenwerkingen met influencers zijn wat ons betreft dé manier om Esprit goed onder de aandacht te brengen bij de nieuwe generatie. We gaan ook zeker out-of-home campagnes realiseren, maar ook marketinguitingen via traditionele kanalen zijn niet uitgesloten. Het gaat er uiteindelijk om dat we onze dealers zo goed mogelijk ondersteunen. Daarom hebben we ook het POS-materiaal tot in de puntjes verzorgd en gaan we op locatie verkooptrainingen geven. We willen iedereen enthousiasmeren voor het nieuwe Esprit, maar dat gaat zeker goedkomen. De sieraden en horloges zien er geweldig uit en daar draait het toch voor een groot deel om”, zo zegt Lieke tot slot. Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75 www.pdagroup.nl J&W-stand: n.n.b.

Contact voor Benelux: Montu | Henk Gottenbos | info@montu.nu DE S I GNSCHMUCK

Co l u m n Ch r i s s i e Pe p e l s EEN NIEUW JAAR BETEKENT IN DIT GEVAL OOK EEN NIEUW GEZICHT IN DE JUWELIER. CHRISSIE PEPELS IS SINDS VORIG JAAR SAMEN MET HAAR MOEDER JEANNE WESSELS VERANTWOORDELIJK VOOR HET ONTWERP VAN DE MELANO-SIERADEN. ALS AFGESTUDEERD SIERADENDESIGNER EN FERVENT VOLGER VAN DE LAATSTE SIERADENTRENDS OP BIJVOORBEELD DE GROTE INTERNATIONALE CATWALKS KAN ZIJ ALS GEEN ANDER DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN OP SIERADENGEBIED IN DE GATEN HOUDEN. IN ELKE UITGAVE HOUDT ZE ONS OP DE HOOGTE VAN HAAR BEVINDINGEN EN DIT KEER VERTELT CHRISSIE ONDER MEER OVER HAAR TRIPJE NAAR DE FASHION WEEK IN PARIJS EN HETGEEN HAAR DAAR OPVIEL. Wemogen weer shinen Hallo! Mijn naam is Chrissie Pepels. Ik ben sinds mijn dertiende werkzaam bij Melano. Ja, je leest het goed! Melano is namelijk het sieradenmerk dat mijn ouders zijn begonnen in 2004, en in die tijd zaten we ‘s avonds gezellig aan de keukentafel ringetjes te meten en te sorteren. Maar hier is het niet bij gebleven; ik heb sieraaddesign en edelsmeden gestudeerd aan de Academy of Fine Arts & Design in Maastricht en ben na een aantal jaren ervaring opgedaan te hebben met zowel mijn eigen label als in elke geleding van ons familiebedrijf (van magazijn tot fotografie), sinds 2017 volledig aan de slag gegaan als creative director van Melano. Ik ben samen met mijn team verantwoordelijk voor alle sieraaddesigns en geef richting aan de branding. Bij deze taak hoort natuurlijk het nauw in de gaten houden van de huidige en toekomstige trends, en hierover houd ik jullie in deze column op de hoogte! Ruim een jaar van te voren verdiepen wij ons in de trends die zich dus een jaar later gaan afspelen. En het is natuurlijk leuk voor mij om te zien hoe deze trends worden toegepast door de sieradenmerken op de beurzen. Zo was ik vorige week nog in Parijs voor de Fashion Week en ben ik de komende weken in Kopenhagen voor de CIFF en in München voor Inhorgenta. Op de catwalks zagen we alles groot, opvallend, schitterend en kleurrijk. Het waren niet langer de sieraden die de kleding complimenteren, nee, de sieraden hadden een absolute hoofdrol! I love it! Wat me opviel is dat er vaak gespeeld wordt met grote contrasten; gigantische parels gecombineerd met kleine diamanten, touw in combinatie met kristallen en de mismatch oorbellen, denk aan rechts een kroonluchter en links een parelstekertje. Vooral de oren werden zwaar behangen, van grote ringen (Balenciaga) tot architecturale sculpturen (Y/Project) tot gouden paarden (Brandon Maxwell). Deze trend is dan ook enkel besteed aan hen gezegend met stevige oorlellen. Een andere, persoonlijke favoriet, zijn de kronkelende draden die zich door oren, handen of hals lussen en knopen, gezien bij onder andere Dion Lee, Oscar de la Renta en Jill Stuart. Heel simpel doch doordacht, meestal in het goud, maar bovenal supermooi! De lus, knoop en strik zie je overigens weer veel terug in de trends, en op deze manier superstrak en totaal niet ouderwets! Wat betreft de kleuren van het seizoen zag je naast veel goud en kristal ook tropische sferen; materialen als schelp en parel en kleuren als groen, turquoise, oker en roze werden met elkaar gecombineerd. Een ander zomer item dat ook weer uit de kast gehaald mag worden is het enkelbandje. Aloha! Hoewel de grote opvallende sieraden op de catwalks te zien waren, zie ik om mij heen op de beurzen en social media dat ook de minimalistische sieraden het nog steeds heel goed doen. Denk aan de smalle ringetjes, kleine oorbelringetjes en fijne kettinkjes met echte edelsteentjes en diamantjes. Het liefst in het goud en met z’n vele samen gedragen. Kortom; ga er voor! Groot en opvallend of klein maar veel. We mogen weer shinen en laten zien wat we hebben! Wat wil je nog meer als sieraad liefhebber? Chr i ssi e Pepels De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 25

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 26 Vo o r j a a r s b e u r z e n MONDAINE-HORLOGES UITGERUST MET PAYCHIP™ Een aantal Mondaine-horloges zal worden uitgebreid met een PayChip die subtiel zal worden bevestigd binnen een speciaal deel van de Mondaine horlogeband. ABN AMRO gaat samen met vijfhonderd geselecteerde klanten een test doen met het betalen van nieuwe wearables, waaronder ook de Mondaine horloges met PayChip™. ABN AMRO heeft in nauw overleg met PDA Group voor het merk Mondaine gekozen. Mondaine staat bekend als betrouwbaar én innovatief. Indien de pilot succesvol is, dan zal de PDA Group de Mondaine horloges met PayChip™ op de Nederlandse markt distribueren. De nauwe samenwerking met ABN AMRO, Mastercard en DIGISEQ zorgt ervoor dat het product aan alle eisen voor betrouwbare en veilige betalingen voldoet. Door het combineren van vakmanschap, functionaliteit en eenvoud met technologie heeft Mondaine er echter voor gezorgd dat ze trouw is gebleven aan haar iconische Zwitserse roots. Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75, www.pdagroup.nl, J&W-stand: n.n.b. MEER DAN VIJFTIG PROCENT VAN ALLE BETALINGEN ZIJN TEGENWOORDIG CONTACTLOOS. DE OPMARS VAN CONTACTLOOS BETALEN BEPERKT ZICH IN DE TOEKOMST ECHTER NIET ALLEEN TOT DE BETAALPAS EN MOBIELE TELEFOON. DE PDA GROUP EN MONDAINE, BEKEND VAN HET ONTWERP NAAR DE OFFICIËLE ZWITSERSE STATIONSKLOK, SPELEN HIEROP IN MET EEN TECHNIEK VOOR CONTACTLOOS BETALEN. NIEKERK BV PRESENTEERT SIERADENCONCEPTEN TIJDENS OUT OF THE BOX De Dutch Button sieradencollectie is geïnspireerd op de bekende Zeeuwse knopen, maar dan in een modern jasje gestoken. Bij elk van deze hedendaagse sieraden komen dan ook de authentieke Zeeuwse knopen duidelijk naar voren. De sieraden worden nog altijd met de hand vervaardigd en dit maakt elk sieraad uit de collectie Dutch Button uniek. SILVER DIAMOND & SILVER ZIRKONIA Niekerk BV heeft een zeer uitgebreid assortiment vriendschapsringen beschikbaar: de zogenaamde Silver Diamond & Silver Zirkonia ringenconcepten. De ringen variëren in breedte van vijf tot zeven mm voor een bredere keuzemogelijkheid voor consumenten en de damesringen zijn uitgevoerd met één, twee of NIEKERK BV PROFILEERT ZICH TIJDENS OUT OF THE BOX MET EEN AANTAL ONDERSCHEIDENDE SIERADENCONCEPTEN, WAARONDER DUTCH BUTTON, NIEKERK CLASSICS, FILIGRANA EN EEN GROOT ASSORTIMENT VRIENDSCHAPSRINGEN. drie briljanten of zirkonia’s. De relatieringen van zowel Silver Diamond als Silver Zirkonia worden als totaalconcept geleverd, dus met een fraai display en een consumentenbrochure. NIEKERK CLASSICS & FILIGRANA De collectie Niekerk Classics bestaat uit een aantal zeer fraaie zilveren sieraden, zoals colliers, armbanden en oorsieraden die licht geoxideerd of gerodineerd zijn. Tot slot toont Niekerk BV tijdens Out of the Box het Filigrana assortiment. Meer informatie: Niekerk BV Tel. +31 (0)113-745 745 info@niekerkbv.nl, www.niekerkbv.nl Out of the Box-stand: F033

www.rosadiluca.nl Tel.: 045 571 21 01 VT_RDL_518 _RDL.indd 1 30-01-18 12:51 praezise_105x300_NL.indd 1 09.01.18 16:01

info: orfac.nl

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 29 Vo o r j a a r s b e u r z e n In het zilveren sieradenassortiment presenteert Kasius een aantal opvallende nieuwe modellen die verfraaid zijn met zoetwaterparels, maar ook sieraden die duidelijk de laatste trend tonen, zoals een serie met ronde vormen. In het assortiment gouden sieraden heeft Kasius het aanbod dit voorjaar flink uitgebreid. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de groeiende vraag naar gouden sieraden. We zien daar onder meer nieuwe sieraden met diamant, maar ook armbanden, colliers en creolen in bicolor. DE SIERADEN VAN KASIUS KUNNEN DIT VOORJAAR WEER BEWONDERD WORDEN TIJDENS DE JEWELS & WATCHES VOORJAARSBEURS. ONDANKS DE VERBOUWING DIE PLAATS HEEFT GEVONDEN OP DE EERSTE ETAGE VAN TRADE MART, HEEFT KASIUS HAAR OUDE VERTROUWDE PLEKJE BEHOUDEN EN DUS WEET U WAARSCHIJNLIJK ALLEMAAL DE WEG METEEN TE VINDEN NAAR DE STAND. DIT VOORJAAR INTRODUCEERT KASIUS NIEUWE ZILVEREN SIERADEN EN IS ER ZEKER IN HET GOUDEN ASSORTIMENT VEEL VERNIEUWING TE VINDEN. ZET DE TREND MET ASSORTIMENT GOUDEN EN ZILVEREN SIERADEN Kasius Voor meer informatie: L. Kasius Sieraden Tel. 0180-462700 www.l-kasius.nl J&W-stand: n.n.b. De trend van meerdere ronde vormen biedt Kasius zowel in het zilver als in het goud aan Modieuze zilveren set uit Kasius collectie 2018 Elegant en modern zilveren set met zoetwaterparel, waarbij de ronde vorm van de parel ook terugkomt in het glanzende zilveren deel erboven De succesvolle diamanten ringen in bicolor en wit, die verkrijgbaar zijn in diverse steenmaten, zijn nu ook uitgevoerd met pavé gezette diamanten

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4