De Juwelier nr1-2018 Online

BAS VERDONK IS ÉÉN VAN DE VELE AMBASSADEURS VAN DE JUWELIERSBRANCHE. ALS VERMAARD GOUDSMID MET ZIJN PAS GELANCEERDE EIGEN SIERADENLIJN EN AGENT VAN EEN BEKEND MERK PROBEERT HIJ HET AMBACHT VAN GOUDSMEDEN EN SIERADEN IN HET ALGEMEEN IN DE SPOTLIGHT TE PLAATSEN. HIJ HEEFT AL EEN PRACHTIG PODIUM GECREËERD VOOR ZICHZELF, WANT HIJ IS WERKZAAM VOOR ONDER ANDERE DE VOICE OF HOLLAND, LADIES OF SOUL, FASHIONWEEK EN DIVERSE BN’ERS. DAARNAAST IS HIJ ALS COLUMNIST VERBONDEN AAN VERSCHILLENDE MAGAZINES ZOALS ‘VRIENDEN’, ‘GLOSS’ EN DERGELIJKE. WIJ KENNEN BAS ALS IEMAND MET EEN DUIDELIJKE MENING OVER ONZE BRANCHE EN HEBBEN HEM BEREID GEVONDEN ALS VASTE COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER ZIJN MENING TE VERKONDIGEN. HIERONDER LEEST U ZIJN NIEUWSTE COLUMN. Voor menig juwelier zijn de beurzen een stressmoment. Het nieuwe jaar is inmiddels weer in volle gang en de balans over het vorig jaar is opgemaakt. Wat waren de omzetmakers van 2017 en vooral, wat gaan de omzetmakers van 2018 worden? Met de komst van een volledig hernieuwde Trade Mart en Out of the Box is de keuze weer reuze. De juweliers worden overspoeld met een tsunami aan informatie/merken en met die kennis moeten keuzes gemaakt worden. Hebben ze de juiste trends gespot en springen ze daar op tijd in? Welke merken zijn de toekomst en kunnen ze die nog bemachtigen? Men wil vooral de boot niet missen en vooraan in de rij staan. Maar is dat nog wel nodig? Is de consument in ons vak nog wel zo enorm merk gebonden? Of kunnen wij eindelijk weer van ons vak genieten en een persoonlijk advies geven? De kracht die de stenen winkels hebben tegenover het internetgeweld lijkt in het voordeel van de juweliers te zijn. Met frisse moed heb ik mijn eerste bezoekronde van dit jaar, bij omstreeks 45 juweliers, volbracht. De meeste juweliers die ik heb gesproken, kunnen niet aangeven waar de decemberomzet precies vandaan kwam. “Eigenlijk werd er van alles verkocht, er was geen specifiek merk waar de omzet uit kwam. De omzet kwam uit een brede groep”, hoor ik veel. En juist dat vind ik een belangrijke ontwikkeling. Het lijkt erop dat de consument niet alleen voor een bepaald merk binnenloopt. Ze kopen wat persoonlijk is en vooral wat ze mooi vinden. Natuurlijk blijven merken een grote steunpilaar in elke winkel, maar de consument kijkt inmiddels verder. Stijlen en trends worden misschien wel belangrijker dan het label waar het sieraad aan hangt. Trends als de grote oorbel die wordt gedragen in combinatie met eenvoudige gouden colliers met bedeltje bijvoorbeeld. Trends als de grote zilveren ring met edelsteen als statement piece en aan de andere hand de klassieke solitair. Het goudkleurige retro horloge in combinatie met stoere zilveren armbanden. Regels zijn geen regels meer en combinaties worden gemaakt op basis van smaak. Dit is een hemels gevoel voor de goudsmeden en de actieve juwelier. Deze groep ondernemers laat zich informeren door de grote bladen, tv programma’s en social media. Daar waar de vraag de collectie bepaalt. Schakelen zit in hun bloed en daarmee kunnen ze in de slipstream blijven van de snelle consument. Een nachtmerrie voor de ingeslapen juweliers die hangen aan merken en wachten tot de consument daarvoor binnenloopt. De klant verwacht inmiddels namelijk een actieve juwelier. Standaard is geen gewoonte meer. Naast de broodnodige vakkennis moeten we ons dus gaan focussen op inleving en persoonlijk advies. Wij moeten de consument zelf gaan adviseren en stijlen. Er is geen merk meer dat de Heilige Graal is, het is de diversiteit dat de toekomst gaat worden. Reageren op deze column kan via bas@basverdonkjewels.nl Co l u m n Ba s Ve r d o n k Bas Verdonk Stijl en trends De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 71

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4