De Juwelier 1 2020

D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 0 3 C o l o f o n e n D e V i s i e Het was natuurlijk onvermijdelijk en al aangekondigd dat het ooit zou gebeuren, maar nu is het moment daar. Webgigant Amazon richt zijn pijlen op Nederland. Je hoort en leest in de media al veel over de eventuele gevolgen voor retailers en andere online aanbieders naar aanleiding van de komst van Amazon en als we de berichten mogen geloven zijn zeker fysieke retailers de dupe, maar hoe het zich gaat ontwikkelen is natuurlijk afwachten. ‘Online kopen biedt de klant veel voordelen, waaronder gemak, de mogelijkheid tot een goede prijsvergelijking en een vrijwel onbeperkt productaanbod’, is een van de reacties die ik gelezen heb naar aanleiding van de komst van Amazon. ‘Winkels stellen daar nu onvoldoende voordelen tegenover. Veel winkels zijn pakhuizen met een kassa die alleen spullen verkopen die overal te koop zijn.’ Of u zich zorgen moet maken met de komst van Amazon? Wellicht wel. Nagenoeg iedereen koopt tegenwoordig iets van (luxe) goederen online, ook ik. Ik heb zelfs onlangs een online aankoop gedaan van iets, dat ik ook bij een juwelier had kunnen kopen. Ik heb natuurlijk heel veel goede excuses waarom ik het online heb gekocht, maar ik moet toegeven dat ik vooral vanuit ‘luiheid’ de keus heb gemaakt… Nooit meer zal ik iets online kopen wat ik ook bij een juwelier kan kopen, dat beloof ik bij dezen. Er rest mij dan ook niks anders dan een ‘mea maxima culpa’ van ongekende proporties. Het waarom is echter al lang niet meer relevant in dit verhaal. Je hebt online ‘de hele wereld’ binnen handbereik. Je ziet wat er allemaal te koop is. Het gemak dat ik online vond heeft mij verleid het daar aan te schaffen, terwijl het gemak veel dichter bij huis te vinden is natuurlijk. Maar dan moet je wel alle informatie hebben, in dit geval of iets op voorraad is en of je het anders snel kunt krijgen. Om te overleven, zullen fysieke winkels zich (nog) meer op service moeten richten. Wat u kunt doen is het zorgen voor een combinatie van een goede online propositie en fysieke aanwezigheid in de buurt. Hierdoor krijgen klanten nog meer service en gemak en heb je een troef in handen die Amazon niet heeft. Er zijn ook genoeg ‘partijen’ die je willen helpen bij dit verhaal. We noemen een PrismaNote dat juweliers helpt die omnichannel willen werken. “Toon bijvoorbeeld op de webshop alles wat je op voorraad hebt in de winkel. Drie op de vier consumenten kijkt namelijk eerst online, voordat ze naar de winkel komen”, zo vertelt George van Ekeren onder meer. Ik behoor dus tot 75% van die consumenten. Weet ik dat ook weer… “OM TE OVERLEVEN, ZULLEN FYSIEKE WINKELS ZICH (NOG) MEER OP SERVICE MOETEN RICHTEN” De Visie Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit­ gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2020 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4