De Juwelier

D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 1 34 Marije Veerman: “Net als alle andere ondernemers blijven we denken in mogelijkheden en kansen. Afgelopen jaar is een gek, maar qua groei en omzet juist een heel mooi jaar geweest. Nu staat qua verkoop alles nagenoeg stil, maar we proberen het grotere plaatje voor ogen te houden en zien ook voor dit jaar juist kansen voor de branche.” Marius van Harten: “Het was voor Tineke en mij, op het moment dat de winkels dicht moesten half december, even zoeken naar de juiste modus operandi. Veel opdrachten moesten toch klaar gemaakt worden wat we als team gelukkig ook konden doen. Tot de kerstdagen was er daardoor ook nog werk genoeg. Januari is voor ons, als after-sales bedrijf, statistisch gezien de drukste maand van het jaar. Dit jaar viel de omzet bijna in zijn geheel weg. 2020 was een erg goed jaar voor Team Brans, dat geeft dat we qua liquiditeit nog geen problemen hebben. Wel is het zo dat we als ondernemersechtpaar het team ondersteunen door steeds een beetje van onze pensioenvoorziening uit de Holding terug te storten in de werkmaatschappij.” Yoon Hee Schoonderbeek: “Dit is een hele lastige vraag, Wij kunnen eigenlijk helemaal niks als er niks doorverkocht wordt. Waar wij ook mee te maken hebben is dat onze klanten die nog openstaande posten hebben/hadden die ook niet meer betalen en afwachten wat er gaat gebeuren in deze periode.” HOE BLIJF JE JE KLANTEN POSITIEF ONDERSTEUNEN? Marc van Kuijk: “Wij zijn van mening dat deze bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak. Het belangrijkste in deze situatie is dat onze klanten zich gehoord en ondersteund voelen. Voor sommigen is het nu echt een bikkelharde tijd en wij proberen hier als fabrikant rekening mee te houden door hen bijzondere voorwaarden aan te bieden en samen met hen uit te zoeken wat op dit moment het beste werkt voor hun winkel. Wij blijven reclame maken op sociale media en hebben afgelopen maand een leuke voorjaarspromo aangeboden. Ook sturen wij dagelijks consumenten door naar onze klanten.” Yoon Hee Schoonderbeek: “Ik kan natuurlijk alleen maar over mezelf spreken, Wij proberen voor onze dealers onze merken heel zichtbaar te maken op sociaal media zodat de consumenten heel vaak het merk of de sieraden voorbij zien komen. Daarbij hebben wij in de maand december alles verzonden zonder portokosten om de juwelier financieel iets te ontlasten en sneller toch iets te bestellen, al was het maar één product.” Amber Rijnhout: “Wij hebben er voor gezorgd dat onze complete webshop tijdens de lockdown toegankelijk is voor de consument. Je kunt dit zien als een enorme online etalage waar de juwelier gebruik van kan maken. Als de consument zijn keuze heeft gemaakt kan de juwelier dit artikel bij ons bestellen en heeft hij dit gewoonlijk de volgende dag al in huis zodat hij dit gereed kan maken voor afhaal of eventuele bezorging aan huis. Verder hebben wij ervoor gezorgd dat juweliers makkelijk via onze homepage mooie, verzorgde posts kunnen downloaden om deze in te zetten op de social media kanalen. Zo helpen wij hen om zichtbaar te blijven.” Paul Arbeid: “Ik stuur van tijd tot tijd een persoonlijke mail naar alle klanten en heb regelmatig telefonisch contact met klanten die deze aandacht op prijs stellen en even verder willen praten. Oprechte interesse in onze klanten, zonder onszelf op te dringen, vinden wij heel belangrijk. Daarnaast helpen wij klanten op allerlei gebieden waaronder het rechtstreeks versturen van consumentenbestellingen en ondersteunen we de klanten, indien nodig, als er een time-out nodig is, omdat de klant de financiële armslag nu even mist. Wij staan naast onze klanten als partner en zij mogen ervan uitgaan dat ze altijd op ons kunnen rekenen.” Marije Veerman: “We hebben afgelopen periode gebruikt om zoveel mogelijk klanten telefonisch te benaderen. Goed om eens de tijd voor te Zoals niet elke juwelier met elkaar is te vergelijken, zijn ook de bovenstaande leveranciers niet met elkaar te vergelijken. Het enige overeenkomstige dat ze met elkaar hebben, is dat ze op de een of andere manier producten en of diensten aan de juwelier leveren. Door de gesloten deuren aan de ondernemerskant, zagen velen van hen de vraag naar hun producten ook nagenoeg stilvallen. Wij stelden de bovengenoemde personen allemaal dezelfde vragen, die hieronder beantwoord worden. HOE GA JE ALS LEVERANCIER OM MET DE HUIDIGE SITUATIE? Ronen Weisz: “Wij mogen van geluk spreken dat wij twee jaar geleden verhuisd zijn naar een nieuw kantoorpand. In de huidige situatie hebben wij een oppervlakte welke drie keer groter is dan ons vorige kantoor, waardoor ons team gelukkig veilig kan werken. Sinds het begin van de crisis tot nu hebben wij ook een aantal extra maatregelen getroffen in ons kantoor, zoals overal extra pompjes met handgel, verplicht mondkapje dragen als men niet achter het bureau zit, spatschermen bij bureaus waar mensen tegenover elkaar zitten en investeren in een nog beter ventilatiesysteem. Tevens hebben wij de afgelopen tijd gebruikt om ons nog beter in te richten om onze service naar de juwelier te verbeteren. Denk aan een extra inventarisatie, meer fotografie en brochureproductie voor bepaalde merken, verrijking van ons systeem met productspecificaties et cetera. Nu de winkels weer, binnen de toegestane richtlijnen, open mogen is er voor ons als leverancier ook meer perspectief. Het click & collect systeem bij de juwelier was helaas geen succes, omdat de klant ook graag service wil krijgen en producten wil vasthouden en voelen. Onze branche verkoopt niet alleen maar producten, wij verkopen emotie.” Paul Arbeid: “Als leverancier hebben wij geen andere keuze dan op betere tijden te wachten simpelweg omdat wij deze macro economische situatie niet kunnen beïnvloeden. Veel van onze medewerkers werken vanuit huis. Ook onze buitendienst zit gedwongen thuis, maar zij maken zich op afstand verdienstelijk door hand en spandiensten voor andere afdelingen uit te voeren. Wij zitten niet stil en zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de voorjaarscollecties, de Jewels & Watches Retailbeurs die hopelijk in april plaatsvindt, collectieboeken en het optimaliseren van onze B2B webshop. De sfeer is bij ons in ieder geval goed en positief ook omdat wij als familiebedrijf op dit moment continuïteit belangrijker vinden dan rendement . Wij zijn altijd kostenbewust geweest waardoor er geen banen op de tocht staan.” Amber Rijnhout: “We proberen op dit moment vooral mee te denken met de juwelier. De relatiemanagers proberen zo veel mogelijk in gesprek te blijven met onze klanten om zo aan te voelen waar de behoeftes liggen en als wij hierin iets kunnen betekenen zorgen wij hier voor.” A c h t e r g r o n d v e r h a a l “WIJ VERWACHTEN DAT IN APRIL ALLES WEER LANGZAAM OPSTART ZODAT WIJ NOG GENOEG TIJD HEBBEN OM DE OPGELOPEN ACHTERSTAND AAN HET EIND VAN HET JAAR INGEHAALD TE HEBBEN” - PAUL ARBEID

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4