De Juwelier

D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 1 56 I n t e r v i e w s “WE ZIJN ALLE DAGEN GEWOON OPEN GEWEEST EN BEREIKBAAR EN GELUKKIG ZIJN VEEL VAN ONZE KLANTEN ONS BLIJVEN BENADEREN, MAAR HET IS NATUURLIJK NIET WAT HET MOET ZIJN. IK WEET OOK EIGENLIJK NIET WAT JE ANDERS KAN DOEN DAN ROEIEN MET DE RIEMEN DIE JE HEBT, AANGEZIEN ER TOT NU TOE WEINIG ANDERE MOGELIJKHEDEN WAREN DAN HET ONLINE VERKOPEN EN BEZORGEN” -SANDRAVANVALKENGOED HOE GA JE ALS ONDERNEMER OM MET DE HUIDIGE SITUATIE? Tjeerd en Daniëlle van den Mosselaar: “Toen half december de geruchten op gang kwamen dat we wellicht de winkel zouden moeten sluiten, hebben we enerzijds direct samen met het personeel gekeken naar de mogelijkheden die er wellicht zouden zijn: private shopping, de thuisjuwelier en artikelen gratis bezorgen. Anderzijds hebben we de financiën op een rijtje gezet: hoeveel zijn we per maand kwijt, wat hebben we aan inkomsten nodig, wat is onze buffer, waarop kunnen we bezuinigen en hoelang kunnen we het daarmee volhouden? In het verlengde daarvan hebben we de NOW 3 aangevraagd en uit voorzorg afspraken gemaakt met bedrijven over de betaling van facturen. Dat gaf veel rust. We hebben de afgelopen jaren gelukkig ook kunnen sparen, dus we hebben een buffer. Als dit in 2016 was gebeurd, het jaar dat we de zaak overnamen, dan was het financieel gezien veel lastiger geweest. Gelukkig bleek al snel dat we open mochten blijven voor reparaties. Daar hadden we er in december nog meer dan genoeg van.” Margriet Bijholt: “Het was vorig jaar flink schrikken. Wat we als team hebben gedaan is praten met elkaar. Een ondernemer denkt altijd anders dan de werknemer. De lonen en de vaste lasten van de zaak moet de ondernemer blijven betalen. Maar veiligheid en gezondheid gaat voor alles, dus samen met de team hebben we afgesproken hoe we het gingen aanpakken. Een briefje op de voordeur, op alle tafels en balie. Wat de coronaregels zijn en waar de klanten zich aan moeten houden. Spatscherm bij de balie. Handgel en weggooidoekjes bij de voordeur. Klanten moeten verplicht mondkapjes op en niet meer dan zes personen als klant. Als ondernemer ga je dingen ondernemen wat bij de huidige situaties past.” René van Geelen: “Juist als ondernemer - en dat gaat voor ons als bedrijf al terug sinds 1904 – moet je dus niet alleen kijken hoe hoog de bomen kunnen groeien, maar ook kijken naar wat zou kunnen gebeuren. En kijkend naar wat er is gebeurd de afgelopen periode sturen we de winkel op cijfers zowel qua voorraden alsmede de daarmee samenhangede financiële zaak. Ook proberen we een beetje te genieten van de extra vrije tijd, want qua overuren zit ik na 30 jaar wat in de plus.” Marijke Mul: “Ik heb vier jaar geleden het concept Sieraad Laten Maken in de markt gezet. Hierin heb ik een heel groot bereik in heel Nederland weten te bereiken en de laatste maanden merk ik dat ook de consument in België interesse laat zien. Wij hebben voor de tweede lockdown een groei in opdrachten gehad van 25% ten opzichte van de orderportefeuille voor de eerste lockdown. En hebben hierdoor niet eens aanspraak kunnen/hoeven maken op de steun welke door de overheid is geboden. Ik zeg al jaren: “ik zou zonder winkel kunnen, ik kan echter niet zonder klanten/afspraken”.” Sandra van Valkengoed: “Door zo goed en zo kwaad als het kan ons aan te passen en door te gaan. We zijn alle dagen gewoon open geweest en bereikbaar en gelukkig zijn veel van onze klanten ons blijven benaderen, maar het is natuurlijk niet wat het moet zijn. Ik weet ook eigenlijk niet wat je anders kan doen dan roeien met de riemen die je hebt, aangezien er tot nu toe weinig andere mogelijkheden waren dan het online verkopen en bezorgen. Wat we natuurlijk gedaan hebben en ook erg gewaardeerd werd, vooral in december bleef het daardoor relatief druk. In januari en februari was de noodzaak natuurlijk een stuk minder. Gelukkig is nu het winkelen op afspraak mogelijk en ik merk dat daar bij ons meteen veel op gereageerd wordt en afspraken worden geboekt. We hebben al vanaf het begin van de corona tijd onze website verder aangepast en daar ook een afspraakmodule toegevoegd zodat we het aantal klanten konden reguleren. Vooral voor het gaatjes prikken was en is dat ook nu weer een uitkomst gebleken. Na de persconferentie van vorige week (dinsdag 23 februari red.) weten mensen deze afspraakmodule ook gelijk te vinden voor het personal shoppen.” HOE BLIJVEN JULLIE IN CONTACT MET JE KLANTEN EN HOE LAAT JE JEZELF ZIEN MOMENTEEL? Tjeerd en Daniëlle van den Mosselaar: “We communiceren veel via social media, vooral Facebook en Instagram. Sinds 2016 hebben we veel aandacht besteed aan het werven van klanten en daar hebben we nu een voordeel van. De avond van de persconferentie hebben we een filmpje online gezet met daarin de boodschap dat we dicht moesten, maar dat we niet gesloten zijn. Dat we cadeautjes zouden gaan bezorgen, reparaties gewoon door zouden gaan en dat we vertrouwen hadden in een goede afloop. Daar werd heel veel op gereageerd en al snel kwamen de bestellingen binnen. We hebben veel vaste klanten die ons de omzet gunnen en niet zo snel online gaan bestellen. Nu bellen, appen of mailen klanten met ons. Het was even omschakelen om nu alles met je mobiel te doen en overal foto’s van te maken, om pakjes op een logische manier klaar te zetten voor bezorging, maar het is gelukt.” Margriet Bijholt: “We hebben sinds 1 december 2020 twee nieuwe personeelsleden die nu niets anders doen dan onze juweliersproducten onder de aandacht brengen en te verkopen via beeldbellen, whatsappen, e-mailen of middels Facebook-berichten. Alles gaat op afspraak en bestellingen worden opgehaald of bezorgd. Je gaat anders denken om mensen te bereiken op een veilige manier. Verder zijn we heel actief op Facebook en zien we veel verkeer op onze website.” René van Geelen: “Wij zijn op alle kanalen te vinden via internet en dagelijkst in de winkel aanwezig via de telefoon. Ook ons extra grote buitenbord is vernieuwd met posters waarop wij de openingstijden communiceren en wat wij mogen laten zien. We posten wat meer op de verschillende kanalen zoals Facebook en Instagram en zorgen dat de website zo goed als mogelijk is bijgewerkt.” Marijke Mul: “Al meer dan 20 jaar werk ik op afspraak. Klanten willen aandacht en dan vooral de aandacht waarin ze over zichzelf kunnen vertellen. Het gaat niet zo zeer om hoe het sieraad eruit ziet, het gaat erom of het sieraad aansluit bij hun verhaal en hun behoefte. Juist door die gesprekken met mensen te voeren, komen ze volledig tot hun recht. Als goudsmid en juwelier merk ik dat mensen juist nu “fysiek” geld willen uitgeven. Daarnaast komen emoties van klanten juist nu aan het licht.” Sandra van Valkengoed: “We hebben onze website en social mediakanalen waar we dagelijks berichten op plaatsen. Op die manier laten we continu zien wat onze collectie is en wat we kunnen maken in onze werkplaats. Natuurlijk zijn we ook “normaal” goed bereikbaar: dus de telefoon. Ook via whatsapp zijn we goed bereikbaar. We hebben onze email nieuwsbrief en adverteren veel online, deze

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4