De Juwelier

69 D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 1 Crisis definieert wie je bent als ondernemer en niet als alles pais en vree is. De Japanse taal kent niet het woord ‘crisis’, maar (‘kiki’) bestaande uit twee symbolen die ‘gevaar’ en ‘kans’ betekenen. Laat deze crisis dus een kans zijn! GEORGE VAN EKEREN U bent geen juwelier geworden om een website te beheren, maar digitale verkoop hoort er tegenwoordig helemaal bij. Dit is (helaas) niet tijdelijk in verband met corona, maar een essentieel onderdeel van elke toekomstbestendige juwelierszaak. Waarom? Het is de manier hoe mensen tegenwoordig communiceren. De klant opent 100 keer per dag zijn of haar smartphone en heeft toegang tot oneindig veel informatie. Daarom is het niet meer vanzelfsprekend dat de consument naar de winkel komt. Hoe ga je hiermee om als je geen e-commerce expert ben? Ik ben ervan overtuigd dat juist de juwelier met een fysieke winkel ook online meer kans van slagen heeft dan de gemiddelde webshop. Een webshop is niet zo bijzonder. Het gaat om een plaatje, prijsje en bestelknopje. Natuurlijk bagatelliseer ik, want je kan er fulltime mee bezig zijn. Ondanks dat kan je als juwelier met het juiste gereedschap veel meer bieden. Zie het daarom niet als geduchte concurrent, maar ga er zelf mee aan de slag en combineer het met uw onderscheidende factoren. Toon bijvoorbeeld (automatisch) uw winkelvoorraad online en biedt ‘bezorging binnen een paar uur’ aan in de buurt. Biedt daarnaast online diensten zoals graveren, inkorten van horlogebanden en cadeauverpakking aan. Ook heeft u een prachtige locatie om authentiek beeldmateriaal te maken en te delen op Social Media en in nieuwsbrieven. Kan een klant u daarnaast al met één klik bereiken via telefoon, e-mail of WhatsApp? Op de lange termijn kan de juwelier die online en offline combineert het winnen. Hij is in staat om consumenten het meeste gemak en service te bieden. Ook zie je nu grote veranderingen omtrent privacy die in het voordeel zijn van de juwelier. Zo was het enkele jaren geleden eenvoudig om bezoekers online te traceren, maar tegenwoordig krijgt de consument hier steeds meer controle over. Een echte relatie met de klant wordt dus ook online steeds belangrijker. Start daarom vandaag nog met het verzamelen van klantgegevens en biedt uw producten en diensten online aan als een echte omnichannel juwelier. DAVID RAKERS Op Netflix is een serie te zien over Harry Selfridge, een Amerikaan die in 1909 in hartje Londen het eerste warenhuis van Engeland opent. Wat mij zo treft in deze serie, is de enorme weerstand van retailers en aan de andere kant de opwinding van de consument die maar al te graag dit nieuwe fenomeen-warenhuis bezoekt. Waarom geef ik het voorbeeld over Harry Selfridge? Twee redenen. Nummer één: iets nieuws beginnen is altijd oncomfortabel, vraagt doorzettingsvermogen en lef. Dat laat deze serie zien. Nummer twee, en nu richt ik me tot de juwelier-ondernemer: juist ten tijde van grote onzekerheid, zoals COVID-19 en lockdown, wordt er door klant en medewerker een beroep gedaan op uw creativiteit, flexibiliteit en lef. Om het nog scherper te stellen, als ik kijk naar online verkoop: u had al zes jaar geleden iets van een webshop naast winkelverkoop moeten hebben! Dit ‘roep’ ik als columnist al een hele lange tijd (lees de vorige magazines), want ik ben een reformist! Ik schat dat zo’n 60% van de juweliers te laat is gestart met online verkoop! Diegenen die wel op deze ‘online bus’ zijn gestapt, plukken nu de vruchten (en omzet) van online verkopen. Terug naar e-commerce oftewel ‘De online juwelier’. Onderstaand geef ik aantal tips: De online webshop starter: 1. Ga surfen, onderzoek webshops van collega-juweliers, neem contact op en stel vragen! 2. Vraag hulp aan professionals (of je kinderen, die weten alles) 3. Kies een online webshop platform zoals shopify.nl, jimdo.com of Strato.nl 4. Kies een betaalplatform zoals PayPal, iDeal en/of Visa 5. Zorg voor mooi beeldmateriaal en wees zuinig met tekst 6. Begin klein, bouw langzaam uit, ‘voel’ je online klanten aan en leer/ken je cijfers De online webshop voor gevorderden: 1. Word je webshop goed/snel gevonden (SEO-optimalisatie) 2. Laad je webshop snel genoeg (na 4 seconden klikt men weg) 3. Responsive (word je webshop goed weergegeven op elk toestel, zoals smartphones) 4. Heb je goede conversies (men bezoekt, koopt en klikt niet weg) 5. Vertrouwen bouwen (privacy en webshop keurmerk) 6. Kan de klant reviews plaatsen (creëert mond op mond) 7. Ken je doelgroep en behoeften (customer journey) 8. Klant koopt niets, verlaat de webshop, win back via Facebook (remarketing) 9. Zet landingspages in voor speciale events en acties Tot slot, voor beide groepen heb ik een waardevol advies. Koop het boek “Een eigen webwinkel voor Dummies”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4