De Juwelier

73 D e J u w e l i e r n r 1 2 0 2 1 we bijvoorbeeld van Niessing als eerste ter wereld een shop-in-shop corner hebben, en ook de merken Henrich & Denzel en Schaffrath presenteren we breed in hun eigen corner, waardoor we de beleving van het merk beter kunnen laten zien, en een grote keuze in producten kunnen bieden.” VOORBEREIDING In totaal geeft Joël aan wel twee jaar bezig te zijn geweest met de voorbereidingen, verbouwing en verhuizing naar het nieuwe pand. “In die tijd zijn we bewust bezig geweest met samenstellen van het merkenpakket, heb ik onze visuele identiteit vormgegeven, onze uitstraling bepaald en online doorgetrokken, de uiteindelijke overname van het bedrijf afgerond en is natuurlijk de fysieke verbouwing gerealiseerd. Al met al een heel traject, maar het was het dubbel en dwars waard. We zijn toekomstbestendig nu, daar ben ik heilig van overtuigd. We zitten natuurlijk midden in een hele heftige crisis, maar toch zie ik de toekomst rooskleurig in, mede doordat we deze stap hebben genomen.” OPENING De opening lijkt misschien alweer een tijd geleden, maar Joël kijkt nog steeds met veel plezier terug op dat heugelijke feit. “Het was memorabel, een echte mijlpaal en iets wat ik één keer verwacht mee te maken, want we gaan hier als het aan mij ligt nooit meer weg. Naast het feit dat het de opening van het nieuwe pand was, was het ook het officiële moment waarop het spreekwoordelijke stokje aan mij werd overgedragen. Er was een speech van mijn opa en moeder, die heel mooi en emotioneel waren, en verder vond ik de aanwezigheid van de burgemeester die de opening voor zijn rekening nam geweldig. We zijn in totaal wel helaas maar anderhalve dag open geweest, want toen werd de lockdown aangekondigd. Ik ben wel blij dat we het gedaan hebben, want we laten zo wel zien dat we er zijn om te blijven en het straalt vertrouwen uit. Dit voelt als de officiële start en laten we hopen dat we ook snel weer mensen mogen ontvangen in onze winkel, want er zijn nog genoeg klanten die het eindresultaat niet hebben kunnen zien”, zo besluit Joël. gaan leggen op een eigen atelier om daar onze klanten te kunnen helpen met het ontwerpen en maken van de gewenste sieraden. Ik mocht mijn ideeën uitwerken en ik bracht een frisse blik mee. Daarbij heb ik een hele nuchtere opvoeding meegekregen. Niet lullen maar poetsen, dat principe. We investeren onze winst terug in de zaak en zo creëer je een gezond bedrijf, wat er nu ook staat. We doen geen gekke dingen, maar er is wel een duidelijke visie.” En die visie is dus gestaafd op het persoonlijk maken van de benadering, beleving, een onderscheidend en hoogwaardig aanbod en een hoge mate van service bieden. “We hebben momenteel twee vaste goudsmeden in dienst waarbij we een derde werkbank hebben waar een stagiaire werkt. Met deze vakmensen kunnen we maatwerk bieden en elk gewenst sieraad creëren. Dat is de meerwaarde; de expertise die we in huis hebben en kunnen voldoen aan de wens van onze klanten. We worden dan ook goed gevonden door mensen uit de wijde omtrek.” TAXATIE Naast Juwelier De Tijd, is Joël zelf ook werkzaam als taxateur. Met Taxatiebureau Rothuis brengt Joël zijn passie voor taxatie van juweliersartikelen in de praktijk. “We voeren taxaties uit ten behoeve van verzekeringsdoeleinden, maar ook voor de taxatie van juwelen voor collega juweliers worden we regelmatig benaderd. Ik vind zelf het taxeren het leukste wat er is. Dat komt denk ik ook doordat ik al van jongs af aan omringd ben door antieke stukken en mee mocht naar internationale beurzen. Zo is mijn interesse gegroeid en het is leuk dat ik dat werk nu kan combineren met het werken in de winkel.” ONDERSCHEIDEN Je mag wel stellen dat Joël ondanks zijn jonge leeftijd van 28 jaar, het nodige heeft meegemaakt als ondernemer. “Twee crisissen, een verbouwing van dit pand en de verhuizing”, zo somt hij zelf even snel op. “Het is zeker het afgelopen jaar enerverend geweest. Afgelopen zomer heb ik de zaak helemaal overgenomen en heb ik het groeiplan doorgezet. Het eerste doel was om een nieuw pand te betrekken en onze beide zaken samen te voegen, want de winkel en de trouwringenboetiek waren nog op twee aparte locaties terug te vinden. Daarbij wilden we de beleving in de winkel verhogen om ons te blijven onderscheiden van online aanbieders. Je ziet en merkt dat mensen zich niet alleen meer oriënteren online, maar dat daar ook een groot deel van de aankopen plaatsvinden. Wij hebben daarom besloten om beleving, service, aanbod en kwaliteit tot onze speerpunten te maken om ons te onderscheiden.” MERKEN Joël vond een prachtig pand in het Doetinchemse Lyceumkwartier (Burgemeester van Nispenstraat 1-03), dat volledig voldeed aan zijn wensen. “We konden onze twee winkels samenvoegen, en dan nog hadden we twee keer zoveel vierkante meters tot onze beschikking om onze producten mooi te presenteren en ons atelier ruim op te zetten. Daarnaast hebben we dus ook veel tijd en aandacht besteed aan de samentelling van onze collectie, bestaande uit designmerken met een gelijkende stijl in het hogere segment. Deze merken hebben we ontdekt op internationale beurzen in Vicenza, München, Bazel en Las Vegas. Als we kiezen voor een samenwerking met een merk, dan gaan we ook de diepte in. Dat houdt in dat

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4