De Juwelier nr 1 2023 Online

DE JUWELIER NR 1 2023 95 COLUMN MOOD MEDIA. DE CONSUMENT VERWACHT VERRAST TE WORDEN ALS ZIJ OF HIJ EEN WINKEL BINNENSTAPT. BELEVING IS EEN WOORD DAT NIET MEER WEG TE DENKEN IS ALS HET OM ONDERNEMERSCHAP IN DE RETAIL GAAT. MAAR HOE ZORG JE VOOR EEN POSITIEVE KLANTBELEVING? MOOD MEDIA IS EEN SPECIALIST OP DAT GEBIED EN INTERNATIONAL MARKETING COORDINATOR CLAUDINE PICKARD GEEFT IN IEDERE UITGAVE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER TIPS OVER HET CREËREN VAN EEN FYSIEKE WINKELBELEVING VOOR DE CONSUMENT MET BEHULP VAN MUZIEK, BEELD, GEUR EN TECHNOLOGIE. Luxury retailers lopen vaak voorop als het gaat om gepersonaliseerde klantbelevingen in fysieke winkels. Eén-op-één klantenservice en VIP-behandelingen door deskundige verkoopadviseurs zijn al lang een wezenlijk onderdeel van de luxe winkelstrategie. De hoogwaardige service voldoet aan de eisen van de hedendaagse consument die simpelweg niet online aangeboden kunnen worden. Hoewel een bovengemiddelde klantenservice en advies op maat essentieel zijn, is dit nog maar het begin als het gaat om het creëren van een winkelbeleving die inspireert en de klantbeleving naar een nieuw niveau tilt. In de juweliersbranche, koopt de consument niet alleen een sieraad of horloges, maar ook een gevoel van exclusiviteit en de belofte van hoogwaardig vakmanschap. Het prestige van een luxe label of een uitzonderlijk product alleen is geen garantie meer voor een succesvol winkelbezoek. De sleutel? Een marketingstrategie die zich richt op het creëren van belevingen. De juiste combinatie van in-store media (alle fysieke communicatiemiddelen in de winkel) zal namelijk bijdragen aan een volledige merkbeleving die op een zintuiglijk én emotioneel niveau contact maakt met de consument. Hoe? Bijvoorbeeld door muziek af te spelen wat past bij het merk, of visueel aantrekkelijke content af te spelen via digital signage. Zelfs de juiste geur kan onmiddellijk de aandacht van de shopper trekken en ervoor zorgen dat een winkel een complete beleving biedt en als meer dan een simpele verkoopruimte wordt gezien. Belangrijk hierbij is in-store media-oplossingen niet te beschouwen als afzonderlijke gereedschappen, maar als één geheel. Wanneer alle zintuigen van de consument in samenhang worden aangesproken, zal dit bij hem of haar positieve herinneringen oproepen en nieuwe creëren. Focussen op de merkidentiteit in de winkel lijkt misschien overdreven, maar het is precies wat de consument vandaag de dag gewend is. Door een merkbeleving te creëren zonder druk om daadwerkelijk iets te kopen, wordt er een interactie met een merk gecreëerd buiten de gebruikelijke koop-verkooprelatie om. Het gevolg is een grotere loyaliteit op lange termijn. Ondanks online verkoop, lijdt het geen twijfel dat, vooral voor luxe retail, het creëren van een beleving essentieel blijft voor de toekomst van de fysieke winkel. In de volgende columns gaan we dieper in op de verschillende in-store media-oplossingen, te beginnen met muziek. Hoe draagt muziek bij aan de winkelbeleving? Welke muziek past het beste bij welk merk? En hoe zorg je voor een afspeellijst met genoeg afwisseling? DE WINKELBELEVING NAAR EEN HOGER NIVEAU TILLEN Claudine Pickard COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4