De Juwelier nr 1 2023 Online

DE JUWELIER NR 1 2023 98 IN DEZE DOORGEEFCOLUMN GEEFT EEN VAKMAN OF -VROUW ZIJN OF HAAR VISIE OP DE BRANCHE EN TOELICHTING OP ZIJN OF HAAR WERKZAAMHEDEN. WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN? WAAR GAAT DE BRANCHE NAARTOE? LEES HET HIERONDER. BART MILIKAN STELDE INONZE LAATSTE EDITIE CARLO SCHILDER VAN JUWELIER SCHILDER-VLUGT UIT VOLENDAM DE VRAAG: HOE HEBBEN ZIJ ZICHZELF OPNIEUW UITGEVONDEN NA HET GROTENDEELS WEGVALLEN VAN HET TOERISME IN DE CORONA TIJD? “HET ANTWOORD OP DE VRAAG VAN ONZE BEVRIENDE COLLEGAJUWELIER, BART MILIKAN VAN JUWELIER VAN DER WEERD-JANSSEN IN ZEIST, HOE WIJ ONS OPNIEUW HEBBEN UITGEVONDEN NA HET GROTENDEELS WEGVALLEN VAN HET TOERISME IN DE CORONA TIJD, IS EIGENLIJK AL DEELS DOOR BART ZELF BESCHREVEN.” WAT CARLO DAARMEE BEDOELT VERTELT HIJ HIERONDER. Circa zeven jaar geleden besefte ik me dat je geen sterrenrestaurant en snackbar tegelijk kunt zijn. We hadden op dat moment maar liefst dertig horlogemerken, wilden zo veel mogelijk keuze bieden, maar het was niet te doen. We zijn toen direct begonnen met het afbouwen van merken en met de sterke merken verder gegaan. Direct was een duidelijke omzetgroei zichtbaar bij die merken. Ook werden wij steeds vaker door klanten erop gewezen hoe belangrijk internet was geworden. Klanten vertelden ons dat men op Google zocht naar een specifiek horloge, waar het horloge verkrijgbaar was en waar men het kon passen. Hierdoor werden juweliers elders in het land zichtbaar, terwijl wij het model ook op voorraad hadden. Gelukkig namen sommige klanten nog wel de moeite om eerst nog even dichterbij te kijken en ons te bellen of mailen. Hoeveel mensen zijn ons wel niet voorbij gereden? Met deze info ben ik toen aan de slag gegaan om een virtuele etalage (webshop) op te zetten en hierdoor meer bekendheid te creëren. Toen in 2020 de wereld werd getroffen door de pandemie en het toerisme volledig stil legde, waren wij al druk bezig met het specialiseren, lees: minder merken, maar meer aandacht aan de sterkere overgebleven merken en tevens het uitbreiden en verbeteren van onze website. Hieruit ontstond een situatie dat wij aan ene kant een sterke omzetgroei doormaakten, maar dat er aan de andere kant een behoorlijk stuk omzet wegviel. Gelukkig voor ons was die groei zo sterk, dat wij het volledige verlies van het toerisme konden opvangen en onze groei konden doorzetten tijdens de coronaperiode zonder het toerisme. Deze weg zullen wij blijven volgen. We zien het toerisme bijtrekken, maar zullen er geen focus op leggen. Meer bekendheid zien te krijgen in Noord-Holland en eventueel verder, dat geeft ons meer stabiliteit en bevalt me een stuk beter met de huidige onrust in de wereld. Graag geef ik het stokje door aan mijn goede vriend en collega-juwelier Mario Schagen van Juwelier Schagen uit Spanbroek. Samen hebben we op de Horlogemakersvakschool gezeten in Hoorn, kennen elkaar al bijna 40 jaar en delen we de passie voor het vak. Mario is jaren geleden heel ziek geweest en dat heeft zijn weerga op de zaak gehad. Aan hem stel ik de vraag: hoe heb je je kunnen herpakken en met de winkel weer de weg omhoog kunnen vinden? “JE KUNT GEEN STERRENRESTAURANT EN SNACKBAR TEGELIJK ZIJN” Doorgeefcolumn Bart Milikan COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4