De Juwelier nr 1 2023 Online

Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Maar t 2023 | 23 e j aargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Jewels & Watches Retailbeurs Coverstory Alpina gaat met iconische designs wederom de wereld veroveren

D A N I S H D E S I G N . C O M I N S P I R E D B Y S C A N D I N A V I A S I N C E 1 9 8 8 S E R I E S Distributor Benelux +31 (0)20 6794633 • info@weiszgroup.com • Jewels & Watches - stand 233

DE JUWELIER NR 1 2023 3 Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. COLOFON EN DE VISIE De Visie In mijn beroep als hoofdredacteur, is het niet mogelijk om altijd ‘aan te staan’. Dat wil zeggen dat ik niet instant creatief teksten kan schrijven als het iemand anders uitkomt. Het is een proces dat af en toe wel wat tijd nodig heeft. Gelukkig heb ik die tijd doorgaans ook wel, want er is niemand die mij achter de broek aanzit dat ik on the spot een leuke, creatieve, informatieve tekst moet schrijven. Maar toch voel je wel druk om leuke verhalen te maken en mede door mijn ervaring en opleiding lukt het mij doorgaans in ieder geval om de verhalen die ik in gesprekken hoor, te vertalen naar de artikelen die de juiste boodschap bevatten. Maar in hoeverre is mijn baan nog zeker in de toekomst? Met de opkomst van allerlei nieuwe technieken en de komst van artificial intelligence (AI) is er al een voorschot genomen op het automatiseren van mijn werk. Wellicht heeft u er al iets over gelezen of over gezien, maar steeds meer mensen maken gebruik van ChatGPT. Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vakt i j ds chr i ft voor de tota l e juwe l i er s - en b i j outer i ebranche | Maar t 2023 | 23 e j aargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Jewels & Watches Retailbeurs Coverstory Alpina gaat met iconische designs wederom de wereld veroveren Dit is misschien wel de meest indrukwekkende AI van dit moment. Het is een slimme chatbot die in heel natuurlijke taal met je kan praten en allerlei complexe opdrachten met gemak uitvoert. Veel klantenservices maken al gebruik van dergelijke systemen om online antwoord te geven op prangende vragen, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Maar ChatGPT kan meer: het maakt op basis van jouw input, hele teksten die te gebruiken zijn voor marketing- en communicatiedoeleinden. Het is zelfs al zover ontwikkeld, dat scholieren massaal hun boekverslagen, scripties en dergelijke laten schrijven door de kunstmatige intelligentie. Ik las laatst al dat een school ervoor koos om deze verslagen weer met de hand door leerlingen te laten schrijven, maar de nieuwe generatie is veel te slim: een scholier had een 3D printer gekoppeld aan ChatGPT om zijn boekverslag te laten schrijven. Techniek staat voor niets meer en zal ons leven gemakkelijker gaan maken, maar of het ook mijn werkzaamheden gaat vervangen? Ik hoop en denk van niet. De gemakken van technologische en artificiële innovaties maken u leven als juwelier ook makkelijker. Hoe fijn is het dat u nu al gebruik kunt maken van een chatbot die op uw site klanten te woord kan staan als ze vragen of u een bepaald model op voorraad heeft. En dat deze kunstmatige intelligentie dan het gesprek aangaat een aangeeft dat het er nu niet is, maar als ze willen dat het meteen besteld kan worden en de volgende dag bezorgd wordt. Het is allemaal nú al mogelijk. Maar uw fysieke werk is niet te vervangen door artificiële alternatieven. Online vind je geen beleving, kun je niets aanraken, voelen en zien zoals het daadwerkelijk is. Augmented reality biedt wel al opties om een horloge of sieraad om je pols, hand, vinger of nek te zien, maar geeft dat de realiteit weer? Nee zeker niet. Het kan jouw klant er misschien wel toe zetten om iets in het echt te willen zien. Dan is het dus een verlengstuk van de verkoop en biedt het opties. De ontwikkelingen gaan wel in de hoogste versnelling door. Op technologisch gebied gebeurt er zoveel, dat je bijna zou vergeten dat er nog zoiets ‘traditioneels’ als de Jewels & Watches Retailbeurs plaatsvindt binnenkort. Gewoon een fysieke plek, waar je onder een dak een groot deel van de nieuwe collecties en laatste trends kunt zien van diverse bedrijven en merken. Hoe ouderwets wil je het hebben? Het kan mij voorlopig even niet ouderwets genoeg… TECHNIEK STAAT VOOR NIETS MEER EN ZAL ONS LEVEN GEMAKKELIJKER GAAN MAKEN

DE JUWELIER NR 1 2023 4 INHOUD P. 10 INTERVIEW Wij denken dat iedere juwelier op dit moment wel op zoek is naar een sieradenmerk met een duidelijk onderscheidend vermogen, waar kwaliteit leidend is en service zeer hoog in het vaandel staat. Sandra Kleinmann verwezenlijkte alweer meer dan tien jaar geleden - onder aanmoediging van haar partner Michel Kotek - haar droom met het starten van een eigen groothandel. P. 16 COVERSTORY Alpina maakt weer indruk met hetgeen het dit jaar exact 140 jaar geleden mee begon: het maken van betrouwbare, sportieve, Swiss made horloges. De Zwitserse horlogefabrikant is gevestigd in Genève en valt onder de paraplu van Frederique Constant Group. Met zoveel horloge-expertise achter zich, gaat Alpina dit jaar een herlancering maken. P. 28 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Van zondag 12 tot en met dinsdag 14 maart is de eerste verdieping van het Beatrixgebouw in Trade Mart Utrecht weer ‘the place to be’ voor de gehele juweliersbranche in Nederland en België. Wij blikken uitgebreid vooruit op de komende Retailbeurs en beschrijven wat u als bezoeker kunt verwachten. P. 38 SGS FABRIEK Wij spreken met Bas Stijnis over alle ontwikkelingen rondom SGS Fabriek. “We hebben samen met onze partners een geweldig 2022 gehad en we hopen natuurlijk dit jaar op hetzelfde. We hebben in ieder geval een grote hoeveelheid aan noviteiten en om aan alle vraag te voldoen, hebben we flink geïnvesteerd in ons machinepark”, aldus Bas. 10 16 28 38

DE JUWELIER NR 1 2023 5 P. 46 PAS DIAMONDS Met het oog op hun aankomend 50-jarig bestaan kijkt Pas Diamonds naast het verleden, ook goed naar de toekomst. Pas Diamonds staat in Nederland bekend om hun uitgebreide collectie, hoogwaardig assortiment en om de persoonlijke en snelle service en dat wil de huidige én nieuwe generatie ook zo houden. P. 56 DOMINO Het sieradenaanbod van Drijfhout neemt ongekende proporties aan met de reeks uitbreidingen die niet op een hand te tellen zijn. De Engelse sieradenfabrikant Domino behoort sinds vorig jaar ook tot dat assortiment en is een bekende naam wereldwijd. P. 86 ELEPHANT REFINERY De enige edelmetaalraffinaderij in ons land is terug te vinden in het NoordHollandse Slootdorp. Elephant Refinery is een specialist in afvalverwerking en recycling van edelmetalen en verwerkt (sloop)goud, sieraden, dentale producten en elektronica om er zuiver goud en andere edelmetalen uit terug te winnen. P.96 WSBDESIGN.COM WSBDESIGN.COM heeft haar meerwaarde al vaker getoond in de retailwereld en de meest recente projecten tonen het vermogen van de specialisten van de interieurbouwer aan om zich aan te passen aan de specifieke wensen van hun klanten. Nathalie en Bob van Juwelier Maas vertrouwden voor de realisatie van hun nieuwe winkel ook op de specialisten van WSBDESIGN.COM. 46 56 86 96

DE JUWELIER NR 1 2023 6 NIEUWS Het gebrek aan goed gekwalificeerd personeel is een probleem dat verder reikt dan alleen onze branche, maar dat neemt niet weg dat veel juweliers met hun handen in het haar zitten wat betreft hun personeelsbestand. Zodoende krijgen de mensen verbonden aan ZadkineVakschool Schoonhoven (ZVS) vaak de vraag: “Hebben jullie niet nog mensen voor ons?”. Natuurlijk zijn er jaarlijks afgestudeerde mensen van de verschillende opleidingen, maar om op korte termijn in te spelen op individuele en specifieke wensen van juweliers en studenten, biedt ZVS de BBL-opleidingen Medewerker Juwelier en Juwelier (ondernemer) vanaf dit schooljaar ook aan in een maatwerktraject met flexibele instroom op niveau 4. Daardoor ben je drie dagen per week in de praktijk aan het werk bij een juwelier en ga je één dag naar school om theoretisch, maar ook praktisch onderwijs te volgen dat op maat geschreven is. Monique en Pascal vertellen daar meer over in deze aflevering van De Juwelier podcast die nu te beluisteren is. De podcast vindt u op www.dejuwelier.biz en verder op Spotify en andere streamingsdiensten SPECIALE AFLEVERING DE JUWELIER PODCAST MET VAKSCHOOL SCHOONHOVEN DIT JAAR GAAT VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER VAKER SPECIALE PODCAST AFLEVERINGEN OPNEMEN MET DIVERSE MENSEN UIT DE BRANCHE. WAAR WIJ VORIG JAAR AL EENS EEN UITZENDING HEBBEN GEMAAKT OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS, KUNT U NU LUISTEREN NAAR EEN EXTRA AFLEVERING OMTRENT DE ZADKINE VAKSCHOOL SCHOONHOVEN. MONIQUE KONST-KURSTJENS EN PASCAL VAN HAREN ZIJN BEIDEN DOCENT BIJ VAKSCHOOL SCHOONHOVEN EN VERTELLEN ONDER MEER OVER DE NIEUWE RICHTING DIE DE VAKSCHOOL IN IS GELSAGEN MET HET INTRODUCEREN VAN DE BBL-OPLEIDINGEN MEDEWERKER JUWELIER EN JUWELIER (ONDERNEMER) IN EEN MAATWERKTRAJECT MET FLEXIBELE INSTROOM. Met Barbara Holsink haalt Bredemeijer Group veel nieuwe kennis en ervaring in huis; ze heeft diverse functies bekleed bij FMCG-organisaties op het gebied van personal care. Barbara Holsink wil met Bredemeijer Group doorgroeien vanuit de gezonde basis die is gelegd: “Met één team staan we door één duidelijke taak. We bieden ‘Design for every day’ door uit te blinken in innovatie, kwaliteit en design. We willen excelleren als handelspartner en groeien in zowel binnen- als buitenland door nóg meer het verhaal over onze merken te vertellen. Daarbij speelt duurzaamheid een grote rol.” BARBARA HOLSINK NIEUWE CEO BREDEMEIJER GROUP BARBARA HOLSINK IS BENOEMD TOT NIEUWE CEO VAN DE BREDEMEIJER GROUP. HOLSINK VOLGT DE HUIDIGE CEO ROB HUNNEKENS OP, DIE MET PENSIOEN GAAT.

BETTER STARTS NOW Constructed for champions. Real passion and strong performance meet sporty design. The new Racer Chronograph – powered by light. citizenwatch.eu Visit us on the Inhorgenta from 24.02.23 - 27.02.23 Booth: A1/202

DE JUWELIER NR 1 2023 8 NIEUWS “Met de verhuizing bieden we nog meer INOVA-feeling en kunnen we eindelijk meer merken de ruimte geven om zich te presenteren. Onze exposanten kunnen zich verheugen op een innovatief beursconcept tegen een eerlijke prijs-prestatieverhouding en profiteren van heel veel voordelen die een internationale beurslocatie biedt”, zegt Jens Frey, Managing Director van de organiserende MUVEO GmbH. SEGMENTERING Vanaf het begin in 2018 was het doel van de INOVA COLLECTION om een toonaangevend beursconcept voor de gehele juweliersbranche op de markt te brengen. Met de verhuizing naar een nieuwe locatie zet de organisator ook een duidelijke segmentering in en onderstreept daarmee de behoefte aan een internationale najaarsbeurs. Het segment ‘Premium & Selection’ staat voor hoogwaardige authentieke juwelen, het segment ‘Design & Manufacture’ biedt een podium aan aanbieders van designerjuwelen en leveranciers van kleine series en het segment Watch & Watches geeft het horlogesegment een conceptueel kader. Edelstenen, parels en aanverwante goederen zullen in de toekomst worden gepresenteerd in het gebied ‘Gems & Pearls’ en het segment ‘Toolbox & Technology’ zal de ruimte bieden aan exposanten die technologie, gereedschappen, POS-materiaal en verpakkingen voor goudsmeden en juweliers aanbieden. Het concept wordt gecompleteerd met het segment ‘Boutique & Accessoires’ voor zilver en hoogwaardige kostuumjuwelen. INOVA COLLECTION VERHUIST NAAR MESSE FRANKFURT DE INOVA COLLECTION HEEFT IN EEN PAAR JAAR TIJD HAAR PLEK ALS VAKBEURS OPGEËIST. HET BEURSPLATFORM WORDT GROTER, RELEVANTER ÉN INTERNATIONALER EN DAAROM IS ER GEKOZEN OM INOVA COLLECTION TE VERHUIZEN NAAR MESSE FRANKFURT. OP DEZE MANIER POSITIONEERT DE INOVA COLLECTION ZICH ALS DE TOONAANGEVENDE VAKBEURS IN HET NAJAAR EN CREËERT RUIMTE VOOR NIEUWE MERKEN EN EEN INNOVATIEF EN EIGENTIJDS COMMUNITY FORMAT VOOR DE GEHELE BRANCHE. NIEUWE DIENSTEN VOOR EXPOSANTEN EN BEZOEKERS Tijdens INOVA COLLECTION in Frankfurt is er een Luchthavenshuttleservice, wat inhoud dat er een gratis pendeldienst beschikbaar is vanaf P36 Frankfurt Airport naar het beursterrein in Frankfurt. Tijdens de beursdagen rijdt de shuttle op regelmatige tijdstippen tussen 9.30 en 18.30 uur. Op de nieuwe locatie in Frankfurt werkt INOVA ook samen met verschillende partnerhotels, waar kamerprijzen met korting beschikbaar zijn. De eerste editie van de INOVA COLLECTION Frankfurt vindt plaats van 25 tot en met 27 augustus 2023 in hal 11 van Messe Frankfurt. Meer informatie is te vinden op www.inova-collection.de.

Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain in Britain

DE JUWELIER NR 1 2023 10 INTERVIEW SANJOYA – SANDRA KLEINMANN EN MICHEL KOTEK Sandra is opgegroeid in een echte juweliersfamilie in Antwerpen. Haar grootvader startte in 1933 zijn eigen winkel. Als Joodse familie hebben zij de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en een verblijf in een concentratiekamp overleefd. Dat heeft zijn sporen zeker nagelaten in de familie. “Nadien draaide alles bij mijn opa om werken, werken en nog eens werken. Dat heeft ons als (klein)kinderen getekend.” Sandra wilde in eerste instantie graag psycholoog worden, maar dat liep op voorspraak van haar familie anders. Haar toekomst lag in de winkel en daar is ze dan ook vele jaren werkzaam geweest. Haar passie voor sieraden is daar ontstaan, maar toch voelde ze zich nooit helemaal compleet. “Ik wilde het liefst mijn creatieve geest de vrije loop geven en mooie, onderscheidende juwelen verkopen, waar ons assortiment hoogwaardig, maar ook klassiek was. Toen mijn ouders besloten de winkel te verkopen na een reeks van overvallen, besloot ik mij – onder stimulans van Michel die niet lang daarvoor in mijn leven kwam – te gaan richten op een groothandel.” Michel komt zelf niet uit de branche, maar heeft door de jaren heen als ondernemer en daarvoor als werknemer allerlei functies bekleed bij verschillende bedrijven. “Dat is van interim management en inkoop tot business development en van marketing tot het hoofdredacteurschap bij een magazine. Ik vind het vooral leuk om nieuwe initiatieven te nemen en te omarmen en mensen met een gemeenschappelijke visie bij elkaar te brengen. Toen ik Sandra leerde kennen, onderkende ik haar talent en creativiteit. Toen de winkel stopte vond ik het een uitdaging om samen met haar het avontuur aan te gaan van het opstarten van een eigen groothandel. Daarin kon ze haar kwaliteiten kwijt en we kozen voor een onderscheidende aanpak en filosofie. Dat zou naar mijn mening zeker aanspreken en zo is Sanjoya ontstaan. Sinds 2018 ligt mijn focus ook volledig op Sanjoya.” SANJOYA: VAN GROOTHANDEL NAAR DESIGNHUIS WIJ DENKEN DAT IEDERE JUWELIER OP DIT MOMENT WEL OP ZOEK IS NAAR EEN SIERADENMERK MET EEN DUIDELIJK ONDERSCHEIDEND VERMOGEN, WAAR KWALITEIT LEIDEND IS EN SERVICE ZEER HOOG IN HET VAANDEL STAAT. SANJOYA TIKT AL DEZE BOXEN AAN. SANDRA KLEINMANN VERWEZENLIJKTE ALWEER MEER DAN TIEN JAAR GELEDEN - ONDER AANMOEDIGING VAN HAAR PARTNER MICHEL KOTEK - HAAR DROOM MET HET STARTEN VAN EEN EIGEN GROOTHANDEL. DAT IS INMIDDELS UITGEMOND IN EEN EIGEN ‘DESIGNHUIS’ ZOALS SANDRA EN MICHEL SANJOYA HET ZELF NOEMEN. WIJ SPREKEN MET HEN OVER HUN VISIE, WERKWIJZE, SANJOYA ALS MERK EN NOG VEEL MEER.

DE JUWELIER NR 1 2023 11 KLANT IS KONING Het contrast tussen hun beider persoonlijke verleden is groot, maar ze delen ook veel gelijkenissen. Opgroeiend met door de Tweede Wereldoorlog getraumatiseerde ouders en grootouders heeft hen gevormd als mens, ook op zakelijk gebied. Sandra: “Wat voorop staat is dat we niet zijn blijven hangen in het negatieve, maar we zien eigenlijk overal het mooie van in. Natuurlijk draag je het met je mee, maar onze werkethiek is ook gevormd naar voorbeeld van onze familie. Zo denken we vooral in oplossingen en weten we dat we samen met onze klanten meer kunnen bereiken. Dat de klant koning is, staat daarbij centraal. Wij doen alle moeite zover onze mogelijkheden reiken.” Michel vult aan: “We denken inderdaad heel erg mee met onze klanten, luisteren naar hun wensen, zijn flexibel, maar we zijn ook duidelijk en transparant. We geven dus ook aan waar onze grenzen liggen, maar bijna alles kan. Het is wel een wisselwerking. Er moet sprake zijn van commitment van beide kanten en afspraken moeten nagekomen worden. Dan doel ik bijvoorbeeld op betalingen. Je laat jouw klant toch ook niet de winkel uitlopen met een sieraad zonder te betalen?” SANJOYA IS EMOTIE In 2012 begon de zoektocht naar het eigen sieradenmerk en Sanjoya werd opgericht. “Bij het bedenken van de naam, hebben wij ons laten leiden door emotie. In het Sanskriet betekent Sanjoya ‘wereld zonder oorlog’, maar in het Portugees staat het voor ‘Sandra’s juweel’. Dat geeft een dubbele lading aan de naam. Wij hebben vanaf het begin een duidelijk idee gehad met Sanjoya. Wij wilden een sieradencollectie samenstellen die echt onderscheidend was qua design en uitstraling, maar we onderscheiden ons ook qua werkwijze. We hebben altijd onze eigen weg gevolgd en zullen dat ook altijd blijven doen.” Michel: “Het uitgangspunt WAT JE WIL VERKOPEN, MOET JE OOK DRAGEN voor ons was tien jaar geleden om te voorzien in de behoefte van het juweliershuis en de goudsmid van de toekomst. Er was in 2012 veel van hetzelfde op de markt en het aanbod bestond uit veelal traditionelere sieraden. Sanjoya bracht iets anders en ik denk ook dat wij voor veel juweliers in Nederland en Belgie een inspiratiebron zijn geweest om het anders aan te pakken. Zo hebben wij velen kunnen bewegen om eens iets anders te proberen. Tegenwoordig is nagenoeg iedereen wel op zoek naar een onderscheidend, kwalitatief hoogwaardig sieradenmerk, maar dat was toen echt anders. Tijden veranderen en de branche ook. Stilstand is achteruitgang. Blijf openstaan voor verandering, is ons motto. We zijn nooit te oud om te leren” EXTRAVAGANT Om aan te geven hoezeer tijden veranderd zijn, memoreert Michel aan hun eerste beursdeelname tijdens de Jewels &Watches Retailbeurs in 2014. “We stonden daar als gastexposant en wilden ons graag ook qua presentatie onderscheiden. We hadden dus een knallende paarse stand, maar daar waren wat klachten over. Het was te extravagant, maar daarmee hadden we onszelf wel meteen op de kaart gezet. We boden een niche product dat wellicht niet voor iedereen bestemd was. Samen met de juweliers die voor Sanjoya kozen en waar een wederzijds commitment werd gemaakt, hebben we mooie successen geboekt. De collectie is inmiddels veel breder, maar het onderscheid is gebleven. Als je samen ergens in investeert, leidt dat tot groei en resultaat, zo hebben wij wel geleerd.” 27 COLLECTIES Inmiddels spreken Michel en Sandra als het om Sanjoya gaat niet meer over een groothandel, maar over een designhuis. “Wat het verschil is? Een groothandel koopt producten in, waar wij in samenwerking met tien designers onze ideeën uitwerken om tot een collectie te komen. Inmiddels bestaat Sanjoya uit 27 collecties die een grote verscheidenheid aan sieraden omvatten, waar echt voor ieder wat wils is te vinden. Dat moet ook wel want we zijn actief in 21 landen en de smaken zijn zo verschillend. Gelukkig zeg ik erbij, want als iedereen hetzelfde mooi vindt, wordt het leven zo saai”, zo citeren wij Sandra. EMOTIE OVERBRENGEN We hebben Sandra en Michel natuurlijk vaker gezien en wat opvalt is dat Sandra altijd haar eigen juwelen draagt, perfect afgestemd op haar outfit. “Ik heb altijd mijn eigen stijl gehad en ik laat mij graag beïnvloeden door de modetrends. Ik boots niemand na. Daarnaast haal ik inspiratie uit mijn eigen sieraden uit het verleden, die we met nieuwe interpretaties naar het heden halen. En vintage is ook gewoon hot. Ik kan mijn creativiteit helemaal kwijt in Sanjoya en elk sieraad heeft voor mij een emotie. Die emotie moet je overbrengen, want je verkoopt dat ook. Vandaar dat wij – en Michel ook met onze herenlijn – Sanjoya sieraden dragen. Dat is iets wat in de winkel ook zou moeten. Wat je wil verkopen, moet je ook dragen.” DIAMANTEN Een andere ontwikkeling binnen Sanjoya is het lanceren van een online platform – sanjoya.diamond – waarop losse diamanten gekocht kunnen worden. “We hebben een samenwerking met een van de beste diamantslijpers ter wereld, waardoor we direct bij de bron onze stenen kunnen inkopen tegen uitzonderlijke prijzen. Als service naar onze klanten toe stellen wij onze contacten nu ook voor hen beschikbaar en lanceren dus een platform waarop zij diamanten kunnen kopen. Het aanbod omhelst in het bijzonder ook volledig gecertificeerde labgrown diamanten met de beste specificaties. Lab diamant zien wij niet als een vervangende markt, maar als een tweede markt naast natuurlijke diamant. In navolging van buitenlandse markten heeft lab diamant ook een toekomst in onze branche. Wij denken dat je je klanten een kwalitatief gelijkwaardig alternatief moet bieden. Zeker bij de grotere stenen kan het prijsverschil groot zijn dus moet je de keuze bij de klant leggen.” VIERDE GENERATIE Het is duidelijk dat Michel en Sandra stevig aan de weg timmeren en inmiddels heeft de nieuwe generatie ook interesse in het familiebedrijf. “Eliott is nu stapsgewijs zijn weg aan het vinden binnen onze organisatie. Hij vindt het echt leuk en zijn intrinsieke motivatie is daardoor groot om onderdeel uit te maken van Sanjoya. Dat proces is mooi om als ouders van een samengesteld gezin mee te maken. Zeker als dit iets toevoegt aan het geluk van een van de vier kinderen. Wij zijn gelukkig met elkaar en proberen ons geluk te delen met klanten, designers en fabrikanten. We willen als leverancier iets toevoegen in het leven van een ander en daar doen we het uiteindelijk voor”, zegt Sandra tot slot. Meer informatie: Sanjoya Tel. 020-2600121 | info@sanjoya.eu www.sanjoya.nl

GA-2100 & GM-2100

DE JUWELIER NR 1 2023 13 SIERADEN “Een ring van Jenn Jewelz is geen sieraad dat je zomaar aanwijst en klaar”, aldus Jeroen. “Hier gaat juist een gesprek aan vooraf waarin de juwelier zijn ambacht en vakkundigheid kan laten zien. Want een echte juwelier is trots op zijn of haar vak en wil dat graag uitdragen. Tijdens het monteren van de opzetringen in het bijzijn van de klant ontstaat er een bijzondere band en wordt de ervaring nog mooier. En dat is precies wat Jenn Jewelz wil bereiken: een persoonlijke band tussen sieraad en persoon.” De basisringen zijn gemaakt van Sterling zilver en de opzetringen van 14 karaats goud en Sterling zilver. Er zijn 9 verschillende motiefjes in de basisringen en 14 verschillende opzetringen. Hiermee zijn er talloze combinaties mogelijk. Voor de klant betekent dit een unieke ring die niemand anders heeft. SPECIALE EDITIE VOOR HET KWF Recent heeft Jenn Jewelz een bijzondere speciale editie ontworpen. Jeroen: “Lieve is een jonge meid van 20 jaar die op haar 19e te horen kreeg dat ze een zeldzame, agressieve en ongeneeslijke vorm van botkanker heeft. Na diverse chemokuren moest toch uiteindelijk haar been worden geamputeerd. Desondanks heeft ze een positieve instelling en heeft ze een hechte vriendengroep die de Alpe d'Huez gaan beklimmen om geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Wij vonden dit bij Jenn Jewelz een mooie actie en wilden hier JENN JEWELZ KOMT MET SPECIALE RING WAARVAN OPBRENGST NAAR KWF GAAT EEN SIERAAD IS NIET ZOMAAR EEN ACCESSOIRE, HET IS EEN WEERSPIEGELING VAN WIE JE BENT. DAT IS DE OVERTUIGING VAN JEROEN VAN DER ZWART. “DAAROM IS DE JENN RING VAN JENN JEWELZ ZO BIJZONDER. ELKE RING IS UNIEK EN STAAT SYMBOOL VOOR DE POSITIEVE EN STERKE KANTEN VAN DE DRAGER. HET THEMA IS DAN OOK DUIDELIJK: JIJ MOOI MENS. DE BASISRINGEN ZIJN GEÏNSPIREERD OP DE NATUUR IN AFRIKAANSE STIJL EN HEBBEN ALLEMAAL EEN EIGEN BETEKENIS. MAAR HET MOOIE IS DAT JE DE RING ZELF KUNT SAMENSTELLEN MET OPZETRINGEN DIE EROVERHEEN WORDEN GESCHOVEN. ZO PAST DE RING PERFECT BIJ DE PERSOON DIE HEM DRAAGT, ZOWEL IN UITERLIJK ALS IN EMOTIE.” ook ons steentje aan bijdragen. Deze speciale editie is voor en door Lieve gemaakt en zal de “LIEVE x JENN” genoemd worden. De ring heeft de voorstelling van bergen en symboliseert de ups en downs in het leven. De ene kant van de ring is gematteerd en ingezwart, de andere kant is hoogglans. Voor elke verkochte ring doneert Jenn Jewelz €10,- aan het KWF. Deze ring komt in april in de winkels en we gaan daar ons uiterste best voor doen zodat het een mooi bedrag kan opleveren voor het KWF. Kan je niet wachten tot april? Je kan het Alpe d’Huzes team steunen via www.opgevenisgeenoptie.nl/fundraisers/lievevrienden. Het zal zeer gewaardeerd worden!” DEALER WORDEN Wil jij als juwelier ook Jenn Jewelz in jouw winkel verkopen? “Neem dan vandaag nog contact met ons op en wij komen graag bij je langs om de collectie te laten zien en onze visie met je te delen. Wij geloven dat elke persoon mooi is en dat de Jenn ring daar perfect bij past. Door de unieke samenstelling van de ringen kunnen klanten hun eigen persoonlijkheid tot uiting laten komen. En dat is wat een sieraad zo mooi maakt.” Voor meer informatie: Jenn Jewelz Tel. 070-3554448 | www.jenn.nl

DE JUWELIER NR 1 2023 14 JEWELS & WATCHES RETAILBEURS De in Genève gevestigde horlogemaker RAYMOND WEIL introduceert niet 1 maar 2 nieuwe uurwerken, de freelancer Worldtimer, en de freelancer GMT 2761. Twee verschillende horloges die een vernieuwend element met elkaar gemeen hebben: ze geven verschillende tijden aan. Zowel die van thuis als die van waar de drager zich op dat moment bevindt. De freelancer Worldtimer, geeft de tijd in maar liefst 24 tijdzones weer en is dan ook ideaal voor dragers die het leven in verschillende delen van de wereld jongleren. Ondanks diens complexiteit blijft het model slank dankzij een nieuw zelfopwindend uurwerk, de Calibre RW3230. Bij de freelancer GMT 2761 zijn het de tonvormige uren- en minuten wijzers die samenwerken met toegepaste indexen en zo de ‘lokale tijd’ aangeven. Een donkere GMT-hand, met een prominente driehoekige rode en witte punt, geeft de tijd thuis weer. Voor meer informatie: Weisz Group Tel. 020-6794633 | www.weiszgroup.com | Jewels & Watches-stand: 233 RAYMOND WEIL FREELANCER GMT WORLDTIMER 2765 & GMT 2761 RAYMOND WEIL IS ALTIJD GOED VOOR EEN GROOT AANTAL BIJZONDERE INTRODUCTIES GEDURENDE HET JAAR EN 2023 BEGINNEN ZE METEEN GOED. RAYMOND WEIL LANCEERT NAMELIJK TWEE NIEUWE FREELANCER MODELLEN: GMT WORLDTIMER 2765 & GMT 2761. Klaar om een statement te maken voor de lente: Ania Haie is terug met een ruimte-geïnspireerde collectie voor SS23. De Spaced Out collectie is een fusie van kosmisch geïnspireerde ontwerpen met edelstenen. De sieraden hebben de focus op sferische structuren en futuristische vormen samen met een zachte balans van rozenkwarts, amazoniet en zirconia. De keuze uit de edelstenen betekent dat iedere vrouw het perfecte juweel kan vinden dat past bij haar stijl en een nieuw kosmisch seizoen. Voor meer informatie: PDA Group Tel. 075-670 70 75 | www.pdagroup.nl Jewels & Watches-stand: 432 ANIA HAIE SPACED OUT COLLECTIE ANIA HAIE HEEFT EEN RUIM ASSORTIMENT SIERADEN VOOR DE JONGE STIJLBEWUSTE VROUW. DE COLLECTIES BESTAAN UIT BETAALBARE ZILVEREN KWALITEITSSIERADEN, DIE MET VEEL PASSIE ZIJN GEMAAKT. ELK SIERAAD IS ONTWORPEN OM PERFECT MET ELKAAR TE COMBINEREN OF OM AFZONDERLIJK VAN ELKAAR TE DRAGEN. ANIA HAIE GEBRUIKT 925 ZILVER MET RHODIUM PLATING OF 14K GOLD PLATING. DIT VOORJAAR PRESENTEERT HET SIERADENMERK DE SPACED OUT COLLECTIE.

SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 MÜNCHEN (DE) + 49 89 1241 39379 PARIS (FR) + 33 624 52 81 01 WSBDESIGN.COM DUTCH RETAIL DESIGN SUCCESSFUL WSBDESIGN.COM SCHERPENZEEL (NL) + 31 33 277 17 14 WSBINTERIEURBOUW.NL TRIER (DE) + 49 1609 2589 540 WSBLADENBAU.DE PARIS (FR) +33 624 52 81 01 WSBCONCEPTDEMAGASIN.FR RETAIL CONCEPT STRATEGY // STORE DESIGN // PROJECT MANAGEMENT // PRODUCTION JUWELIER KREMER // VEENDAM TROSSÈL JUWELIER // ALPHEN AAN DEN RIJN

DE JUWELIER NR 1 2023 16 COVERSTORY ALPINA ALPINA GAAT MET ICONISCHE DESIGNS WEDEROM DE WERELD VEROVEREN ALPINA MAAKT WEER INDRUK MET HETGEEN HET DIT JAAR EXACT 140 JAAR GELEDEN MEE BEGON: HET MAKEN VAN BETROUWBARE, SPORTIEVE, SWISS MADE HORLOGES. ALPINA WERD IN 1883 OPGERICHT EN STAAT BEKEND OM ZIJN RODE DRIEHOEKIGE LOGO. DE ZWITSERSE HORLOGEFABRIKANT IS GEVESTIGD IN GENÈVE EN VALT ONDER DE PARAPLU VAN FREDERIQUE CONSTANT GROUP. MET ZOVEEL HORLOGEEXPERTISE ACHTER ZICH, GAAT ALPINA DIT JAAR EEN HERLANCERING MAKEN. INMIDDELS IS DE STRATEGIE VOORNAMELIJK GERICHT OP ONDERSCHEIDENDE, SPORTIEVE HOROLOGICAL MODELLEN. WAT IS DE VISIE MET ALPINA? WAT MOGEN JUWELIERS VERWACHTEN VAN EEN SAMENWERKING MET HET MERK? WIJ VROEGEN HET NIELS EGGERDING, MANAGING DIRECTOR VAN DE FREDERIQUE CONSTANT GROUP.

DE JUWELIER NR 1 2023 17 Het doel van Alpina is het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke, luxe sporthorloges die de grootste precisie en betrouwbaarheid bieden in de meest veeleisende sportieve omgevingen. Alpina is een echte pionier in de horloge-industrie en schrijft al 140 jaar talloze patenten en innoverende kalibers op zijn naam. In het begin van de twintigste eeuw stond Alpina bekend als officiële leverancier van meetinstrumenten voor tijd voor militaire piloten, voordat het merk het concept van sporthorloges in 1938 radicaal veranderde, met zijn legendarische Alpina 4. Toch zegt Niels Eggerding dat Alpina nu voor een echte lancering staat. “Wij hebben denk ik sinds 2005 niet zo’n sterke focus op Alpina gehad als nu het geval is. Ik wil niet zeggen dat Alpina altijd een ondergeschoven kindje was binnen onze groep, maar we zien nu dat de mogelijkheden voor Alpina in de huidige markt enorm groot zijn.” RETAIL GEDREVEN STRATEGIE Met de mogelijkheden in de huidige markt, doelt Niels onder meer op het beleid dat andere bekende horlogemerken voeren waarbij afscheid genomen wordt van dealers. “De industrie verandert en we hebben allemaal moeilijke tijden gekend. We zien dat andere merken meer en meer de focus leggen op zichzelf, maar wij varen graag onze eigen koers. Zeker met Frederique Constant hebben we altijd een retail gedreven strategie erop nagehouden en hebben we sterke samenwerking met onze retailers. Zij zijn ons verkooppunt. Met Alpina zullen we op eenzelfde wijze gaan werken, mede doordat we de overtuiging hebben dat ook de nieuwe generatie consumenten luxe producenten als horloges het liefst in een winkelomgeving koopt, waar beleving heel belangrijk is.” COLLECTIEBEELD Het assortiment van Alpina is opgedeeld in drie werelden waar de horloges het beste presteren: land (Alpiner collectie), zee (Seastrong collectie) en lucht (Startimer collectie). Speciaal voor dames is er dan ook nog de Comtesse collectie. Dit jaar gaat de focus vooral liggen op de vorig jaar opnieuw geïntroduceerde iconische Extreme. “We hebben een uitgebalanceerde collectie in een perfect prijssegment voor juweliers gerealiseerd. Horological design wordt leidend en Alpina ga je herkennen aan het iconische ontwerp, sportief uiterlijk en typische Zwitserse uitstraling. We hebben een sterke heritage waar we aan vasthouden en het iconische ontwerp van de Extreme modellen gaat de hoofdrol spelen in onze nieuwe collecties. Verder is een hoogwaardige afwerking een vast gegeven. We zullen gedurende het jaar vele nieuwe modellen gaan lanceren en we gaan dit jaar ons 140-jarig bestaan natuurlijk uitgebreid vieren, onder meer met een limited edition.” ONDERSTEUNING Het zwaartepunt van de collectie van Alpina ligt tussen de €1.000,- en €2.500,-. “In dit segment is ruimte voor een hoogwaardig Zwitsers horlogemerk met een krachtig verhaal zoals Alpina. Wij zijn als producent in staat om meerwaarde te bieden aan juweliers en gaan hen ook volledig ondersteunen waar het kan. Wat men van ons mag verwachten? Wij hebben speciaal voor nieuwe dealers een aantal instappakketten opgezet waarbij we de investering voor juweliers op een acceptabel niveau houden. We denken graag mee als het gaat om financiering en we bieden ambassadeursprogramma’s aan waarbij we de medewerkers bijvoorbeeld naar onze productielocatie in Genève laten komen om ze daar alles over Alpina te vertellen.” MARKETING Verder wordt er de komende tijd fors geïnvesteerd in een marketingstrategie waardoor Alpina breed onder de aandacht komt van de consument. “We snappen dat we met deze nieuwe lancering van Alpina de nodige mediaondersteuning moeten genereren. Daarom zijn we in zee gegaan met een nieuw pr-bureau – UPR – en zullen we consumentenmedia opzoeken om zowel online als offline Alpina in de spotlight te gaan zetten. Het houdt voor ons niet op bij het uitleveren van de collectie aan juweliers. Wij gaan met commitment Alpina weer in de markt positioneren en onder de aandacht brengen.” EVENEMENTEN Een van de evenementen waar Alpina groots gepresenteerd gaat worden, is het belangrijke horloge event Watches & Wonders in Genève, waar alle grote merken hun noviteiten tonen. “We hebben een driejarenplan met Alpina opgesteld waarbij we duidelijke doelen hebben gesteld om ook richting de juweliers te laten zien dat het menens is. Een lancering van Alpina op Watches & Wonders past daarbij. Maar uiteraard gaan we lokaal Alpina ook dominant presenteren, zoals op de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht. We gaan daar zoveel mogelijk laten zien waar Alpina voor staat met een uitgebreid collectiebeeld en natuurlijk de markt informeren over hoe wij de samenwerking aan willen gaan. Zoals gezegd vragen we geen enorme investeringen die je verwacht bij een merk als Alpina. Onze starterspakketten vergen een alleszins zeer behapbare investering, waarbij wij als merk onze partners met veel flexibiliteit benaderen en we graag meedenken wat betreft de financiering. We gaan ook niet te hard van stapel en willen stapje voor stapje groeien. Waar maken wat we beloven. Op zich zal het niet heel anders gaan dan met Frederique Constant, waar het dealernetwerk nu op orde is en waar we ons al mee bewezen hebben. Wij zijn in ieder geval overtuigd van de meerwaarde van Alpina voor de juwelier.” Meer informatie: Alpina Nederland Jos van Hugte | Tel. +31 (0)6 36276676 | www.alpinawatches.com Jewels & Watches-stand: W004

DE JUWELIER NR 1 2023 18 HORLOGES Met zijn visionair denken en innovatief handelen drukte Erhard Junghans ook na zijn vroege dood in 1870 - tot op de dag van vandaag - een blijvend stempel op de identiteit van de horlogefabriek. Zo combineren ook de twee limited edities ter ere van hem traditie met innovatie. Het ontwerp van de gepolijste witte wijzerplaat getuigt van de bijzondere band met de eigen geschiedenis van het bedrijf: de historische Junghans letters vervangen het logo, dat anders in blokletters staat. De speciaal voor de twee jubileumedities ontworpen uurmarkeringen lijken aanvankelijk op langwerpige indexen en onthullen zich pas bij nadere beschouwing als bijzonder fraaie Romeinse cijfers. De geometrie daarentegen is trendsettend: de 18-karaats wit- of geelgouden kast combineert naadloos met de voor- en achterkant - elk gemaakt met sferisch geslepen saffierglas - en vormt zo een perfecte discusvorm. De wijzerplaat en de lederen band nemen de bijzondere driedimensionaliteit aan met een lichte kromming. ERHARD JUNGHANS GEËERD MET MEISTER FEIN AUTOMATIC EDITION ERHARD OP 1 JANUARI 2023 WAS HET OP DE KOP AF 200 JAAR GELEDEN DAT ERHARD JUNGHANS WERD GEBOREN IN HET ZWARTE WOUD. TER GELEGENHEID HIERVAN LANCEERDE JUNGHANS TWEE JUBILEUMMODELLEN, DE MEISTER FEIN AUTOMATIC EDITION ERHARD ELK GELIMITEERD TOT 200 STUKS, - EN EERT DAARMEE ZIJN OPRICHTER. PERSOONLIJKE DETAILS De achterzijde van beide uurwerken is voorzien van de handtekening van Erhard Junghans, als symbool van de oprichter van het bedrijf. De ergonomisch gevormde kast met saffierglas zorgt voor een hoog draagcomfort en geeft tegelijkertijd inzicht in het fascinerende binnenwerk. Hier laat de in Schramberg ontwikkelde en geassembleerde rotor, dankzij het ontwerp, een bijna onbelemmerd zicht toe op het fijn versierde uurwerk. Het portret van Erhard Junghans is gegraveerd op het deksel van het rotorlager. Een liefdevol detail dat laat zien hoezeer zijn visionaire geest de horlogefabriek ook nu nog drijft. Meer informatie: Time Company Tel: +31 (0)570 51 42 00 www.junghans.de

vitamin diamond JEWELS & WATCHES | Trade Mart Utrecht March 12 - 14, 2023, Booth X1.RB53 lime feeling good S. Paukner GmbH | Peter Wagenvoort Agenturen | Gold 750 with diamonds | Tel. +31 614 120565

GOUDWISSELKANTOOR ZOEKT SPECIALISTEN Wij zoeken jou om samen verder te groeien. EEN GREEP UIT ONZE RUIM 20 VACATURES • MEDEWERKER SIERADENAFDELING • GOUDADVISEUR • PRODUCTSPECIALIST MUNTEN Wij hebben al meer dan 1 miljoen klanten geholpen met de in- en verkoop van hun goud, zilver, munten en sieraden. Onze organisatie groeit snel en onze internationale ambitie is groot. Als familiebedrijf zijn wij ondertussen marktleider in Nederland en België met ruim 100 locaties. In Duitsland timmeren we stevig aan de weg. Deze groei vraagt om expertise van professionals op ons hoofdkantoor of op een vestiging bij jou in de buurt. MEER INFORMATIE OFSOLLICITEREN? Kijk op werkenbijgoudwisselkantoor.nl Wilniserf 20 5036 AT Tilburg T 013-5422437 E info@josheeren.nl I www.josheeren.nl Goud- & Zilver Reparatieatelier (Sinds 1945) Goud & Zilverreparaties Verzilveren/Vergulden Nieuwwerk/Bedrijfsspeldjes Hand & Computer graveren Ontwerp (eigen idee) Groot Zilverwerk Zetten/Rhodineren Glas & fotograveren Altijd op de HOOGTE ZIJN? Het laatste nieuws in je mailbox? scan en schrijf je in voor de nieuwsbrief

DE JUWELIER NR 1 2023 21 SIERADEN MANU Schmuck staat voor handgemaakte juwelen, karakteristiek van uitstraling en vervaardigd in kleine series. Het Duitse atetlier is al sinds 1987 aan de weg aan het timmeren en heeft ook in ons land een goede reputatie opgebouwd. Dit sieradenmerk staat bekend om de matte afwerking en contrastrijke combinaties van 22 karaat goud met zilver in èèn sieraad, al dan niet afgewerkt met klein accent in de vorm van parel of diamant. NIEUWE SET Geometrische vormen maken de nieuwste set van MANU bestaande uit een collier en ring tot een charmant ontwerp. Licht en schaduw onthullen veel verschillende driehoeken. De drager voelt deze opvallende hoeken en randen echter niet. Het koele, gepolijste zilver ligt aan de binnenkant comfortabel op de huid. De zilveren vlakken worden elk onderbroken door een enkel gouden element en een vierkant gezette briljant geslepen diamant. KLEINE OPLAGEN Sieraden vervaardigd van zilver en goud worden in kleine oplagen geproduceerd, waardoor ze een uniek karakter krijgen. MANU maakt geen gebruik van verguldingstechnieken – MANU bewerkt echt goud op zo’n manier dat er altijd kwaliteitssieraden ontstaan. VAKMANSCHAP In het MANU-atelier slijpt, smeedt, vormt, vouwt en stanst het team van goudsmeden de sieraden met persoonlijke charme en vakmanschap. Elke individuele goudsmid zet zich in voor precisie en continue kwaliteit voor sieraden die in kleine series worden geproduceerd. De nieuwe modellen in de collectie van MANU tonen het hoogwaardige karakter van het Duitse merk en weerspiegelen de kernwaardes waar het al decennia om bekend staat; kwaliteit, oog voor details, een tijdloos design en contrast. Meer informatie: MANU Schmuck +49 (0)5151 7872200 info@manuschmuck.de www.manuschmuck.de MANU SCHMUCK SPEELT MET LIJNEN EN OPPERVLAKTEBEWERKINGEN HET DUITSE SIERADENMERK MANU SCHMUCK IS HET TOONBEELD VAN VAKMANSCHAP, EEN EIGEN STIJL, KWALITEIT EN DESIGN. DE SIERADEN LATEN ZICH KENMERKEN DOOR HUN EIGENZINNIGE MATERIAALKEUZE EN VAKMANSCHAP. ALLE JUWEELTJES WORDEN VOLLEDIG MET DE HAND GEMAAKT IN HET HOOGWAARDIGE ATELIER DOOR DE GOUDSMEDEN VAN MANU SCHMUCK. BIJ NADERE BESCHOUWING VAN IEDER SIERAAD WORDT ER STEEDS WEER EEN NIEUWE VORMEN, EEN NIEUWE STRUCTUUR OF EEN OPPERVLAK ONTDEKT.

ECHT SCHITTEREND Culet Jewellery staat voor hoge kwaliteitssieraden gemaakt van 18 karaats massief 100% gerecycled goud, conflictvrije en ethisch verkregen diamanten en natuurlijke edelstenen. Bezoek ons in de stand van Pas Diamonds (stand 300).

HORLOGES “De Antigua is een handmatige chronograaf, aangedreven door een ‘new old stock’ Zwitsers Landeron 248 kaliber”, vertelt Busschaert. “Ik heb deze bijzondere kalibers gevonden na een zoektocht van twee jaar in Zwitserland. Alle uurwerken zijn volledig gereviseerd en voorzien van een aangepaste gravure. Door de zeer beperkte beschikbaarheid van deze oude uurwerken kunnen we in totaal slechts 200 stuks produceren.” BIG EYE De ‘big-eye’-wijzerplaat van de Antigua heeft pastelkleurige accenten die goed contrasteren met de gepolijste wijzers en wijzerplaatindexen. “We lanceren de Antigua in de kleuren ‘Miho Black' en 'Soft Sand'”, gaat Busschaert verder. “Ze worden met twee banden geleverd; een leren band van Molequin en een rubberen band. Er zijn slechts 100 stuks van elke kleur beschikbaar en de nieuwprijs is €1.750,-. In september gaan we de Antigua leveren.” Meer informatie: Méraud Tel: +32 499 310 958 stijn@meraud-watches.com www.meraud-watches.com MAAK KENNIS MET DE ANTIGUA VAN MÉRAUD TUSSEN HET GEWELD VAN ALLE GROTE ZWITSERSE HAUTE HORLOGERIE MERKEN ZIEN WE STEEDS VAKER ONAFHANKELIJKE LIEFHEBBERS HUN EIGEN STREVEN NAAR EEN PERFECT HORLOGE VOLTOOIEN MET HUN EIGEN START UPS. MÉRAUD IS DAAR EEN GEWELDIG VOORBEELD VAN. NA EEN LANGE ZOEKTOCHT BRENGT HET BELGISCHE MERK MET DE ANTIGUA EEN NIEUW HORLOGE OP DE MARKT. OPRICHTER STIJN BUSSCHAERT BENADRUKT DAT HET MODEL VERWIJST NAAR ZIJN VERLEDEN EN DE VISIE VAN ZIJN BEDRIJF. www.manuschmuck.de MANU_Anz_DeJuwelier_2301_67x300_v2.indd 1 27.01.2023 08:41:52 advertentie

River Mounts EU Antwerp Trade Counter antwerp@rivermounts.com Tel. +32 (0) 3 303 79 30 www.rivermounts.com

DE JUWELIER NR 1 2023 25 SMARTWATCHES 24/7 STIJLVOL MET DE NIEUWE VÍVOMOVE TREND VAN GARMIN GARMIN HEEFT MET DE VÍVOMOVE® TREND EEN HYBRIDE SMARTWATCH MET EEN KLASSIEK ANALOOG ONTWERP MET ESSENTIËLE SLIMME FUNCTIES ZOALS SMARTPHONE MELDINGEN EN GARMIN PAY™ CONTACTLOZE BETALINGEN AAN HET ASSORTIMENT TOEGEVOEGD. DE VÍVOMOVE TREND IS EEN STIJLVOLLE MANIER OM VERBONDEN TE BLIJVEN EN GEZONDHEIDS- EN FITNESSGEGEVENS BIJ TE HOUDEN, EN BESCHIKT OVER FUNCTIES ALS HET BIJHOUDEN VAN STRESSLEVELS GEDURENDE DE DAG, EEN SLAAPSCORE, VOORAF GELADEN ACTIVITEITEN EN MEER. “De vívomove Trend met touchscreen én echte wijzers heeft een klassieke analoge stijl met essentiële slimme functies”, aldus René Dijk, Head of Marketing en Productmanagement van Garmin Nederland. “Het kleine, elegante ontwerp en de populaire functies voor gezondheid en fitness, maar ook smartwatchfuncties zoals Garmin Pay contactloos betalen, maken het gemakkelijk om vívomove Trend altijd en overal te dragen.” EEN ALLEDAAGS ACCESSOIRE De vívomove Trend is zo ontworpen dat hij eruitziet als een traditioneel analoog horloge. Hij heeft echte wijzers en bevat een verborgen digitaal display dat alleen verschijnt wanneer nodig. Bij gebruik van het touchscreen bewegen de wijzers van het horloge dynamisch opzij, waardoor het gemakkelijk is om onder andere gezondheidsstatistieken en slimme meldingen te bekijken. De vívomove Trend is verkrijgbaar in verschillende modieuze kleuren - waaronder Slate/Black, Peach Gold/Ivory, Cream Gold/French Gray en Silver/Mist Gray - met als accent een roestvrijstalen ring en een comfortabele siliconen band. Het is ook mogelijk een eigen vívomove Trend te ontwerpen, door zelf een polsband en horlogekast te combineren met Your Watch, Your Way op garmin.com. ESSENTIËLE SLIMME FUNCTIES De vívomove Trend bevat slimme functies: je ontvangt berichten en e-mails en bekijkt updates van social media wanneer de smartwatch is gekoppeld met een Apple®- of Android™-smartphone. Gebruikers met een Android-smartphone kunnen zelfs direct vanaf het horloge reageren met snelle antwoorden. Onderweg reken je makkelijk iets af bij de kassa en kun je direct vanaf je pols betalen met contactloze betalingsoplossing Garmin Pay via deelnemende banken. Veiligheids- en trackingfuncties zorgen voor gemoedsrust doordat de gebruiker een bericht met zijn live locatie (indien beschikbaar) kan sturen naar gekozen contactpersonen. Ook kan het toestel automatisch een bericht sturen tijdens bepaalde buitenactiviteiten. Bovendien kunnen gebruikers hun gezondheids- en fitnessinformatie bekijken, contact maken en concurreren met vrienden en meedoen aan uitdagingen in de gratis Garmin Connect™-app. FITNESSFUNCTIES De vívomove Trend heeft populaire fitnessfuncties.. De smartwatch maakt zelfs verbinding met de GPS van een compatibele smartphone om afstand, tempo en snelheid tijdens wandelingen, hardlopen en fietstochten buiten nauwkeurig bij te houden. Gebruikers kunnen hun activiteit 24/7 volgen met het tellen van stappen, opgelopen verdiepingen, verbrande calorieën, intensiteitsminuten en meer. Bovendien bevat vívomove Trend de fitnessleeftijdfunctie van Garmin, die rekening houdt met de chronologische leeftijd van de gebruiker, diens wekelijkse intense activiteit, hartslag in rust en BMI of lichaamsvetpercentage om de fitnessleeftijd te vergelijken met de werkelijke leeftijd en tips te geven om de fitnessleeftijd te verlagen. Voor aanvullende informatie: Garmin Nederland BV | Emma Debbink | Tel. 06-10084489 emma.debbink@garmin.com | www.garmin.com

Voor meer informatie: Montu | Henk Gottenbos | info@montu.nu

DE JUWELIER NR 1 2023 27 INTERVIEW “ALS JE SLIMME MENSEN AANNEEMT, MOET JE ZE WEL DE RUIMTE GEVEN” GOUDWISSELKANTOOR HEEFT DE AFGELOPEN 35 JAAR EEN ONGEKENDE OPMARS INGEZET WAT HEEFT GELEID TOT EEN GROOT AANTAL WINKELS WAAR OUD GOUD IN- EN VERKOOP DE HOOFDMOOT BEHELST. DEZE EXPONENTIELE GROEI ZORGT VOOR UITDAGINGEN EN DAT WEET JOHAN DE RUITER (CEO VAN GOUDWISSELKANTOOR) ALS GEEN ANDER. WIJ SPREKEN MET HEM OVER DE AMBITIES VAN HET BEDRIJF, DE TOEKOMST EN HOE ZE ONDANKS DE SNELLE GROEI TOCH TOEGANKELIJK WILLEN BLIJVEN. “ONS BEDRIJF IS MET GEEN ANDER BEDRIJF TE VERGELIJKEN,” ZEGT JOHAN DE RUITER. “HET IS ECHT UNIEK. NIET ALLEEN ONZE BUSINESS, OOK DE GROEI DIE WE DOORMAKEN, DE INTERNATIONALISATIE EN ULTIEME PROFESSIONALISERING.” Bij Goudwisselkantoor kunnen klanten hun edelmetalen of sieraden laten taxeren en verkopen of verpanden. “Ook goud kopen als belegging kan via Goudwisselkantoor. En wie naar het buitenland gaat, kan bij ons ook valuta wisselen. We hebben een wisselinstelling vergunning voor contante transacties.” FAMILIEBEDRIJF DAT INVESTEERT IN MENSEN Goudwisselkantoor is een familiebedrijf. Dat bepaalt mede het karakter van de organisatie. “We doen het echt samen. Fouten maken mag. Is er een probleem, dan helpen wij je. En we willen het vooral steeds beter doen. Daarom werken we bijvoorbeeld hard aan de restyling van ons concept. En daarom vinden we ook persoonlijke groei van onze mensen heel belangrijk. We worden snel groter, maar willen tegelijkertijd toegankelijk blijven. Daarom investeren we in onze medewerkers. In mensen die een prettige persoonlijkheid hebben, die goed naar klanten kunnen luisteren en gevoel voor commercie hebben. De kennis over ons vak, die leren wij ze.” GOUDWISSELKANTOOR ZOEKT Goudwisselkantoor zoekt Goudadviseurs voor verschillende locaties in Nederland. Bovendien zijn er talloze vacatures voor bijvoorbeeld diverse marketeers en HR specialisten op het hoofdkantoor in Klaaswaal. Kijk voor meer informatie op werkenbijgoudwisselkantoor.nl. MULTICHANNEL-ONDERNEMING Ook online kunnen klanten zaken doen met Goudwisselkantoor. De organisatie investeert volop in IT-talent en -systemen. ”Als multichannelonderneming willen we kunnen beslissen op basis van geverifieerde data. Tegelijkertijd geloven we erg in persoonlijk contact. Daarom hebben we meer dan 100 locaties in Nederland, België en Duitsland. Dicht bij onze klanten. Laagdrempelig. Met veel privacy.” AMBITIES Goudwisselkantoor is momenteel de grootste in Nederland en België, en wil over vijf jaar marktleider in zes landen zijn. “Ik ben blij met onze groei, maar het meest trots ben ik op onze mensen. Zij zijn het kapitaal van onze onderneming.” SPECIALISTEN VAN WAARDE Eén van de doelen die Goudwisselkantoor zichzelf stelt, is het versterken en laden van het merk. “Als marktleider heb je ook een verantwoordelijkheid. Wij noemen onszelf ‘Specialisten van waarde’. Omdat we verstand hebben van waardevolle zaken, maar vooral omdat we voor onze klanten van waarde willen zijn. Wij hielpen ruim één miljoen klanten om meer financiële ruimte te creëren. Vaak kunnen we echt iets betekenen in het leven van mensen.” DE TOEKOMST Om de onderneming optimaal klaar te maken voor de toekomst zijn er het afgelopen jaar stevige veranderingen in de organisatiestructuur doorgevoerd. “Als familie zijn we tegenwoordig vooral adviserend bezig. We hebben een sterk directieteam dat verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Als je slimme mensen aanneemt, moet je ze wel de ruimte geven.”

DE JUWELIER NR 1 2023 28 VOORBESCHOUWING JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Jullie hebben bezoekers gevraagd naar wat ze verwachten van een beursbezoek. Wat kwam daaruit naar voren? “Zoals gezegd al wilden onze bezoekers meer en diverser aanbod, beleving, interactie en geïnspireerd worden. Daaraan hebben we gehoor gegeven. Wat we in ieder geval anders gedaan hebben is de entree verbouwd. Bij binnenkomst is er meteen een barista plein waar mensen een lekker kopje koffie kunnen drinken en daar is ook meteen volop inspiratie – want diverse merken tonen daar al wat innovaties of collecties met verwijzing naar hun eigen stand. Wat betreft een breder aanbod, hebben we ruimte ingeruimd ook voor serviceverleners voor de juwelier.” Kun je wat vertellen over de workshops en sprekers? “We hebben twee gerenommeerd sprekers gestrikt in de vorm van Esther Ligthart en Tom Kikkert. Esther is bekend van haar juwelenblog Bizzita. Zij is een begrip in de sieradenwereld en zal alles vertellen over trendontwikkeling op het gebied van sieraden en tips geven hoe je die trends kunt inzetten voor een succesvolle verkoop. Ook zal zij vragen beantwoorden vanuit haar kennis over de sieradenbranche. Esther gaat twee keer per dag een presentatie geven. Tom Kikkert is aanwezig op zondag en maandag en zal in de ochtend en middag een presentatie houden over trends en ontwikkelingen in de retail. Tom is een zeer bevlogen en inspirerende spreker, zo hebben wij al ondervonden op ons New Years event begin januari. Hij zal specifiek ingaan op de toekomst voor retail, hoe je je eigen identiteit als ondernemer kunt bepalen en hoe je medewerkers betrokken kan houden.” WAT MAG JE VERWACHTEN VAN JE BEZOEK AAN DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS DIT VOORJAAR? VAN ZONDAG 12 TOT EN MET DINSDAG 14 MAART IS DE EERSTE VERDIEPING VAN HET BEATRIXGEBOUW IN TRADE MART UTRECHT WEER ‘THE PLACE TO BE’ VOOR DE GEHELE JUWELIERSBRANCHE IN NEDERLAND EN BELGIË. TEN OPZICHTE VAN DE LAATSTE EDITIE IS ER DOOR ORGANISATOR TRADE MART DIT VOORJAAR HET EEN EN ANDER AANGEPAST. WIJ SPREKEN ALVAST MET STEVEN VAN LOGGEM, DE NIEUWE ACCOUNTMANAGER VOOR DE JEWELS & WATCHES-ETAGE BINNEN TRADE MART OVER ZIJN VERWACHTINGEN VOOR DE KOMENDE RETAILBEURS EN WAT U ALS BEZOEKER KUNT ERVAREN. “WE HEBBEN BEZOEKERS UITGEBREID BEVRAAGD NAAR HUN WENSEN EN NAAR AANLEIDING VAN DIE WENSEN HEBBEN WE WAT VERANDERINGEN DOORGEVOERD. WE BIEDEN MEER BELEVING, EEN BREDER EN DIVERSER AANBOD, ORGANISEREN WE WORKSHOPS EN HEBBEN WE EEN AANTAL SPREKERS VOOR INTERACTIE. WIJ DENKEN DAT IN MAART HET JUISTE MOMENT IS OM ELKAAR WEER TE ONTMOETEN EN WE HEBBEN ER ALLES AAN GEDAAN OM BEZOEKERS TE VERRASSEN. LET’S MEET AT TRADE MART.” Tom Kikkert

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4