De Juwelier nr 1 2024 Online

DE JUWELIER NR 1 2024 10 GROOT INTERVIEW 25 JAAR OFFENBACH GROUP De Offenbach Group heeft de afgelopen 25 jaar een mooie groei doorgemaakt in binnen- en buitenland. Ondanks deze succesvolle internationalisering behouden Ron Offenbach en zijn team oog voor Nederlandse en Vlaamse juweliers, die zich in het kader van het 25-jarig jubileum van de Offenbach Group kunnen opmaken voor een feestmaand met 25 procent korting op alle online artikelen. “Nederland is en blijft voor ons erg belangrijk. We bieden de juwelier mooie marges en zijn bereid om mee te denken met klanten om succesvol te kunnen zijn. In dat plaatje passen deze jubileumkortingen natuurlijk perfect”, benadrukt Ron. Ron Offenbach behoeft eigenlijk geen introductie meer. Toch loont het de moeite om het verhaal achter de ondernemer, die zichzelf volledig ontwikkeld heeft, wat beter te leren kennen. “Ik ben in een juwelierszaak begonnen en volgde daarnaast de opleiding op de detailhandelsschool. Als vertegenwoordiger van sieraden en horloges wilde ik al snel op mijn eigen benen staan”, blikt Ron kort terug. “Toen ik op jonge leeftijd in een juwelierszaak werkte, stond voor mij vast dat ik eens mijn eigen bedrijf in deze branche zou hebben. Ik ben in maart 1999 begonnen met de Ron Offenbach Group. Ik begon aan huis. Na drie jaar pionieren in mijn slaapkamertje had ik mijn eigen pand en inmiddels beschik ik over een prachtige showroom en loopt hier 25 man personeel rond die ondersteunen op de verkoop, inkoop, marketing et cetera. Ook beschikken we over een eigen designteam. Juweliers zijn altijd welkom in onze showroom om met eigen ogen (nieuwe) collecties te komen bekijken.” ‘De wereld is veranderd’ De afgelopen 25 jaar heeft Ron de juweliersbranche een flinke metamorfose zien ondergaan. Waar verkoop in de fysieke winkel vroeger gemeengoed was, is tegenwoordig sprake van een mix van offline- en onlineverkoop. Digitalisering ter ondersteuning van de verkoop is inmiddels niet meer weg te denken. “De wereld is veranderd. Vrijwel al onze klanten hebben een webshop en kopen online in. Vroeger kwamen ze vaker naar de showroom en beurzen voor hun inkoop en de verkoop ging nagenoeg volledig via de winkel. Ook qua marketing is digitale ondersteuning niet meer weg te denken. Twee keer per week versturen wij vanuit Ron Offenbach Group een nieuwsbrief met daarin gerichte acties. Het gaat doorgaans om kleine actiepakketten of -artikelen; behapbaar voor de juwelier”, stelt Ron. “De ervaring leert dat veel juweliers moe worden van alle vertegenwoordigers aan de deur. Dat heb ik zelf ook zo ervaren. Door een gebrek aan personeel willen juweliers online in- of bijkopen op een moment dat dit voor hen het beste uitkomt. Onze webshop sluit aan op die behoefte.” Blijven innoveren Hierop aansluitend constateert Ron een instagramisering van de samenleving die in vrijwel alle facetten is terug te zien in de juweliersbranche. “Merken passen hun winkeldisplays erop

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4