De Juwelier nr1-2025 Online

Special JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | Maart 2025 | 25e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory “Voor ons is de juwelier het gespecialiseerde afzetkanaal voor Delve Jewellery”

WIN REIS NAAR DENEMARKEN* DKx Ontdek de Denmark X-treme (DKx), en de nieuwe DKx Pro op Jewels & Watches 9 t/m 11 maart 2025 | Trade Markt Utrecht | Weisz Group stand A233 +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com *vraag op de stand naar de actievoorwaarden DANISHDESIGN.COM

DE JUWELIER NR 1 2025 3 De nieuwsberichten over de toenemende inflatie zijn de afgelopen maanden onophoudelijk voorbij gekomen. Ik las zelf een bericht dat de prijzen sinds 2020 met maar liefst 24% gestegen zijn. Natuurlijk zijn de lonen ook substantieel toegenomen, maar alles bij elkaar zorgen de stijgende prijzen van eerste levensbehoeften zoals voedsel, drinken, kleding, energie, de kapper en ga zo maar door, ervoor dat de consument steeds minder te besteden houdt voor luxe. Als ‘gewone’ consument met een modaal inkomen is het leven dus de afgelopen vijf jaar veel duurder geworden. Waar je meer en meer geld uit moet geven aan basisbehoeftes, zal dat ergens ten koste gaan van luxe in het leven. Vandaar dat er ook al zo vaak gesteld wordt dat je als juwelier al lang niet meer concurreert met een andere juwelier: je ondervindt concurrentie uit alle hoeken. Mensen moeten keuzes maken in het leven en dat kan gaan tussen een nieuw horloge of een skivakantie, of een mooi sieraad of een nieuwe telefoon. Dat is niet eens zozeer iets van deze tijd, maar wel veel relevanter geworden door de enorme inflatie. Hoe zorg je ervoor dat je dan relevant blijft bij een nieuwe generatie consumenten? Juist daar lijkt het toch nog vaak spaak te lopen. Ik werd onlangs gebeld door een jonge journalist die een stuk schreef over de juwelier in het algemeen en wat die nog te bieden heeft aan jongeren? “De juwelier is voor mij die plek waar je tegen een etalage aanloopt, maar niet duidelijk hebt waar je naar kijkt en wat je kan kopen”, was een van zijn opmerkingen. En ook: “Veel van mijn leeftijdsgenoten shoppen toch online of bij My Jewelry en de Bijenkorf. In hoeverre is een juwelier dan interessant voor jongeren om te bezoeken?” De waarheid als een koe en ik probeerde hem uit te leggen dat de meerwaarde er zeker nog was. Was hij recent nog bij een juwelier geweest? Nee eigenlijk niet. Ik vertelde dat hij daar nog wel eens positief verrast kan worden door het aanbod. Maar dit snijdt wel meteen een heikel punt aan: de jongeren komen en kopen niet meer een juwelier. Hoe verander je dat? Door nog transparanter te worden, online zichtbaar te maken wat je verkoopt en welke producten consumenten bij jou mogen verwachten en door ze op een voor hen prettige manier te targetten, dus via social media. Je ontkomt er echt niet meer aan. Colofon en De Visie Special JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche | Maart 2025 | 25e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 de juwelier Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158) Coverstory “Voor ons is de juwelier het gespecialiseerde afzetkanaal voor Delve Jewellery” DE VISIE DE JUWELIER IS VOOR MIJ DIE PLEK WAAR JE TEGEN EEN ETALAGE AANLOOPT, MAAR NIET DUIDELIJK HEBT WAAR JE NAAR KIJKT EN WAT JE KAN KOPEN Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier c.dejager@gpmedia.nl Vaktijdschrift voor de totale juweliers- en bijouteriebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dejuwelier.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Hoofdredactie: Coen de Jager c.dejager@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Juwelier besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie.

4 DE JUWELIER NR 1 2025 INHOUD P. 10 Interview Tijdens de aankomende editie van de Retailbeurs is het voor Jan van Vugt vijftig jaar geleden dat hij zijn eerste stappen zetten in de juweliersbranche, destijds ook op de Jewels & Watches-etage. Na vijftig jaar vindt Jan het een mooi moment om te stoppen. P. 25 Wecare Als je als juwelier besluit dat het tijd is voor een frisse, nieuwe uitstraling van jouw winkelinterieur, dan is het wellicht goed om ook eens te kijken naar wat Wecare je kan bieden. Deze vooraanstaande interieurspecialist heeft haar strepen verdiend in de optiek-branche en richt zich ook steeds meer op passende oplossingen voor juweliers. P. 16 Coverstory Afgelopen september was daar ineens Delve Jewellery. Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs presenteerden Paula Schulman Guenther en Barbara Klopper voor het eerst hun eigen fine jewelry sieradenmerk met labgrown diamant aan de juweliersmarkt. Wij spreken met beide vrouwen over de ambities die ze hebben, hun eigen achtergrond en de weg die ze willen bewandelen met Delve. P. 38 Jewels & Watches Retailbeurs De voorjaarseditie van de Jewels & Watches Retailbeurs staat op het punt van beginnen en zodoende zijn de deuren van de eerste etage in Trade Mart geopend van zondag 9 tot en met dinsdag 11 maart. 10 25 16 38

DE JUWELIER NR 1 2025 5 P. 68 Van Hell Van Hell juweliers heeft een nieuwe stap gezet naar een succesvolle toekomst met de overname van Aalbers Juwelier in Zwolle. Het juweliersbedrijf Aalbers is vanaf heden onderdeel van het sterk expanderende familiebedrijf Van Hell juweliers. Evenals de vestigingen in Apeldoorn en Amersfoort draagt de Zwolse juwelier nu de naam Van Hell. P. 87 Ace Juwelier Ace Juweliers is onder aanvoering van Alon Ben Joseph een nieuwe weg ingeslagen die geleid heeft naar prachtige samenwerkingen met hoogwaardige, niche merken. We spraken met hem over de keuzes die hij gemaakt heeft de afgelopen jaren. P. 84 De Parme Design Al tien jaar ontwerpt HKH Margarita de Bourbon de Parme vol passie en enthousiasme voor haar sieradenmerk De Parme Design. Wat begon met het ontwerpen van één enkele ring is uitgemond in een high end juwelencollectie, geïnspireerd op de favoriete omgeving van de prinses. P. 96 Juwelier in beeld Het is al na een paar minuten duidelijk dat de passie en het enthousiasme voor het vak onverminderd is bij Henk van Velthoven. Samen met zijn vrouw Wieke en hun enthousiaste team vierden zij afgelopen jaar het zilveren jubileum van hun winkel, Van Velthoven Juweliers in Heemstede. 68 87 84 96

6 DE JUWELIER NR 1 2025 KORT NIEUWS VICENZAORO: SEIZOENSOPENER VOOR DE JUWELIERSBRANCHE NIEUWE KOERS JEWELS & WATCHES RETAILBEURS De editie van januari verwelkomde 1.300 exposerende merken en registreerde een recordaantal internationale bezoekers uit 145 landen. Er was een sterke vertegenwoordiging uit onder andere Turkije, de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje en Griekenland, terwijl opkomende markten zoals Noord-Korea en Australië en opvallende groei lieten zien. Onder het thema "Crafting the Future" (De toekomst vormgeven) kijkt Vicenzaoro vastberaden vooruit, en richt de beurs zich op groei en innovatie. De beurs bood een energieke sfeer, op maat gemaakte inhoud en een elegante uitstraling, waardoor het een ideale plek was waar zakelijke kansen, relaties en kennis samenkwamen. De volgende editie vindt plaats in september 2025. De huidige vaste exposanten van Trade Mart Utrecht, die al jarenlang een belangrijke rol spelen binnen het inkoopcentrum, vormen de solide basis voor deze nieuwe opzet. Hun ervaring en expertise zorgen ervoor dat deze evenementen direct aansluiten bij de wensen van zowel exposanten als bezoekers. Voor het zover is, vinden in 2025 zoals vanouds de voor- en najaarseditie van de Retailbeurs plaats. Lancering van de nieuwe vakbeurs ‘Jewels & Luxury’ In 2026 lanceert Jaarbeurs de nieuwe vakbeurs ‘Jewels & Luxury’, volledig gewijd aan de in- en verkoop van juwelen, sieraden, horloges, zonnebrillen en andere draagbare accessoires. Deze vakbeurs wordt dé ontmoetingsplek voor de hele branche, waar de nieuwste producten en trends worden gepresenteerd. Marieke Groot, Manager Trade Mart Utrecht: “De vakbeurs wordt een exclusief B2B-event in het luxe segment. Ik verheug me erop om de gehele branche tijdens deze nieuwe vakbeurs te verbinden, te inspireren en te verrassen.” Van vrijdag 17 tot dinsdag 21 januari stond de stad Vicenza in het teken van Vicenzaoro, het internationale evenement voor de goud-, sieraden- en horloge-industrie. De beursorganisatie omschreef de januari-editie als een wederom niet te missen seizoensopener op de kalender van de industrie. Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Vanaf 2026 transformeert het inkoopcentrum naar een dynamisch beursmodel waarmee nog beter ingespeeld kan worden op de behoeften van de verschillende sectoren en klanten. Zo wordt er een nieuw format gelanceerd voor Jewels & Watches Retailbeurs, die inspeelt op de huidige ontwikkelingen en trends in deze markten. Meer informatie: www.vicenzaoro.com

citizenwatch.eu YOUR COLOUR. YOUR STYLE. YOUR WATCH. Time for best performance

8 DE JUWELIER NR 1 2025 NIEUWS INTERGEM 2025 GEANNULEERD VANWEGE ONVOLDOENDE ANIMO VAN EXPOSANTEN De 40e editie van INTERGEM, die gepland stond van 11 tot en met 13 april 2025, zal helaas niet doorgaan. Ondanks intensieve inspanningen om exposanten te werven, bleek de belangstelling vanuit de branche, en met name de lokale bedrijven, onvoldoende om een hoogwaardige en economisch verantwoorde vakbeurs te organiseren. Als toonaangevend podium voor de internationale edelsteen- en sieradenindustrie, vereist INTERGEM een sterke vertegenwoordiging van lokale en internationale bedrijven om zijn positie als exclusieve vakbeurs te behouden. Voor een jubileumeditie die de regio en haar vakmanschap op de kaart zet, is brede betrokkenheid essentieel. Uitdagingen in de sector en gevolgen voor INTERGEM Dr. Konrad Henn, voorzitter van de organiserende vakbeursvereniging, verklaart: "Helaas zien we een afnemende interesse in de 40e editie van INTERGEM, vooral vanuit lokale bedrijven. De edelsteen- en sieradenbranche ondervindt wereldwijd moeilijke marktomstandigheden, en dat heeft ook impact op een nichebeurs als INTERGEM." Ondanks een vernieuwd bezoekersconcept en de gezamenlijke promotie door drie brancheverenigingen, lukte het niet om voldoende regionale bedrijven te overtuigen deel te nemen. Dit toont aan dat een structurele heroriëntatie nodig is om INTERGEM toekomstbestendig te maken en de regio als wereldwijd expertisecentrum voor edelstenen en sieraden sterker te positioneren. Op zoek naar een nieuw beursconcept Mirko Arend, directeur van Messe Idar-Oberstein, noemt de situatie "zeer spijtig, niet alleen voor de Messe zelf, maar vooral voor het 40-jarig jubileum van INTERGEM, dat een hoogtepunt voor de regio had moeten zijn." Ook burgemeester Frank Frühauf benadrukt de impact van de annulering: "Onze internationale vakbeurs is hét visitekaartje van de edelsteen- en sieradenregio. Het wegvallen van INTERGEM 2025 door een gebrek aan exposanten is niet alleen een verlies voor onze regio, maar ook voor de economie van de deelstaat Rijnland-Palts." Hij onderstreept bovendien het belang van Messe Idar-Oberstein als essentiële infrastructuur voor de economie in de Nahe-regio en roept op tot gezamenlijke inspanningen om Idar-Oberstein opnieuw als dé internationale vakbeurslocatie voor de industrie op de kaart te zetten. Parallelle evenementen mogelijk op andere datum De evenementen "Long Night of Gemstones" en "GemTec", die parallel aan INTERGEM gepland waren, zullen in 2025 mogelijk alsnog plaatsvinden, in overleg met de betrokken partijen en wellicht op een alternatieve datum. Beide concepten zijn positief ontvangen en spelen een belangrijke rol in het uitdragen van de unieke expertise en aantrekkingskracht van de edelsteen- en sieradenregio. Verdere informatie over deze evenementen volgt binnenkort. Hoewel INTERGEM 2025 niet doorgaat, werken de organisatoren aan nieuwe initiatieven om de toekomst van de beurs en de regio als internationaal edelsteen- en sieradencentrum te waarborgen.

GOUD KOOP JE BIJ DRIJFHOUT OPENINGSTIJDEN SHOWROOM: MAANDAG T/M VRIJDAG 8:30 - 16:30 UUR KEIENBERGWEG 12 - 1101 GB AMSTERDAM | T. (+31)0205648520 INFO@DRIJFHOUTNL.COM WWW.DRIJFHOUTNL.COM

10 DE JUWELIER NR 1 2025 INTERVIEW JAN VAN VUGT NA PRECIES 50 JAAR NEEMT JAN VAN VUGT AFSCHEID VAN DE JUWELIERSBRANCHE OP DE PLEK WAAR HET ALLEMAAL BEGON Tijdens de aankomende editie van de Retailbeurs is het voor Jan van Vugt vijftig jaar geleden dat hij zijn eerste stappen zetten in de juweliersbranche, destijds ook op de Jewels & Watchesetage. Inmiddels is Jan alweer tien jaar actief bij Kasius, waar hij daarvoor maar liefst veertig jaar in dienst was bij de Firma J. Houtman bv. Na vijftig jaar vindt Jan het een mooi moment om te stoppen. Zodoende zal hij op de Retailbeurs afscheid nemen van zijn zo geliefde juweliersbranche. Dat zal hem nog zwaar vallen vermoeden wij zo, want uit de manier waarop Jan ook nu nog spreekt over het vak, zijn vele mooie herinneringen en zijn opgebouwde relaties in de afgelopen halve eeuw, voel je de liefde en passie. Het feit dat Jan stopt was voor ons aanleiding om met hem om tafel te gaan en een mooi afscheidsinterview te doen met iemand die wij kennen als zeer integer, oprecht, enorm aardig en altijd oog had voor de mens die tegenover hem stond of zat. “Ik heb met volle teugen genoten van het hele feest”, vertelt Jan ons onder meer. Net uit militaire dienst waar hij zweminstructeur was, besloot een jonge Jan dat hij niet zoals twintig procent van zijn dienstmaten lang zonder werk wilde blijven zitten. Zijn toekomst lag in de verkoop, zo voelde hij. Een vacature waarin gezocht werd naar een representatieve jonge man die opgeleid moest worden tot verkoper viel in de smaak en Jan reageerde vol goede moed. “Ik werd aangenomen bij de firma J. Houtman als broekie en mijn allereerste werkdag was 1 maart 1975 op de beurs in Utrecht die wij nu kennen als Jewels & Watches Retailbeurs. Ik was aangenomen om een vertegenwoordiger te ondersteunen die een hernia had opgelopen. Ik mocht hem vergezellen bij zijn gesprekken en helpen met het tillen van zijn zware koffers. Zo heb ik mijn eerste stappen in deze branche gezet en de eerste kneepjes van het vak geleerd.” Gevoel voor esthetiek Vol goede moed en leergierig betrad Jan vijftig jaar geleden de juweliersbranche. “Ik voelde me meteen helemaal op mijn gemak en al snel kreeg ik een goed gevoel voor esthetiek. Ik had oog voor de mooie dingen en zag dat je in een branche als de onze, in ieder geval stijlvol gekleed moet gaan. Met ongepoetste schoenen kun je immers geen mooie sieraden verkopen. Ik heb leren houden van mooie dingen, maar zeker ook hoe om te gaan met mensen. De relatie die je opbouwt met mensen, zorgt voor succes. Het persoonlijke contact met elkaar, het eerlijk en betrouwbaar zijn, het samenwerken: daar heb ik altijd heel veel voldoening uitgehaald.” Inkoper Al snel werkte Jan zich binnen J. Houtman bv op tot verkoopleider en werd hij betrokken bij het inkopen van de diverse collecties. “Ik voelde het vertrouwen van Boy Houtman volledig en kreeg het voor elkaar om ook wat hoogwaardigere producten in te kopen, die een doorslaand succes werden. Ik denk dat je als inkoper ook een betere verkoper bent,

DE JUWELIER NR 1 2025 11 en houdt het team gemotiveerd. Ik heb mijzelf ook nooit als baas van iemand gezien, maar als onderdeel van het team. Je doet het echt samen. Ik heb mij altijd meer gezien als zalvende factor tussen de directie en het personeel. Ik denk ook wel als een werkgever en ik houd de belangen van het bedrijf altijd goed in ogenschouw. Ook richting mijn klanten. Bepaalde zaken willen we echt in meedenken, maar sommige dingen kunnen we gewoon niet afspreken.” Last dance Nu het einde in zicht komt, kijkt Jan ook al vooruit. “Ik werkte de afgelopen jaren al minder. Ik had nog makkelijk op deze manier door kunnen gaan, maar je merkt toch ook dat jouw rol verandert. Je bent niet betrokken bij het maken van beleidsplannen en dat kan ook niet want je bent minder op kantoor. In mijn hoofd ben ik daarnaast nog heel jong, maar ik heb wel te maken met het lichaam van een 71-jarige. Het is mooi geweest, maar ik zal hopelijk met een dun lijntje verbonden blijven met Kasius. Ik ga het wel enorm missen, want ik was altijd intens gelukkig met hetgeen ik mocht doen. Maar we hebben nog een beurs voor de boeg waar ik naar uitkijk! Afscheid nemen bij de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht, waaraan ik zoveel mooie herinneringen heb, voelt als het goede om te doen. Ik ga er nog een keer optimaal van genieten en hoop nog veel mensen daar even te zien om afscheid te nemen.” want je weet immers waarom je iets ingekocht hebt en daardoor kun je het gevoel beter overbrengen. Ik heb in mijn tijd bij J. Houtman bv de hele wereld gezien en rondgereisd. Hong Kong, Vicenza, Bazel en ga zo maar door voor de beurzen en vele andere landen voor het bezoeken van producenten. Ik werkte altijd keihard, maar met veel plezier, want het was echt fantastisch om te doen en om mee te maken. Ik had energie voor tien en als voormalig waterpoloër kon ik door blijven gaan. Maar aan al het moois komt ook een eind. Ik heb op één maand na net geen veertig jaar gewerkt bij J. Houtman bv, toen het daar stopte voor hen en dus ook voor mij. Maar dat bracht op 61-jarige leeftijd ook nieuwe kansen.” Hoofdstuk twee: Kasius Jan had duidelijk voor ogen waar hij zijn loopbaan wilde vervolgen en nam contact op met Leo Kasius. “Het was een open sollicitatie, maar ik kwam op het juiste moment, zo bleek later. Nadat ik met Luuk en Nick Kasius nog een heel goed gesprek heb gehad, hebben we elkaar gevonden in een dienstverband. Bij Kasius kreeg ik ook meteen het vertrouwen en het voelde als een warm bad. Hier stond toen ook al een hele sterke basis en een prachtig bedrijf en dat is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid en groter geworden. Daar heb ik als verkoopleider een steentje aan bij mogen dragen en daar ben ik heel trots op. Dit is zo’n mooi bedrijf. Wat ik mooi vind, is dat de menselijke maat heel zwaar weegt. Mijn mening is ook dat het succes van een bedrijf te herleiden is naar de mensen die er werken en de relaties die we hebben met onze klanten.” Natuurlijke habitat In alles wat Jan vertelt vormen de mensen met wie hij werkt of gewerkt heeft en de klantenrelaties die hij heeft opgebouwd, de rode draad. “Ik heb de afgelopen vijftig jaar ook heel veel vrienden gemaakt. Ik kan wel zeggen dat ik met nagenoeg iedereen – uitzonderingen zijn er altijd – wel door een deur kan. Dat merkte ik ook toen ik tien jaar geleden mijn eerste beurs draaide met Kasius. Ik had meer het gevoel dat ik op de receptie van mijn eigen bruiloft stond, want ik was de hele tijd handjes aan het schudden en praatjes aan het maken. “Dachten we eindelijk van je af te zijn” en “Je hebt een goeie keuze gemaakt”, kreeg ik toen heel vaak te horen. Maar het was allemaal oprecht en gegund. Ik ben ook op een beurs helemaal in mijn element. Dat is mijn natuurlijke habitat, in contact met de mensen en gesprekken aanknopen.” Trip down memory lane Waar Jan zich opmaakt voor zijn afscheid, is hij voor ons bezoek ook nog zijn eigen archieven ingedoken. De ene na de andere foto wordt getoond, volledig met gedetailleerde uitleg waar en met wie het was, ongeacht hoe lang het geleden was. Een echte trip down memory lane. “Ik heb alles meegemaakt en heb die ervaringen in mijn werk ook altijd gebruikt. Ik weet nu dat alles oplosbaar is, hoe moeilijk het soms ook lijkt. En er is natuurlijk heel veel veranderd, maar wij veranderen gewoon mee. Als verkoper ben je een kameleon en stem je je gedrag en gesprekken af op een klant. Bij de een heb je het over koetjes en kalfjes, bij de andere over de aandelenmarkt. Dat is niet veranderd. Wat wel is veranderd, is de rol van de groothandel. Een bedrijf als Kasius faciliteert álles voor een klant, om ze maar zoveel mogelijk te ontzorgen. Het bestelproces is enorm vereenvoudigt, er worden hele magazines gemaakt ter ondersteuning van de juwelier en het assortiment is zo divers. Ik vraag ook nog wel eens aan klanten waar ze denken dat wij ons kunnen verbeteren. Dat ze dan het antwoord verschuldigd moeten blijven, zegt mij dat we goed bezig zijn.” Nooit als baas gezien Bij Kasius had Amber Rijnhout de rol van Hoofd Verkoop overgenomen van Jan en is inmiddels Commercieel Directeur. “In haar heb ik het volste vertrouwen. Ik ken haar ook al zo lang, zelfs nog uit de tijd bij Houtman! Ze doet het geweldig AFSCHEID NEMEN BIJ DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS IN UTRECHT, WAARAAN IK ZOVEEL MOOIE HERINNERINGEN HEB, VOELT ALS HET GOEDE OM TE DOEN

12 DE JUWELIER NR 1 2025 PRODUCTNIEUWS TISSOT SUPERSPORT NBA SPECIAL EDITION LINK N°1 VAN BIGLI De wijzerplaat, met een basketbalstippenpatroon en een verloop van donkergrijs naar zwart aan de randen, creëert een illusie van diepte die de vorm van de bal weerspiegelt. De cijferindexen voegen net als de nummers op de spelersshirts betekenis toe, en het NBA-logo op de secondewijzer is een extra eerbetoon aan de sport. De zwarte armband van bi-materiaal, gemaakt van rubber, synthetische materialen en leer, vult de textuur van de wijzerplaat mooi aan. Daardoor is hij perfect om elke dag te dragen, maar ook bij fysieke activiteiten. De band met textuur voelt als het oppervlak van een basketbal en is afgewerkt met rode en blauwe draden. Op de achterkant van de kast zit het echte verborgen juweeltje: verfijnde gravures van het NBAlogo, met daaromheen de steden en staten waar de teams hun naam aan ontlenen: de Western Conference en de Eastern Conference, gerangschikt op hun breedtegraad. Meer informatie: Swatch Group Nederland | www.swatch.nl Creative Director Laurence Aerens ontwierp de gouden LINK N°1 schakel in 2022 voor de allereerste ketting van het eigenzinnige merk. Het opvallende design weerspiegelt de onderlinge en emotionele verbondenheid met mensen om ons heen als we blijdschap in elkaars leven brengen. De inventieve schakel zorgt voor een uitzonderlijke dynamiek met intrigerende, wisselende lichtreflecties op het goud. BIGLI is al meer dan 25 jaar een van de meest innovatieve spelers in de luxury sector van juwelen. Het ambachtelijke familiebedrijf is in 1997 opgericht door Laurence Aerens en haar partner Thierry Spitaels. Het Belgische juwelenmerk onderscheidt zich door het gebruik van hoogwaardige materialen en het verfijnde, uiterst vakkundige zetwerk. De sieraden worden vervaardigd van 18 karaat goud, superieure diamanten en kleurrijke edelstenen. Meer informatie: Sap Luxury Goods Tel. 070-2390227 info@sapluxurygoods.nl De Tissot Supersport NBA Special Edition, met doordachte details en een sportieve stijl, is een hommage aan basketbal en brengt de wedstrijdpassie tot aan uw pols. De opvallende zwarte roestvrijstalen PVD-kast van 45 mm heeft een bezel met daarop de 24 secondenregel die is afgeleid van de schotklok van de NBA, met kleuraccenten die verwijzen naar de competitie. De stijlvolle LINK N°1 collectie van het Belgische juwelenmerk BIGLI is uitgebreid met drie nieuwe, volumineuze creaties van 18 karaat roségoud. De unieke schakels van de moderne armband, halsketting en oorhangers kenmerken zich door een onregelmatig maar harmonieus design. Een grote schakel is volledig bezet met fonkelende diamanten. Op aanvraag zijn de elegante sieraden ook verkrijgbaar in wit- of geelgoud en in verschillende lengtes.

swingjewels | swing-jewels.com Live 2025 on your own terms Ontdek de nieuwste collectie van Swing Jewels tijdens Jewels & Watches beurs op 9-11 maart. Ook Swing Jewels dealer worden? Bel dan voor een afspraak of kom langs bij onze stand A233. +31 (0)20 6794633 | info@weiszgroup.com

Lab Grown Diamonds door Kasius bezoek onze Facette stand op de Jewels & Watches voorjaarsbeurs

DE JUWELIER NR 1 2025 15 NIEUWS NIEUWE ONDERSCHEIDING VOOR ONAFHANKELIJKE SPECIAALZAKEN EK Retail, moederbedrijf van winkelformules als INTERSPORT en Hubo, introduceert dit jaar een onderscheiding voor onafhankelijke speciaalzaken in heel Europa: de European Retail Award. De retailserviceorganisatie wil tijdens haar 100-jarig bestaan laten zien hoe belangrijk onafhankelijke vakhandel is voor de economie en het maatschappelijke leven in Europa. De prijs was eerder bekend als de EK Passion Star, die sinds 2011 exclusief werd toegekend binnen de EK-ledenkring van momenteel zo’n 4.000 handelspartners in Duitsland, Nederland en Frankrijk. In tegenstelling tot de Passion Star richt de European Retail Award zich nu op alle onafhankelijke retailers in de gehele Europese non-food detailhandel. “De vakhandel is niet alleen een belangrijke factor in de economische structuur, maar ook cruciaal voor de levenskwaliteit in stadscentra”, legt EK-CEO Martin Richrath uit. “Met de nieuwe award willen we onderscheidende retailers uit heel Europa in de schijnwerpers zetten. Het is een waardering voor ondernemers die zich in tijden van sterke politieke en economische schommelingen richten op hun eigen kracht.” Drie categorieën De European Retail Award, die bestaat uit een trofee en oorkonde, wordt uitgereikt in drie categorieën die de veelzijdigheid, creativiteit en deskundigheid van de vakhandel weerspiegelen, te weten; • Innovatie: erkenning voor retailers die zich met innovatieve verkoop- en marketingconcepten succesvol in de markt positioneren. • Klantenbinding: onderscheiding voor ondernemers die bijzondere winkel- ervaringen creëren door klantgerichte service, vindingrijkheid en hun persoonlijkheid. • Duurzaamheid: bekroning voor ondernemers die zich onderscheiden door hun duurzaam assortiment en met milieuvriendelijke initiatieven en sociale betrokkenheid bijdragen aan een betere wereld. Daarnaast kan de jury een speciale prijs uitreiken voor retailers die een bijzondere prestatie hebben geleverd, die niet in een van de bovenstaande categorieën valt. Van aanmelding tot prijsuitreiking Retailers uit Europa kunnen zich vanaf vandaag tot 31 maart 2025 aanmelden. Vervolgens maakt een onafhankelijke, internationale vakjury, bestaande uit vertegenwoordigers uit wetenschap, handel, economie en de media, hieruit een selectie. De officiële prijsuitreiking vindt plaats op 28 april 2025 in Amersfoort. Voor meer informatie, zie: www.europeanretailaward.com.

16 DE JUWELIER NR 1 2025 ...COVERSTORY DELVE JEWELLERY De markt voor labgrown diamant is een vlucht aan het nemen. Geloof het of niet, maar een groot deel van de consumenten is echt volledig overtuigd van de labgrown diamant en vraagt er specifiek naar bij een juwelier. Niet eens op basis van prijs, maar vanuit ethische overwegingen. Ook als je het zelf misschien nog niet ondervonden hebt, gaat dat hoe dan ook gebeuren. Moeten we nog wat zeggen over de eigenschappen en verschillen? De diamanten van Delve zijn vervaardigd in een CO2-neutraal laboratorium en zijn chemisch, fysisch en optisch identiek aan natuurlijke diamanten. Dit innovatieve proces zorgt voor een minimale impact op het milieu. Bovendien wordt al het goud dat in de sieraden van Delve wordt gebruikt, gerecycled, wat de noodzaak voor nieuwe goudwinning aanzienlijk vermindert. Tot zover is er geen speld tussen te krijgen: Delve biedt veel kenmerken van onderwerpen die een hele grote doelgroep zeer belangrijk vinden. “Waar diamanten voor altijd zijn, is een doelgroep dat zeker niet. Met 65% van de Gen-Z consumenten en 57% van de Gen-X consumenten die heel erg kijken naar de ethische geloofsbrieven van merken, winnen labgekweekte diamanten in een ongekend tempo marktaandeel.” Traceerbaarheid Natuurlijk is er ook nog een belangrijk aspect wat in het voordeel van Delve spreekt: de traceerbaarheid van de diamanten. Door middel van geavanceerde nano- en blockchaintechnologie kunnen klanten elke stap van de ontwikkeling van hun sieraden volgen, van de oorsprong van de diamant tot het eindproduct. Dit biedt een ongeëvenaarde traceerbaarheid en zekerheid over de ethische afkomst van de materialen. Niet onbelangrijk in een wereld waarin transparantie niet altijd gegarandeerd is en waarin Delve dus duidelijk voorop loopt. De vrouwen achter het merk Prachtige unique selling points van een innovatief merk, maar wie zijn de vrouwen achter Delve? Net zo belangrijk is dat zij hun sporen ruimschoots verdiend hebben in deze wereld. Barbara Klopper is geboren en getogen in ZuidAfrika en heeft daar haar opleiding gevolgd tot sieradendesigner aan de universiteit van “VOOR ONS IS DE JUWELIER HET GESPECIALISEERDE AFZETKANAAL VOOR DELVE JEWELLERY” Afgelopen september was daar ineens Delve Jewellery. Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs presenteerden Paula Schulman Guenther en Barbara Klopper voor het eerst hun eigen fine jewelry sieradenmerk met labgrown diamant aan de juweliersmarkt en konden daar ook op veel interesse rekenen. Niet dat er ook meteen een stortvloed aan juweliers het merk hebben opgenomen, maar naar aanleiding van de vele gesprekken daar werd een initiële harde nee, een voorzichtige misschien. De afgelopen tijd hebben Barbara en Paula meer en meer zaadjes gepland en nóg meer stappen gezet in de ontwikkeling van Delve Jewellery. Het avontuur zet zich onverminderd voort en nieuwe hoogtepunten zijn ook al gerealiseerd met als toppunt een eerste deelname aan Inhorgenta afgelopen week. De ambities reiken ver en het geloof in Delve is immens. Met goed recht, zeggen wij erbij, want het verhaal van Delve klopt, de professionaliteit spat er vanaf en er is een grote groep consumenten die aangesproken kan worden met de collectie. Wij spreken met beide vrouwen over de ambities die ze hebben, hun eigen achtergrond en de weg die ze willen bewandelen met Delve. Barbara Klopper en Paula Schulman Guenther

DE JUWELIER NR 1 2025 17 Stellenbosch. Haar carrière startte als designer voor het vooraanstaande Shimansky om vervolgens op 25-jarige leeftijd te verhuizen naar Nederland en in dienst te treden bij Royal Asscher als design- en productmanager. “Daarna werd ik onderdeel van Cluse en werd daar verantwoordelijk voor de sieraden- en horlogedesign. Een heel andere wereld, maar daar heb ik enorm veel geleerd. Dat was ook de plek waar mijn pad zich kruiste met Paula.” Paula is geboren in Canada, maar leeft al haar halve leven in Europa. Als jonge student trok ze naar Milaan, om vervolgens aan de slag te gaan als designer bij de Swatch Group. “Ik wilde dat al mijn designs uiteindelijk in productie gingen en was toen al data gedreven. Ik heb bestudeerd wat een bestseller nou een bestseller maakt. Ik werd dan ook verantwoordelijk voor het global designteam van Swatch en heb daar enorm veel ervaring op gedaan. Nadien ben ik bij Fossil Group werkzaam geweest als Director Global Product Development voor Armani en heb ik de hele groei meegemaakt van de Fossil Group. Nadat ik en mijn man Richard verhuisd zijn naar Nederland ben ik dus onderdeel geweest van Cluse waar ik Barbara tegenkwam en nadien ben ik ook nog werkzaam geweest bij Royal Coster Diamonds. Daar is mijn liefde voor diamant nog meer aangewakkerd en na dat avontuur, besloot ik dat het tijd was om alle ervaring en kennis te gebruiken en een eigen merk op de markt te brengen. En ik wist precies met wie ik wilde samenwerken: Barbara, voor mij the perfect partner!” Transparantie Dat merk is dus Delve Jewellery. “Ik heb op voorhand heel veel onderzoek gedaan naar labgrown diamant en zeker de technologie achter ons product, dus de traceerbaarheid, om transparantie te kunnen garanderen. Mensen willen weten waar hun diamant vandaan komt, waar het geslepen is, waarom de prijsopbouw zo is bepaald. Dat was een doel op zich. Maar ik heb ook goed onderzocht of er ruimte is voor labgrown diamant door mijn connecties te gebruiken en daar ben ik zeker van overtuigd. Met de resultaten van mijn onderzoek en overtuiging heb ik Barbara bezocht en haar geënthousiasmeerd om onderdeel te worden van Delve. Barbara was heel gemakkelijk te overtuigen vanwege onze gedeelde liefde voor en visie op de diamantindustrie.” Geen concessies Barbara vertelt dat ze gelijk overtuigd was van het idee van Paula. “Paula heeft heel goed nagedacht over de branding, het verhaal en de uitstraling, maar ook de criteria die we hanteren bij het selecteren van partners en leveranciers. We stellen hoge eisen en dat houdt voor onze partners in dat we verwachten dat ze inzetten op goed beleid en zodoende ESG (Environmental, Social & Governance) en CSR (Corporate Social Responsibility) hoog in het vaandel hebben. Mijn rol is onder meer het design en de kwaliteit waarborgen en om ervoor te zorgen dat onze merkfilosofie wordt vertaald naar ons product. We doen geen concessies en hebben een duidelijk beeld van wat we doen en waar we naartoe willen. We hebben vaak genoeg een streep gezet door samples omdat het niet aan onze standaard voldeed. Toen we eenmaal alles zo hadden als we wilden, konden we starten.” Opgeven is geen optie De financiering van fase één hebben de vrouwen zelf opgehoest. “We geloven heilig in Delve en de meerwaarde van dit innovatieve product. Daarom zijn we all-in gegaan. Dat zorgt voor grote risico’s en financiële onzekerheid, maar geeft ook aan hoe overtuigd we zijn. En dat niet alles gaat zoals je van te voren hoopt, hebben we ook al ondervonden. We zijn dit avontuur met zijn drieën gestart, maar onze partner Manon heeft een paar maanden geleden moeten kiezen voor zekerheid en stabiliteit en ons daarom verlaten. Dat is heel pijnlijk, maar we stoppen niet. We worden ook geholpen door geweldige partners die in ons verhaal geloven waardoor we dit alles hebben kunnen realiseren. Dat zorgt voor enorm veel energie en positiviteit.” Uitdagende maar constructieve gesprekken Die positiviteit proeven Paula en Barbara nog niet altijd bij juweliers. “We wisten dat het niet makkelijk zou worden en we waren ingesteld op moeilijke gesprekken. Maar dat brengt ook emoties en frustraties met zich mee. Dankzij de vele en aanhoudende privé bestellingen - soms via via, maar meestal via juweliers, krijgen wij wekelijks de bevestiging dat er een Nederlandse consument is die overtuigd is van sieraden met labgrown diamanten. Ze willen het kopen en wij geloven heilig in de juwelier, maar de juwelier moet zelf nog het geloof vinden dat labgrown een geweldige toevoeging is voor hun assortiment. Voor ons is de juwelier het gespecialiseerde afzetkanaal voor Delve. Bij Delve zijn we ervan overtuigd dat sieraden in een vertrouwde omgeving en met vakkennis verkocht moeten worden. We willen een partnership met hen opbouwen voor de lange termijn en vertrouwen opwekken. Dat doen we bijvoorbeeld door met juweliers die nu nog niet willen investeren, wel een samenwerking aan te gaan. Als er dan een sieraad verkocht wordt, kan die desbetreffende juwelier als servicepunt aangemerkt worden en daarvoor een marge ontvangen. Ik zou zeggen: gebruik Delve om een nieuwe doelgroep aan te spreken. De juwelier is nog steeds de plek waar men kennis heeft en het verhaal rondom een merk zoals Delve goed verteld kan worden. Dat is ook nodig.” Grootse plannen Na een deelname aan Inhorgenta dit voorjaar, is Delve ook weer te bewonderen op de Jewels & Watches Retailbeurs. “Daar gaan we onszelf weer presenteren en ons verhaal vertellen. We roepen juweliers ook op om contact met ons op te nemen en we geven graag masterclasses ter plaatse om de kennis over laboratoriumdiamanten te delen, eventuele aannames of twijfels op te helderen of eenvoudigweg te praten over wat er gebeurt in de diamantindustrie. Stapje voor stapje gaan we verder, maar we hebben grootse plannen. Ambities in Nederland en het buitenland ook. In België hebben we inmiddels een agent en zo gaan we gestaag verder bouwen aan het merk, de naamsbekendheid en verdere groei van Delve.” Meer informatie: Delve Jewellery hello@delvejewellery.com | www.delvejewellery.com

JEWEL & WATCH FAIR JEWEL & WATCH FAIR 7&8 SEPTEMBER 2025 TOUR&TAXIS BRUSSELS 14&15 SEPTEMBER 2025 WERKSPOOR UTRECHT WWW.ORODIA.NL Bekijk hier editie 2024:

DE JUWELIER NR 1 2025 19 NIEUWS BASTIAN INVERUN VOEGT ZICH BIJ NORDAHL ANDERSEN Het Deense sieradenbedrijf Nordahl Andersen, dat al verschillende onafhankelijke merken in haar portfolio heeft, heeft op 1 januari 2025 officieel het sieradenmerk Bastian Inverun overgenomen. Dit jaar viert Bastian Inverun haar 50-jarig jubileum en heeft het zich gevestigd als een toonaangevend merk in de Duitse sieradensieradenbranche. Na de succesvolle overname van het Duitse merk Heide Heinzendorff op 1 april 2022, zet Nordahl Andersen haar groeistrategie voort, met behoud van een stabiele en betrouwbare aanpak. Voor bestaande klanten van Bastian Inverun wordt een soepele overgang beloofd, met behoud van dezelfde servicekwaliteit en een betrouwbare samenwerking. Familiebedrijven zijn vaak gebouwd op passie en toewijding, waarbij generaties hard werken om hun waarden en visie hoog te houden. Voor Bastian Inverun betekent de integratie bij Nordahl Andersen een kans om de merkidentiteit in vertrouwde handen voort te zetten. Stefan Peters, vertegenwoordiger van Bastian Inverun, toonde vertrouwen in de overgang en zei: "Na zorgvuldig overleg zijn we ervan overtuigd dat het overdragen van Bastian Inverun aan het Deense sieradenhuis Nordahl Andersen de juiste stap is voor zowel het merk als onze klanten. Jarenlang hebben we unieke sieraden gecreëerd en we geloven dat de expertise en toewijding van Nordahl Andersen ons werk zullen eren en verder uitbreiden.” Franziska Peters, een familielid, blijft aan als algemeen directeur van Bastian Inverun. Zij zal zorgen voor continuïteit in het leiderschap en de overgang ondersteunen, terwijl zij samenwerkt met Nordahl Andersen aan de toekomstige ontwikkeling van het merk. Nordahl Andersen Het familiebedrijf Nordahl Andersen, opgericht in 1984, wordt momenteel geleid door de tweede generatie, Michael en Lisbeth Nordahl Andersen, samen met een team van 35 medewerkers. Het bedrijf heeft een sterke positie in de Scandinavische markten en behaalt de laatste jaren ook aanzienlijke successen in Duitsland en Oostenrijk. Michael Nordahl Andersen verklaart: "We hebben veel respect voor de kunstzinnigheid van Bastian Inverun, bekend om zijn elegante ontwerpen en unieke persoonlijkheid. We zijn verheugd om zowel bestaande als nieuwe klanten te verwelkomen en kijken ernaar uit om voort te bouwen op het prachtige erfgoed van Bastian Inverun. Wij zijn ervan overtuigd dat onze gevestigde infrastructuur en ervaren team, dat al meerdere merken beheert, zullen bijdragen aan een soepele en voordelige overgang voor alle belanghebbenden. Dit biedt groeimogelijkheden voor onze klanten." Toekomstplannen en uitbreiding in Duitsland De directie van Nordahl Andersen kijkt uit naar de samenwerking met het bestaande team van Bastian Inverun. Het bedrijf ziet de integratie van een ander Duits merk als een kans om de fysieke aanwezigheid in Duitsland uit te breiden. Het plan is om het bestaande kantoor in Bremen en de bijbehorende medewerkers te behouden. De overname onderstreept Nordahl Andersen’s toewijding aan een naadloze klantervaring en het uitbreiden van haar merkenportfolio met gerenommeerde namen in de sieradenindustrie.

20 DE JUWELIER NR 1 2025 Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie per jaar van het aantal bedrijven en het aantal vestigingen van juweliers volgens cijfers van het CBS (SBI-code 4777 als hoofdactiviteit). In de periode 2010 tot en met 2019 zien we een structurele daling van het aantal bedrijven en vestigingen in de juweliersbranche. Wat opvalt is de sterke groei van het aantal vestigingen in het jaar 2023 volgens de voorlopige cijfers van het CBS. Het aantal vestigingen kende in dat jaar een groei van 4,1%. De meest actuele cijfers over het derde kwartaal van 2024 duiden wel weer op een afname van het aantal bedrijven in de branche. De definitie die het CBS hanteert van een bedrijf is als volgt: “De feitelijke transactor in het productieproces gekenmerkt door zelfstandigheid ten aanzien van de beslissingen over dat proces en door het aanbieden van zijn producten aan derden. Uit deze definitie en met name uit het element zelfstandigheid volgt dat een bedrijf meer dan één vestiging kan omvatten, maar ook meer dan één juridische eenheid. (Onder juridische eenheden worden zowel natuurlijke als rechtspersonen verstaan). Dit is het geval wanneer de afzonderlijke vestigingen of juridische eenheden niet zelfstandig opereren. Andersom komt het voor dat binnen een juridische eenheid verschillende onderdelen te onderscheiden zijn die wat betreft de productie zelfstandig opereren. Deze vormen dan op grond van de definitie evenzoveel bedrijven. Dit laatste doet zich vooral voor bij grotere concerns met uiteenlopende activiteiten. Wanneer een aldus gedefinieerde eenheid zich uitstrekt over verschillende landen wordt ter wille van de nationale statistiek het Nederlandse deel als een geheel bedrijf beschouwd.” De definitie die het CBS hanteert van een vestiging is als volgt: “Elke afzonderlijk gelegen ruimte, terrein of complex van ruimten of terreinen, benut door een bedrijf voor uitoefening van de activiteiten. Ieder bedrijf bestaat uit tenminste één vestiging. Meerdere locaties van een bedrijf binnen één postcodegebied worden als één vestiging beschouwd.” Nevenactiviteiten Uit een analyse van de geregistreerde nevenactiviteiten van juweliers in het Handelsregister blijkt dat de meest voorkomende nevenactiviteit te vinden is in de categorie reparatie van uurwerken en juweliersartikelen. 15,4 Procent van de juweliers heeft als nevenactiviteit activiteiten op dit gebied. 8,5 Procent van de juweliers heeft als nevenactiviteit het bewerken van edelstenen en vervaardigen van sieraden en 5,5 procent een groothandel in juweliersartikelen en uurwerken. Begin dit jaar, 2025, staan in het Handelsregister van de Kamers van Koophandel 1.698 bedrijfsvestigingen in Nederland met als hoofdactiviteit “juweliers” ingeschreven (SBI-code 4777), waarvan 1.336 als hoofdvestiging of zelfstandige vestiging. Van alle ingeschreven juweliers zijn er 1.685 economisch actief. Economisch actief betekent dat er in deze ondernemingen ten minste 15 uur per week wordt gewerkt en daarmee deelneemt aan het economisch verkeer. Economisch actief impliceert dat de onderneming aan het economisch verkeer deelneemt. Een pensioen B.V. is een voorbeeld van een bedrijf dat niet economisch actief is. In bovenstaande telling zijn bedrijven met de betreffende SBI-code als nevenactiviteit niet meegenomen. 868 Bedrijfsvestigingen staan met de SBI-code 4777 (juweliers) als nevenactiviteit geregistreerd. In dit artikel hebben we het alleen over ondernemingen die als juwelier staan ingeschreven. Twee categorieën bedrijven die hier buiten vallen zijn reparatiebedrijven van uurwerken en juweliersartikelen en bedrijven die het bewerken van edelstenen en vervaardigen van sieraden als hoofdactiviteit hebben. Een bedrijf kan meerdere vestigingen hebben. Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het aantal bedrijven en het aantal vestigingen van juweliers volgens cijfers van het CBS (SBI-code 4777 als hoofdactiviteit). Lichte afname Over de afgelopen vijf jaar laat het aantal bedrijven een lichte afname zien, terwijl het aantal vestigingen vrij stabiel is gebleven volgens de voorlopige cijfers. Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “juweliers” is de afgelopen vijf jaar met 3,3 procent afgenomen van 1.345 in het jaar 2019 tot 1.300 in het jaar 2024. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode met een fractie toegenomen, namelijk met 0,3 procent, van 1.645 in het jaar 2019 tot 1.650 in het jaar 2024. ACHTERGROND POSITIEVE ONTWIKKELINGEN IN DE JUWELIERSBRANCHE Uit de recent verschenen Juweliers Marktmonitor 2025 van Marktdata.nl blijkt dat aan de daling van het aantal juweliers een einde is gekomen. Sinds het jaar 2021 is het aantal bedrijven en vestigingen in de juweliersbranche gestabiliseerd. En nog meer positief nieuws; een meerderheid van de juweliers noteert de afgelopen kwartalen een omzetgroei.

DE JUWELIER NR 1 2025 21 Omgekeerd zijn er ook ondernemingen met een andere hoofdactiviteit die de SBI-code 4777 (juweliers) als nevenactiviteit hebben. Er zijn 868 bedrijfsvestigingen die een juwelier als nevenactiviteit hebben. Van de ondernemingen die winkels in juweliersartikelen en uurwerken als nevenactiviteit hebben betreft het in 17,6 procent van de gevallen bedrijven in de categorie van het bewerken van edelstenen en het vervaardigen van sieraden. Daarnaast komen juweliers als nevenactiviteit veel voor bij groothandels in juweliersartikelen en uurwerken, reparatiebedrijven van uurwerken en juweliersartikelen en in de branche voor uiterlijke verzorging, zoals schoonheidsspecialisten en kappers. Omzetontwikkeling Het CBS registreert per kwartaal het aandeel van juweliers met een omzetstijging, daling en met een stabiele omzet. Onderstaand figuur toont de ontwikkelingen per kwartaal vanaf het eerste kwartaal van 2012 tot en met het derde kwartaal van 2024. Het effect van de corona pandemie is goed te zien in het onderstaande figuur. Over de Juweliers Marktmonitor 2025 De Juweliers Marktmonitor 2025 biedt een overzicht van de structuur en financiële kengetallen van juweliers in Nederland. De branchestructuur en financiële kengetallen zijn helder in beeld gebracht. De data-analyse is uitgevoerd onder bedrijven die in het Handelsregister staan ingeschreven onder de SBI-code 4777 (juweliers). Daarnaast zijn cijfers van onder meer het CBS en Google big data verwerkt in de rapportage. Het onderzoeksrapport telt 41 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. De analyseresultaten zijn overzichtelijk gepresenteerd door middel van tekst, figuren en tabellen, met alleen essentiële gegevens. Geen ingewikkelde en complexe statistische berekeningen maar begrijpelijke informatie. Hierdoor bent u in staat op eenvoudige wijze de voor uw organisatie relevante informatie te benutten in uw bedrijfsvoering. Vormen juweliers uw doelgroep of bent u op een andere wijze gerelateerd aan sieraden of de juweliersbranche, dan is het onderzoeksrapport een aanrader. Als gevolg van de dramatische omzetcijfers tijdens het eerste jaar van de corona pandemie waren de omzetcijfers over het jaar er na juist sterk positief ten opzichte van het voorgaande jaar. Al met al zien we dat het aandeel juweliers met een omzetstijging sinds de afgelopen paar jaar de overhand heeft. De jaren voor de corona pandemie was het aandeel omzetstijgers ongeveer even groot als het aandeel omzetdalers. Al met al positieve ontwikkelingen in de juweliersbranche. Bron: Juweliers Marktmonitor 2025 – Marktdata.nl. Voor meer informatie en bestelmogelijkheid: www.marktdata.nl

Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ. Vraag een inlog voor de website Created & Crafted in Britain Koop nu de dummybox met aanzoeksringen voor 995 euro. In de box 80 stuks zilver vergulde en gerhodineerde ringen met CZ.

DE JUWELIER NR 1 2025 23 HORLOGES FREDERIQUE CONSTANT ONTHULT NIEUWE HIGHLIFE LADIES QUARTZ-MODELLEN De topcollectie van Frederique Constant, de Highlife, verstevigt zijn fundamenten. De automatische damesmodellen worden opgevolgd door een reeks kwartsmodellen. Er zijn vijf referenties onthuld. Hun kaliber heeft niet alleen een indrukwekkende autonomie van 5 jaar: het is dunner en kleiner en kan ook worden gemonteerd in een diameter van slechts 31 mm. Naast een exclusieve variatie met een parelmoeren wijzerplaat, zijn de vier andere versies met een zonovergoten wijzerplaat uitgevoerd in een stalen of stalen en vergulde kast, met bijpassende staafvormige uurmarkeringen met bij vier modellen diamanten die vlak op de wijzerplaat zijn gezet. Elk model, met drie wijzers en datum, wordt geleverd met twee bandjes, het ene in staal en verguld goud dat bij de kast past, het andere in rubber in dezelfde tint als de wijzerplaat. Met de herlancering van de Highlife-collectie in 2020 heeft Frederique Constant nieuwe horlogemakersperspectieven geopend voor alle liefhebbers van topontwerp dat in 1999 werd uitgebracht. Het uurwerk heeft een opmerkelijke comeback gemaakt: een nieuwe kast, een nieuw COSC-gecertificeerd uurwerk en nieuwe afwerkingen, vergezeld van een geïntegreerde verwisselbare armband die in één gebaar en zonder gereedschap kan worden verwisseld. Tot nu toe was de collectie verkrijgbaar in drie unisex diameters: 41 mm, 39 mm en 34 mm. Maar veel vrouwen wilden een diameter die exclusief voor hen was. Het was voor Frederique Constant niet voldoende om alleen de proporties van de bestaande modellen te verkleinen: om een diameter van 31 mm te bereiken, was een ander uurwerk nodig. De Manufacture heeft dan ook voortgebouwd op zijn FC-240 kwartsuurwerk, dat 60 maanden autonomie biedt, oftewel 5 volle jaren. De nieuwe Highlife Ladies Quartz heeft een kast met een diameter van 31 mm en een dikte van 7,29 mm, en is waterbestendig tot 5 ATM. Voor de eerste twee versies is de stalen kast voorzien van een vergulde bezel, kroon, gesp en bandschakels. Deze zijn roze voor de versie met parelmoeren wijzerplaat en geel voor de versie met marineblauwe zonovergoten wijzerplaat. Terwijl alle modellen versierd zijn met diamanten uurmarkeringen, is de laatste de enige die een meer traditionele horlogemakerslook heeft, met lichtgevende staafvormige uurmarkeringen in dezelfde tint geelgoud. De andere drie modellen hebben een 100% stalen kast, uitgerust voor dagelijks gebruik in de stad, maar met de elegante touch van spiegelgepolijste schakels in een satijnachtig afgewerkte combinatie van kast en armband. Beige, lichtblauwe of marineblauwe wijzerplaten: voor elk wat wils. Elke wijzerplaat is zonovergoten, waardoor een spel van licht en schaduw ontstaat dat wordt versterkt door de schittering van de acht diamanten die rond lichtgevende uurmarkeringen en het datumvenster op drie uur zijn geplaatst. Zoals altijd bij Frederique Constant zijn alle wijzers met de hand gepolijst. En afhankelijk van de stemming van elke gelukkige eigenaar van deze nieuwe Highlife Ladies Quartz, wordt het uurwerk geleverd met een stalen armband met vouwsluiting of een rubberen band met gesp: waarom kiezen als alles mogelijk is? Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte | Tel. +31 (0)6 36276676 www.frederiqueconstant.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4