De Juwelier nr1-2025 Online

DE JUWELIER NR 1 2025 11 en houdt het team gemotiveerd. Ik heb mijzelf ook nooit als baas van iemand gezien, maar als onderdeel van het team. Je doet het echt samen. Ik heb mij altijd meer gezien als zalvende factor tussen de directie en het personeel. Ik denk ook wel als een werkgever en ik houd de belangen van het bedrijf altijd goed in ogenschouw. Ook richting mijn klanten. Bepaalde zaken willen we echt in meedenken, maar sommige dingen kunnen we gewoon niet afspreken.” Last dance Nu het einde in zicht komt, kijkt Jan ook al vooruit. “Ik werkte de afgelopen jaren al minder. Ik had nog makkelijk op deze manier door kunnen gaan, maar je merkt toch ook dat jouw rol verandert. Je bent niet betrokken bij het maken van beleidsplannen en dat kan ook niet want je bent minder op kantoor. In mijn hoofd ben ik daarnaast nog heel jong, maar ik heb wel te maken met het lichaam van een 71-jarige. Het is mooi geweest, maar ik zal hopelijk met een dun lijntje verbonden blijven met Kasius. Ik ga het wel enorm missen, want ik was altijd intens gelukkig met hetgeen ik mocht doen. Maar we hebben nog een beurs voor de boeg waar ik naar uitkijk! Afscheid nemen bij de Jewels & Watches Retailbeurs in Utrecht, waaraan ik zoveel mooie herinneringen heb, voelt als het goede om te doen. Ik ga er nog een keer optimaal van genieten en hoop nog veel mensen daar even te zien om afscheid te nemen.” want je weet immers waarom je iets ingekocht hebt en daardoor kun je het gevoel beter overbrengen. Ik heb in mijn tijd bij J. Houtman bv de hele wereld gezien en rondgereisd. Hong Kong, Vicenza, Bazel en ga zo maar door voor de beurzen en vele andere landen voor het bezoeken van producenten. Ik werkte altijd keihard, maar met veel plezier, want het was echt fantastisch om te doen en om mee te maken. Ik had energie voor tien en als voormalig waterpoloër kon ik door blijven gaan. Maar aan al het moois komt ook een eind. Ik heb op één maand na net geen veertig jaar gewerkt bij J. Houtman bv, toen het daar stopte voor hen en dus ook voor mij. Maar dat bracht op 61-jarige leeftijd ook nieuwe kansen.” Hoofdstuk twee: Kasius Jan had duidelijk voor ogen waar hij zijn loopbaan wilde vervolgen en nam contact op met Leo Kasius. “Het was een open sollicitatie, maar ik kwam op het juiste moment, zo bleek later. Nadat ik met Luuk en Nick Kasius nog een heel goed gesprek heb gehad, hebben we elkaar gevonden in een dienstverband. Bij Kasius kreeg ik ook meteen het vertrouwen en het voelde als een warm bad. Hier stond toen ook al een hele sterke basis en een prachtig bedrijf en dat is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid en groter geworden. Daar heb ik als verkoopleider een steentje aan bij mogen dragen en daar ben ik heel trots op. Dit is zo’n mooi bedrijf. Wat ik mooi vind, is dat de menselijke maat heel zwaar weegt. Mijn mening is ook dat het succes van een bedrijf te herleiden is naar de mensen die er werken en de relaties die we hebben met onze klanten.” Natuurlijke habitat In alles wat Jan vertelt vormen de mensen met wie hij werkt of gewerkt heeft en de klantenrelaties die hij heeft opgebouwd, de rode draad. “Ik heb de afgelopen vijftig jaar ook heel veel vrienden gemaakt. Ik kan wel zeggen dat ik met nagenoeg iedereen – uitzonderingen zijn er altijd – wel door een deur kan. Dat merkte ik ook toen ik tien jaar geleden mijn eerste beurs draaide met Kasius. Ik had meer het gevoel dat ik op de receptie van mijn eigen bruiloft stond, want ik was de hele tijd handjes aan het schudden en praatjes aan het maken. “Dachten we eindelijk van je af te zijn” en “Je hebt een goeie keuze gemaakt”, kreeg ik toen heel vaak te horen. Maar het was allemaal oprecht en gegund. Ik ben ook op een beurs helemaal in mijn element. Dat is mijn natuurlijke habitat, in contact met de mensen en gesprekken aanknopen.” Trip down memory lane Waar Jan zich opmaakt voor zijn afscheid, is hij voor ons bezoek ook nog zijn eigen archieven ingedoken. De ene na de andere foto wordt getoond, volledig met gedetailleerde uitleg waar en met wie het was, ongeacht hoe lang het geleden was. Een echte trip down memory lane. “Ik heb alles meegemaakt en heb die ervaringen in mijn werk ook altijd gebruikt. Ik weet nu dat alles oplosbaar is, hoe moeilijk het soms ook lijkt. En er is natuurlijk heel veel veranderd, maar wij veranderen gewoon mee. Als verkoper ben je een kameleon en stem je je gedrag en gesprekken af op een klant. Bij de een heb je het over koetjes en kalfjes, bij de andere over de aandelenmarkt. Dat is niet veranderd. Wat wel is veranderd, is de rol van de groothandel. Een bedrijf als Kasius faciliteert álles voor een klant, om ze maar zoveel mogelijk te ontzorgen. Het bestelproces is enorm vereenvoudigt, er worden hele magazines gemaakt ter ondersteuning van de juwelier en het assortiment is zo divers. Ik vraag ook nog wel eens aan klanten waar ze denken dat wij ons kunnen verbeteren. Dat ze dan het antwoord verschuldigd moeten blijven, zegt mij dat we goed bezig zijn.” Nooit als baas gezien Bij Kasius had Amber Rijnhout de rol van Hoofd Verkoop overgenomen van Jan en is inmiddels Commercieel Directeur. “In haar heb ik het volste vertrouwen. Ik ken haar ook al zo lang, zelfs nog uit de tijd bij Houtman! Ze doet het geweldig AFSCHEID NEMEN BIJ DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS IN UTRECHT, WAARAAN IK ZOVEEL MOOIE HERINNERINGEN HEB, VOELT ALS HET GOEDE OM TE DOEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4