C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
D
e
J
u w e l i e r
n r
1 2 0 1 7
3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
GPmedia BV
Postbus 10000
2300 Turnhout (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
PRinterface
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
Mei 2017
|
16e jaargang no. 2
|
Prijs
€
10,50
de juwelier
Special
HORLOGES
COVERSTORY
HÆMMER GERMANY
NABESCHOUWING
BASELWORLD
Opmaak_DeJuwelier_2.indd 1
12-04-17 08:58
Het beursseizoen ligt weer achter ons en dus is het tijd om de balans op te maken.
Vooral in ons eigen land is er dit voorjaar wel het één en ander gebeurd. De Jewels
& Watches heeft een metamorfose ondergaan. De vakbeurs die al decennia lang het
beursbeeld bepaalt, heeft een jasje uitgedaan en dat was terug te zien in het exposan-
tenaanbod, maar ook in bezoekersaantallen. De algehele sfeer die op de beursvloer
hing was ook niet zoals we gewend zijn van een Voorjaarsbeurs. Ik schrijf dit echt met
tegenzin, want de Jewels & Watches is al jarenlang dé vakbeurs voor onze branche,
het is een begrip, maar het lijkt erop dat een groot aantal juweliers niet meer geïnte-
resseerd zijn in het bezoeken van de beurs en dat een aantal bedrijven de Jewels &
Watches niet meer ziet als belangrijkste plek om de noviteiten te laten zien.
Dat heeft er ook toe geleid dat er een alternatief is gekomen in de vorm van Out
of the Box. Laagdrempelig, open stands, een breder aanbod uit diverse branches:
de opzet is duidelijk anders, maar het lijkt een succes. De eerste editie van Out of
the Box werd met veel goedkeuring van exposanten ontvangen die repten over ‘een
geweldige beurs’ én de beurs mocht veel bezoekers registreren. Waarom deze beurs
wel en Jewels & Watches Voorjaarsbeurs niet? Heeft het te maken dat iets nieuws
nieuwsgierig maakt? Is men klaar met de beurs in Utrecht? Het zijn vragen die elke
exposant van beide beurzen zich waarschijnlijk afvraagt.
Feit is wel dat Jewels & Watches in mijn ogen te lang heeft vastgehouden aan de
beursopzet. Er is geen verrassing meer voor bezoekers. Mensen die de beurs nog
bezoeken, maken een verplicht en bekend rondje. Exposanten die ze willen vermij-
den, kunnen ze ook vermijden. Niet de juiste insteek om een beurs te bezoeken, want
je wilt uiteindelijk ook nieuwe dingen zien en verrast worden. Dat laatste deed Out of
the Box in ieder geval wel. Met een sfeervolle en gezellige opzet konden bezoekers
ongedwongen langs de stands lopen en hun ogen de kost geven.
Tot slot wil ik u toch even wijzen op mijn favoriete onderwerp als horlogefan: de
vele fraaie nieuwe horlogemodellen die we tijdens de verschillende beurzen hebben
gezien. In deze uitgave – onze horlogespecial – valt op dat de retrotrend zich duidelijk
voortzet, maar ook dat er door meer en meer merken wordt ingezet op smartwatches
of hybride horloges. Er is in ieder geval weer heel veel nieuws, maar dat wist u al als
u de Jewels & Watches Voorjaarsbeurs óf Out of the Box heeft bezocht. Mocht dat niet
het geval zijn, dan leest u alles in deze uitgave van De Juwelier.
Heel veel leesplezier gewenst!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
‘DE JEWELS & WATCHES HEEFT EEN
METAMORFOSE ONDERGAAN’