DeJuwelier 2 2019

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 1 9 53 Creativiteit geeft mij plezier in mijn werk en betekent alles voor mij. Als een nieuw ontwerp ontstaat, ervaar ik geluk en weet ik weer “waar ik het voor doe”. Ook in moeilijke momenten is mijn creativiteit er met een oplossing. Begrenzing is misschien wel waardoor mijn creativiteit opboeit. In mijn sculpturen zoek ik het waarom van ons bestaan. Ik weet dat deze niet te creëren is en beperk ik me tot het maken van omhulsels die ik omschrijf als “Surroundings of the Essence”. Mensen vragen mij vaak waar ik inspiratie vandaan haal, of ik nog niet alles bedacht heb en hoe ik blijf vernieuwen. Daar kan ik slechts op antwoorden dat mijn creativiteit en inspiratie er altijd zijn geweest. Vooral als ik deze nodig had. Ik begrijp mensen niet die zeggen dat ze niet creatief zijn. Creativiteit is ons geboorterecht. En een tip van mijn kant: creëren is een werkwoord! Iedereen heeft zijn eigen vorm van creativiteit, maar niet iedereen geeft zichzelf de ruimte dit te ontwikkelen. Veel vakgenoten zijn dag in, dag uit in hun bedrijf aan het werk en missen daardoor de broodnodige afwisseling in het leven. Je mist vrijheid en verandering en raakt beperkt in je doen en denken hierdoor. Iedere verandering lijkt dan een verstoring terwijl het je juist uitdaagt tot het ontwikkelen van je creativiteit. Daarom heb ik mijn dealers uitgedaagd om op bezoek te komen in ons atelier voor een zogenaamde CLIC BOOST. In mijn CLIC BOOSTS, die ik iedere maand geef, besteed ik aandacht aan de waarden binnen een team, maar vooral die van het individu. Als je weet waar je waarden liggen kun je daarna veel makkelijker de juiste keuzes maken voor je bedrijf, je team en voor jezelf. Neem de tijd om je waarden in het leven te bepalen en ernaar te leven. Die waarden zijn voor iedereen verschillend maar het verbaast me iedere keer weer dat er binnen een team altijd een duidelijke gemeenschappelijke waarde is. De manier waarop iemand gebruik maakt van zijn creativiteit heeft te maken met factoren zoals karakter, sociale achtergrond, persoonlijke ontwikkeling, interesses, lef en karakter. Externe factoren - ook onprettige - zetten mij aan tot het opnieuw uitvinden van de creativiteit in mijn ontwerpen en in mijn bedrijf. Creativiteit is dan het anker waar ik op vertrouw zo krijg ik vaak spontaan een nieuw inzicht waar ik weer verder op bouw. De ‘originele gedachte’, iets dat je kind van vier jaar oud ook zou kunnen maken, ofwel kunst, een ontwerp, de wetenschap en architectuur. Wat is het dat mensen drijft om te creëren? Wellicht is het interessant om de meest basale vorm van creatie te bekijken om iets te leren dat we op onze onderneming kunnen toepassen. Kunst, anders dan design, is een creatieve vorm waarbij de maker geen enkele restricties opgelegd krijgt buiten de beperkingen van zijn eigen lichaam en de natuurlijke wereld. Een design moet weer aan wat meer eisen voldoen, het moet bruikbaar zijn, wellicht zelfs verkoopbaar. Wat ‘designen’ wij als ondernemers in de sieradenbranche dan? Hoe onderscheiden we ons door onze creativiteit en is creativiteit eigenlijk wel nodig om succesvol te worden? Tegenwoordig heeft nagenoeg elk modieus merk ook een sieradenlijn. Het lukt grote bedrijven met executives en vice-presidents - ergens in hun hoofdkantoor vergaderend, lachend over de kwartaalprojecties, golfend met zakenpartners - op de een of andere manier om producten op de markt te brengen in een aangename omgeving die een massa aanspreekt waar ik als zuiderse Mkb’er alleen maar van kan dromen. Massaproducten die door een groepje mensen met targets, HR-afdelingen, managers en nog meer managers ontworpen worden. En toch lukt het? Op de een of andere manier zijn dit soort afdelingen een soort onderneming in een onderneming, waar creativiteit gewaardeerd wordt en niet afgestraft. Wat onderscheidt ons dan van de multinationals? Ik geloof dat onze grootste hefboom onze creativiteit is. Zaken net iets anders doen. Even opvallen. Ergens zijn waar niemand ons verwacht, op een manier die je aan het denken zet. Een sieraad durven uit te brengen dat net iets anders is. Je winkel zo maken zoals jij die het mooiste vindt. Even iets geks bedenken waar je mensen enthousiast mee maakt. Je begrijpt dat ook ik in mijn onderneming constant probeer creativiteit om te zetten naar iets waar mensen gelukkig van worden. Ik geloof dat uiteindelijk ook iedere onderneming gedreven wordt door de creativiteit van mensen. Al besef je het misschien niet, maar ooit had jij het ‘originele idee’, toen je je zaak startte of overnam is er onbewust een idee ontstaan over hoe je bedrijf eruit zou zien. Daar ben ik trots op en dat moet jij ook zijn. Ook al weet ik dat het voor velen lastig is om creatief te blijven tijdens de dagelijkse beslommeringen, toch kan een moment van rust, onder de douche bijvoorbeeld, of tijdens een wandeling, je creatieve geest weer aanwakkeren. Dan denk je misschien nog eens aan hoe je begonnen bent, het gevoel dat je toen had en hoe je dat hebt omgezet tot waar je vandaag bent. TOM PEPELS SUZANNE SCHAARS Tijdsdruk werkt ook goed op mijn creativiteit. Het eerste ontwerp van mijn CLIC collectie, de armband A1, ontstond bij toeval. Er kwam een opdracht voor een aluminium armband die binnen twee weken gereed moest zijn. Ik dacht als goudsmid, maar mijn creativiteit in combinatie met het nieuwe materiaal bracht me een vorm die ik in goud en zilver nooit had gevonden. Twee C-vormen sluiten kruislings in elkaar tot een armband en houden elkaar vast door magneten. Een vormentaal van aluminium met edelstaal en magneten ontstond die me beperkt en uitnodigt om mijn creativiteit te gebruiken waardoor er iedere keer weer een vernieuwende variatie ontstaat. Als ik in mijn sieraadontwerpen te ver van deze vaste vormentaal afwijk, past het niet in de collectie en wordt het te normaal zoals vele collecties in het sieradenlandschap. Ik pas er voor om een van de velen te worden en blijf de sieraden in eigen atelier vervaardigen. Dat zie en voel je en zorgt ervoor dat we onze eigenzinnigheid behouden. Want als je CLIC draagt, maak je je eigen keuzes, je kent je waarden, loopt niet met de meute mee en bent wars van de geijkte statussymbolen. Je kiest voor authenticiteit. Dus beperkende factoren zorgen er bij mij voor dat er een verrassende ontknoping ontstaat. De beperking brengt de vernieuwing en dat is, nu ik er over schrijf, wel een rode draad die me creativiteit heeft gebracht. Ik kan altijd terugvallen op mijn creativiteit. Het is het anker van mijn bestaan, de basiskracht van mijn bedrijf. Creativiteit heeft me CLIC gebracht. Ook in de moeilijkste momenten, heeft creativiteit me gewezen waar de kansen te vinden waren. Wilt u deelnemen aan een van de volgende CLIC BOOSTS? Stuur een e-mail naar info@cliccreations.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4