DeJuwelier 2 2019

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 1 9 57 OVERNAME “Ondanks mijn wat verlegen karakter destijds en dat het verkopen van sieraden en horloges niet makkelijk voor mij was, vond ik het klantencontact enorm leuk en besloot ik toch de familietraditie als juwelier voort te zetten. Ik ben een aantal jaar in loondienst geweest, om vervolgens met mijn vader samen de winkel te leiden en uiteindelijk heb ik in 1994 de winkel helemaal overgenomen. In 1996 heeft er een grondige verbouwing plaatsgevonden om de winkel te moderniseren en zo heb ik wel meer dingen naar mijn hand gezet. Zo is het assortiment door de jaren heen altijd veranderd, inspelend op ontwikkelingen in de markt en natuurlijk de wensen van de klant. Ook heb ik de openingstijden aangepast, waardoor we van half elf in de ochtend tot vier uur in de middag open zijn. Dat heeft alles te maken met een stukje veiligheid – omdat uit onderzoek van de Federatie bleek dat de meeste overvallen plaatsvonden voor half elf en na vier uur – maar ook met de kosten en mijn eigen wens. Ik wil de lange tijd die ik moet werken in goede gezondheid doorbrengen en daarbij kan ik Lucyna zo ook tegemoet komen. We staan altijd samen in de winkel, ook omdat ik allerhande reparaties meteen zelf uitvoer. Dan is zij in de winkel aanwezig en kan ik even snel naar achter lopen.” KLANTTROUWHEID Bij Juwelier van Wijnen moeten ze het hebben van de vaste klantenkring. Waar voorheen de Heemraadstraat een drukke straat was qua winkelend publiek, is dat toch de laatste jaren wat teruggenomen. “Vroeger konden we het nog hebben van een toevallige passant, maar dat is voorbij. We zitten hier echt aan de buitenrand van het centrum, waardoor mensen niet zomaar even langslopen. Het begon al af te nemen toen de foodsector verdween in de straat, maar we hebben het zeker niet slecht hoor. Daarbij is dit ons eigen pand, waardoor de kosten voor ons laag zijn. Zoals gezegd moeten we het van onze vaste klanten hebben, maar ik merk ook dat de klanttrouwheid afneemt. Mensen zijn niet meer gebonden aan een ondernemer en kunnen net zo makkelijk beslissen ergens anders te kopen, zoals online.” HORLOGES “Ik heb ook overwogen om te stoppen met de verkoop van horloges”, zo vervolgt Ron. “De marges werden kleiner en ik kreeg om de havenklap iemand in de winkel waarvan ik het bandje moest inkorten omdat het horloge online was gekocht. Ik kan niet op tegen de grote online aanbieders, maar ik kan me wel enigszins onderscheiden. We zijn dan ook gestopt met trendmerken als Guess en bieden een mooi assortiment aan met Seiko, Pulsar en Danish Design. Dat is voor ons een goede stap geweest.” SIERADEN Op sieradengebied vind je in de winkel van Juwelier van Wijnen een grote diversiteit terug. “We hebben uiteraard de sieradenmolen van Kasius die je als juwelier moet hebben in mijn ogen, verkopen we sinds kort ook Spirit Icons, maar we hebben ook merkloze gouden sieraden waar gewoon een goede marge op zit. Goud en briljant is van levensbelang voor een juwelier. We hebben de moeilijke tijden overleeft met zilver en Pandora, maar met gouden sieraden en briljant moet je het verschil maken. Dat realiseren wij ons zeker. Ik dacht vorig jaar dat de vraag weer aantrok, maar als ik eerlijk ben valt het onder aan de streep toch wat tegen. Laten we hopen dat de vraag vanuit de consument naar goud echt gaat aantrekken.” STAMBOOMONDERZOEK Ron is zelf 60 jaar oud en vindt het ondernemen als juwelier nog steeds geweldig, maar eigenlijk ligt zijn passie ergens anders. “Ik heb mij de afgelopen elf jaar voor een groot deel gestort op genealogie. Door de mooie geschiedenis van ons eigen bedrijf en doordat ik alles wilde uitzoeken daarover, ging ik verder in ons familieverleden graven. Zo kwam ik erachter dat de Van Wijnens afstammen van binnenschippers uit Veen bij Gorinchem. Zo ben ik verder gaan zoeken en heb ik in vijf jaar tijd 600.000 namen verzameld in heel midden- Nederland. Het is echt een hobby geworden waar veel tijd in gaat zitten, maar waar ik met tien mede-onderzoekers de Bommelerwaardse Boom vorm.” TRADITIONELE KLEDERDRACHT Verder is Ron ook een expert als het gaat om traditionele Scheveningse klederdracht en sieraden. “We restaureren best nog wel wat Scheveningse boeken, die lokale vrouwen traditioneel in het haar droegen en waar een witte muts aan vast werd gemaakt. De ovale hoofdijzers komen oorspronkelijk uit West-Friesland en hebben van daaruit hun weg ook gevonden naar Scheveningen. Ze worden natuurlijk niet meer in het dagelijks leven gedragen, maar het Schevenings Vissersvrouwenkoor draagt ze nog wel.” OPVOLGING Met zijn 60 jaar moet Ron al langzaam gaan denken aan de toekomst. “Ik wil nog wel vijftien jaar in de winkel staan als het kan. Ik vind het gewoon te leuk om te laten. Het klantencontact, het bezig zijn met sieraden en horloges; het geeft me veel plezier. Er is geen opvolging helaas, dus ik ben bang dat Juwelier van Wijnen in de toekomst ophoudt met bestaan, maar we gaan het wel zien. Tot die tijd gaan we lekker verder, blijven we de goede service bieden die men van ons gewend is, onderhouden we de mooie samenwerking met partijen als Weisz en Seiko en mogen we de meest mooie sieraden en horloges verkopen die klanten gelukkig maken. Daar doen we het voor.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4