De Juwlier nr2-2021 Online

C o l u m n J e a n n e W e s s e l s Wat wij geleerd hebben van de afgelopen periode, is dat je voorbereid moet zijn en dat je moet kunnen inspelen op het veranderde retaillandschap. Wij gaven als bedrijf nooit de prioriteit aan het hebben van een eigen webshop, maar we moeten ons nu toch achter onze oren krabben of dit wel slim was. Steeds meer stemmen binnen ons bedrijf gaan op om dit project toch weer op te pakken. Persoonlijk hou ik ervan om face-to-face contact te hebben en dus fysiek te winkelen, even kletsen met de verkoper, advies vragen, service krijgen. Maar ik merk zelf ook dat ik meer online shop dan voorheen, en niet alleen omdat winkels moeilijker te bereiken zijn, maar omdat het gewoon veiliger is. Maar het is wel veel minder gezellig… Hoe zal de toekomst er uit gaan zien? Wanneer mogen we weer gewoon lekker de stad in? Wij als bedrijf kunnen niet blijven hangen in deze vraagstukken. De herfst- en wintercollectie ligt alweer klaar en hij is – al zeg ik het zelf – weer supermooi. We hebben ook een release van een nieuwe lijn in het vooruitzicht, maar we moeten er alleen wel zorg voor dragen dat het voor alle consumenten beschikbaar zal gaan zijn. Onze dealers zijn ons visitekaartje en het belangrijkste contact voor de eindconsument, maar op dit moment zien we dat de klant er moeite mee heeft om de dealer te bezoeken in verband met de pandemie. Voor elk bedrijf in de retail is het dus belangrijk geworden om andere verkoopkanalen te zoeken en te gaan gebruiken. Ook zijn er diverse platformen beschikbaar waarbij je samen met de dealer omzet kan genereren. Ook hier zijn we ons in aan het verdiepen. Ook voor de toekomst, als we verlost zijn van dit virus, zien we de online uitbreiding als een manier om de markbeleving te vergroten en verstevigen. Omdat de aankoop van een sieraad toch wel iets is wat de klant liever in een winkel doet, kunnen ze zich wel al online verdiepen in het concept. Online en offline, samen sterk en elkaar versterkend. Ik kan slechts een advies geven om je als juwelier ook daar in te verdiepen, zie dit niet als een bedreiging, maar maak er gebruik van. Zoals de dominostenen in mijn vorige column moeten we er samen voor zorgen dat er geen stenen gaan omvallen. WAT STAAT ONS NOG TE WACHTEN? DEZE VRAAG ZAL BIJ VEEL VAN JULLIE LEVEN. DE RARE TIJDEN WAARIN WE LEVEN ROEPEN VEEL ONZEKERHEDEN OP, MAAR HET IS OOK GOED OM JE NU ECHT VOOR TE BEREIDEN OP HET VERANDERENDE RETAILLANDSCHAP. Wat staat ons nog te wachten? JEANNE WESSELS RICHTTE SAMEN MET HAAR MAN JOHN PEPELS MELANO OP EN STAAT ALS CREATIEVE DUIZENDPOOT EN DESIGNER OOK AAN DE WIEG VAN ELKE NIEUWE COLLECTIE VAN HET SIERADENMERK Jeanne Wessels D e J u w e l i e r n r 2 2 0 2 1 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4