De Juwlier nr2-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 2 2 0 2 1 27 De klassieke regulator zorgt ervoor dat een mechanisch horloge snel loopt, waardoor de secondewijzer soepel loopt over de wijzerplaat. Bij een quartz horloge tikt de secondewijzer één keer per seconde, bij een traditioneel mechanisch horloge is dat 8 keer per seconde en door onze innovatie met de oscillator in het uurwerk is dat tachtig keer per seconde. Daardoor kun je met het oog niet meer waarnemen dat de wijzer tikt, maar daardoor beweegt het als een prachtig soepel lopende wijzer over de plaat.” FLEXOUS Een innovatie die dus niet alleen driehonderd jaar de techniek achter een mechanisch uurwerk herdefinieert, maar die ook het aanzien van Frederique Constant verandert. Er moet meer en meer rekening gehouden worden voor het relatief jonge horlogemerk. “We hebben het aangedurfd om de heart beat van een mechanisch horloge uit één geheel te maken, maar dat hebben we mede aangedurfd door samenwerking op te zoeken én natuurlijk met een Nederlands bedrijf. Het idee achter de monolithische oscillator ontstond drie jaar geleden tijdens een ontmoeting tussen Peter Stas, medeoprichter en voormalig CEO van Frederique Constant, en Dr Nima Tolou, oprichter en CEO van Flexous, een innovatieve horlogetechnologietak van YES!Delft, een toonaangevende Nederlandse tech incubator die gespecialiseerd is in buigzame of flexibele mechanismen. Peter belde mij meteen na die meeting héél enthousiast op, want Dr Nima Toulou had hem gezegd dat hij dacht ‘het assortment’ – zoals we de 26 onderdelen die samen de heart beat noemen – kon vervangen door één bewegend onderdeel. Dat triggerde iedereen hier en we zijn gezamenlijk aan de slag gegaan. Onze horlogespecialisten onder leiding van Pim Koeslag zijn om de week naar Nederland gereisd voor drie jaar lang of de mensen van Flexous zijn deze kant op gekomen en we hebben samen de oscillator en het nieuwe uurwerk ontwikkeld. Omdat een traditioneel raderwerk de halsbrekende snelheid van een 40 Hz regulateur niet aan kan, hebben onze horlogemakers ook een nieuwe basis voor het uurwerk ontworpen - het automatische kaliber FC-810. Dit kaliber kan met de snelheid van de nieuwe oscillator van silicium functioneren en biedt tevens een aanzienlijk gangreserve van 80 uur. Wij als Frederique Constant hebben innovatie in ons DNA en door samenwerkingen op te zoeken met bijvoorbeeld Flexous en open te staan voor hun inbreng, hebben we nu deze wereldpremière gerealiseerd, zonder ons doel om luxe toegankelijk te maken uit het oog te verliezen.” SLIMLINE MONOLITHIC MANUFACTURE Dankzij het specifieke ontwerp en de beperkte afmetingen is de revolutionaire hoogfrequente oscillator ontworpen om in een traditioneel uurwerk te passen. De 40mm Slimline Monolithic Manufacture is de trotse eerste eigenaar van deze baanbrekende oscillator, het eerste horloge ter wereld met een frequentie van 40Hz, verkrijgbaar voor een prijs die helemaal in lijn is met de visie van het bedrijf: luxe horloges toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. De Slimline Monolithic Manufacture van Frederique Constant, met drie wijzers en datumaanduiding, heeft een elegante, klassieke wijzerplaat met een geguillocheerd ‘Clous de Paris’-motief, Romeinse cijfers en Breguet-wijzers. De pulserende oscillator van het horloge is zichtbaar door een opening bij 6 uur. Het automatisch FC-810 kaliber is zichtbaar door de achterzijde van de kast. De traditionele versiering combineert Geneva stripes met perlage, en het oscillerende gewicht is opengewerkt. Het model is verkrijgbaar in drie limited editions: 810 stuks van roestvrij staal met een blauwe wijzerplaat en 810 stuks van roestvrij staal met een zilverkleurige wijzerplaat voor een verkoopprijs van €4.495 en 81 stuks van 18 karaat roségoud voor een verkoopprijs van €14.995. MEER INNOVATIES VOLGEN “We hebben op dit moment gekozen voor herkenbaarheid bij de introductie van de Slimline Monolithic Manufacture, door een klassieker uiterlijk voor het huizen van een baanbrekende technische ontwikkeling. Maar je kan wel raden dat we deze unieke mechaniek ook in onze andere lijnen gaan doorvoeren. De komende jaren zijn volgepland met innovaties, ook voor onze Nederlandse dealers. We hebben en houden onze focus ook op retailers. Het afgelopen jaar heeft duidelijk gemaakt dat online verkoop niet alles is. Je moet het hebben van een sterke omnichannel strategie, met online profilering en een sterke beleving in je winkel. Dat is waar wij in geloven en daarom houden we onze focus op verkoop via de retailer.” Meer informatie: Frédérique Constant Nederland Jos van Hugte Tel. +31 (0)6 36276676 www.frederiqueconstant.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4