De Juwelier nr2-2023 Online

DE JUWELIER NR 2 2023 13 COLUMN Consumenten die ondanks het gemak van webshops kiezen voor fysiek winkelbezoek, zoeken een zintuigelijke beleving. Naast het kunnen zien en voelen van luxegoederen als sieraden, is ook de sfeer een belangrijke factor die koopgedrag beïnvloed. Wendy Hereijgers, Creative Director Music Content bij Mood Media, vertelt hoe de juiste muziekkeuze de winkelbeleving (en daarmee zelfs de omzet) naar een hoger niveau tilt. Muziek is niet ‘one type fits all’. Een grote misvatting van veel winkeliers is dat klanten te vangen zijn in een overkoepelend genre. Om de ultieme winkelbeleving te ervaren is er meer nodig dan een standaard playlist of een vaste radiozender. Muziek raakt, beweegt en roept emoties op. Dat gevoel heeft, bewust of onbewust, invloed op koopgedrag. Dit is de reden waarom strategische muziekkeuze zo belangrijk is. Met behulp van een nauwgezette doelgroep bepaling duik je in de psyche van de consument. Denk aan variabelen als gender en leeftijd, maar ook specifieke archetypen. Wie komt er in de winkel, wat beweegt hen en hoe maak je verbinding? Prijs- kwaliteitverhouding is ook een belangrijke factor in de vertaalslag naar het type muziek. Hoe onderscheid je je als winkel of merk? Muziek moet naadloos aansluiten bij zowel de identiteit en imago van de winkel als de doelgroep. Waar populaire en herkenbare muziek beter aansluit bij sieradenwinkels in een trendy en betaalbaar segment, wil je bij high-end juweliers met luxemerken juist kwaliteit en exclusiviteit terug horen. Boutiques met handgemaakte sieraden ademen ambacht, daar hoort muziek met vergelijkbare kernwaarden als creativiteit en authenticiteit bij. Ook elementen als tempo en volume hebben een groot effect, het beïnvloedt de perceptie van tijd en kan de consument versnellen of vertragen. Bij het uitzoeken van een mooi sieraad moet je de tijd kunnen nemen en wil je je niet opgejaagd voelen door een hele snelle beat. De sfeer moet uitnodigen om rustig te passen, opties af te wegen en advies te vragen. Aangename muziek draagt daaraan bij. Een goede muziekstrategie is niet in steen gebeiteld. Behoeftes van consumenten en de identiteit van merken of retailers veranderen met de tijd. Door de strategie en muziek bij te sturen, beweegt de winkelbeleving mee met ontwikkelingen en blijf je als winkel relevant. STRATEGISCHE IN-STORE MUZIEK VERGROOT OMZET Column Mood Media Wendy Hereijgers Creative Director Music Content Mood Media

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4