De Juwelier nr2-2023 Online

DE JUWELIER NR 2 2023 61 George van Ekeren Generatie Z is de nieuwe generatie medewerkers. Inmiddels gaat het om 2 miljard mensen die na 1995 zijn geboren. Het is interessant om meer te lezen over deze groep. Opgegroeid met het internet, voelen ze zich meer verwant met een leeftijdsgenoot aan de andere kant van de wereld, dan met een oudere in het dorp. Ze kunnen scrollen en praten tegelijk en zijn gewend aan een constante informatiestroom en onbeperkte mogelijkheden. Als juwelier is het dus erg interessant om dit talent in je organisatie te halen. Hun kennis van technologie en digitaal werken, betekent een efficiëntieslag voor je bedrijf. Dus zet de jonge medewerker in zijn kracht door verantwoordelijkheid te geven op dit gebied. Geef ze dan ook de vrijheid om hun taken naar eigen inzicht te vervullen. Hoe sta je bijvoorbeeld tegenover het mogelijk maken van (gedeeltelijk) thuiswerken? Hiervoor is het bieden van een goede structuur en duidelijke processen in je bedrijf essentieel. Daar vertel ik graag meer over in de nieuwe podcast van Vaktijdschrift De Juwelier. Kenmerkend is ook dat deze generatie meer waarde hecht aan stabiliteit dan de Millennials. Kan je er hierdoor vanuit gaan dat je een medewerker voor het leven krijgt? Helaas is dat niet zo eenvoudig. Ik hoop dat autonomie, goed loon, vertrouwen en teamwerk stimulansen zijn om te blijven. Maar de wereld is veranderd. Blijf dus het gesprek aangaan over de passies, interesses en toekomstverwachtingen van de medewerker. Wellicht dat dit blijft aansluiten bij de toekomst van jouw juwelierszaak. David Rakers Y medewerkers: digitaal wordt fysiek en fysiek wordt digitaal! “De jeugd heeft de toekomst”, zegt men vaak. Jongeren leven in een andere wereld dan ouderen. Ik behoor tot de generatie X en ben geboren in 1957. Zo klom ik in bomen, speelde voetbal of verstoppertje. Mijn tijd bracht ik buiten door. Toen ik de carrièreladder beklom waren mijn hulpmiddelen pen en papier. In 1980, gebruikte ik de eerste IBM pc met een 5 ¼ inch floppydisk. Later gebruikte ik een mobiele telefoon, een Nokia voorzien van een uitschuifbare antenne (echt waar!). Volgens Wikipedia kennen we de volgende generatie-indeling: Babyboomers (1941-1955), Generatie X (1956-1970), Xennial (1971-1985), Generatie Y (1986 – 2000) en Generatie Z (2001 – 2015). In deze column richt ik me op de generatie Y. Kenmerkend voor generatie Y is dat men een goede werk- en privé balans belangrijk vindt en daarom vaak kiest voor een flexibele leef-/ werkomgeving. Maar deze generatie schuwt ‘autoritair gedrag’ en zal dit niet onder stoelen of banken schuiven. Dus wees gewaarschuwd! Daarnaast werkt men gemakkelijk met nieuwe communicatiemiddelen en social media. Nu stel ik een belangrijke vraag: “Hoe gaat een juwelier om met Y medewerkers en hoe bindt en boeit hij deze?”. De leeftijd van Y medewerkers is tussen de 22 en 35 jaar. Graag geef ik drie suggesties hoe juweliers met Y medewerkers om kunnen gaan. 1. Leef je goed in! Misschien ben je van een eerdere generatie en ervaar je wellicht een generatiekloof. Erger jezelf hier niet aan! Dat is een valkuil. Zo speelde ik voetbal buiten. Y medewerkers spelen voetbal binnen op hun mobiel of tablet! Dat is volkomen normaal wanthun wereld en mindset is digitaal gericht. Sta tijdens interactie met klanten mobiel gebruik toe, waarbij hun mobiel of tablet als hulpmiddel ingezet kan worden om bijvoorbeeld een bepaald assortiment digitaal uit te leggen. 2. Mix werk en privéleven! Jongere generaties ‘kiezen’ en ‘checken’ hun juwelen, horloges en accessoires online uit. Daarna wordt de gang gemaakt naar een fysieke juwelierswinkel. Geef je Y medewerkers de mogelijkheid om online met klanten te communiceren en deze online ‘te ontmoeten’. Richt je website hierop in en maak online chat mogelijk. Werk met communicatieplatforms zoals Whatsapp. Dit betekent dat Y medewerkers een aantal uur per week vanuit de winkel (of thuis) via smartphone of tablet met potentiële klanten kunnen communiceren en deze te begeleiden tijdens het aankoopproces van bijvoorbeeld een horloge. Hierna wordt een fysieke afspraak in de winkel ingepland en om het horloge te passen. Digitaal wordt fysiek. 3. Wees een coach en geef ruimte! De uitspraak “ik wil dat jij …” of “doe dat nu …” werkt bij Y medewerkers averechts. Vooral oudere generaties kunnen in deze valkuil stappen. Y medewerkers krijgen het gevoel van een keurslijf en ‘moeten’. Ze ervaren dan geen vrijheid van denken en doen. Pas dus op voor autoritair gedrag. Kies voor een coachende/democratische leiderschapsstijl. Geef ze ruimte van werken. Er zijn veel meer suggesties te geven. Maar denk de komende tijd goed na hoe jij als juwelier bepaalde generaties bindt en boeit! Hoe verbind jij het digitale met het fysieke? Om generaties goed te leren inschatten, kun je gebruik maken van mijn Keys profielen. Zie hiervoor ook www.davidrakers.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4