De Juwelier nr2-2023 Online

DE JUWELIER NR 2 2023 65 ons en leveranciers is wat gemakkelijker. Gelukkig is er al veel veranderd in dat opzicht in de juweliersbranche, waar verjonging van het vertegenwoordigersteam ook helpt.” Nieuwe merken Met de verbouwing is er ook ruimte gekomen voor een breder aanbod. “We hebben bijvoorbeeld Raymond Weil en Swiss Military opgenomen als Zwitserse horlogemerken, de collectie van Monzario en onze eigen goudcollectie uitgebreid en VNDX geïntroduceerd. We merken dat we meer en meer een regiofunctie krijgen door het wegvallen van collega-juweliers en dat zorgt voor een grotere doelgroep, die we graag willen bedienen met een breder aanbod. Voor de optiekzaak willen we ook nog graag aanvullend wat merken opnemen, maar voor nu wachten we daar nog even mee.” Aanvraag predicaat De opening van de verbouwde winkel kwam eigenlijk ‘er tussendoor’, zo vertellen Annie en Ton. “Het was de bedoeling om de viering van ons 125-jarig bestaan en het ontvangen van het predicaat Hofleverancier al eerder plaats te laten vinden. We hebben de aanvraag daarvoor dan ook al meer dan een half jaar geleden gestart. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten, maar we zijn geweldig geholpen door de gemeente, waar we de initiële aanvraag ingediend hebben. We moesten veel zaken aandragen, zoals bewijsvoering van de oprichting, een beknopt verloop van de geschiedenis, de boekhouding van de afgelopen jaren en een bewijs van goed gedrag en werkgeverschap. Als alles dan goedgekeurd wordt, kom je in aanmerking voor het predicaat.” De Koning kan het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging 'Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier' toekennen aan kleine en middelgrote ondernemingen die een vooraanstaande plaats innemen in hun regio en daarnaast 100, 125 (of een veelvoud van 25) jaar bestaan. De bestuurders van het bedrijf moeten van onbesproken gedrag zijn, evenals de onderneming zelf. Ook moet de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf duidelijk zijn. Bij Tausch Optiek & Juwelier is dat klaarblijkelijk zo. “Het is voor ons een mooie bezegeling van 125 jaar ondernemerschap in onze familie. Mijn vader was ook enorm trots dat we het predicaat in ontvangst mochten nemen. We hebben ook héél veel media-aandacht gekregen de afgelopen weken. We worden overspoeld met interviewverzoeken, zoals ook door jullie, maar het geeft tegelijkertijd aan dat dit nog steeds iets unieks is. We zijn in Schijndel pas de derde onderneming die deze eer toekomt en in heel Meijrijstad (de gemeente waar Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel onder vallen sinds 2017 red.) zijn slechts zeven bedrijven die het Koninklijk Wapen op de gevel hebben prijken. Trots zijn we dus zeker.” Nieuwe generatie? Annie en Ton vormen de vierde generatie Tausch die na vader Leo, opa Antoon en overgrootvader Harry, het familiebedrijf runnen. Hoe zit het met de vijfde generatie? “Onze middelste zoon Gijs toont interesse en gaat starten met de optiekopleiding in Utrecht en dan kan het zo maar zijn dat hij in de toekomst de winkel overneemt. Dat zou bijzonder zijn en hij heeft aangegeven dat hij het ook wil. Dat was voor ons ook een trigger om het predicaat aan te vragen, want dan hebben we het. Het is een bevestiging ook voor je uitstraling dat je betrouwbaar bent. Maar dit alles hadden we natuurlijk nooit kunnen bereiken zonder onze geweldige medewerkers. Samen hebben we ervoor gezorgd dat we nu hier staan. Daarvoor willen we iedereen graag bedanken.” Beleving De grootste verandering is dus het samenbrengen van beide winkels, waar er nog wel een scheidingswand aanwezig is. “Als ik het helemaal had mogen bepalen, was ik nog verder gegaan en had ik zeker voor de optiekwinkel een grote toonbankbalie met koffiecorner gewild, maar het moet bij je en jouw doelgroep passen. Beleving toevoegen was wel een wens en nu het veel opener is en mensen gemakkelijk van de ene naar de andere winkel kunnen, merk je dat ze daar ook gebruik van maken om snel even naar zonnebrillen te kijken als ze voor een horloge of sieraad komen, of andersom. De reacties zijn ook overweldigend. Iedereen is nieuwsgierig en komt even kijken hoe mooi het geworden is. Geweldig om mee te maken.” Optiek De laatste keer dat de winkel verbouwd is, was toen Ton en Annie in 2001 de optiekwinkel overnamen van vader Leo. “Hij had de juwelierswinkel al verbouwd en die bestierde hij tot 2006. Ik mocht de optiekwinkel meteen naar mijn eigen hand zetten, maar ik heb de stijl van de juwelierszaak overgenomen. Zelf ben ik lenzenspecialist, heb ik de optiekopleiding in Rotterdam voltooid en de Mbo-opleiding Optometrie afgerond. Mijn hart ligt ook bij de optiek. Mijn vrouw Annie heeft zich altijd ontfermd over de juwelierswinkel, maar achter de schermen doen we het samen natuurlijk.” Verschil Als ondernemers met een juweliers- en optiekzaak, kunnen Ton en Annie als geen ander het verschil tussen beide branches duiden. “Ik vind de juweliersbranche nog steeds wat conservatiever. In de optiek is het wat amicaler, losser en persoonlijker. De optiekbranche loopt gewoon wat voor. Het modische aspect is wat meer aanwezig en het contact tussen Burgemeester Kees van Rooij samen met Annie en Ton Tausch Drie generaties Tausch openen de vernieuwde winkel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4